Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lagat en av mina vardagsfavoriträtter idag. Basmatiris (opolerat) på persiskt vis med kryddig lammfärs (mycket spiskummin, bockhornsklöver och kanel) och bondbönor med dill och citron. Alltsammans i en gryta som får stå över låg värme tills man inte orkar vänta längre.

Bara ner med allt i gryta? Eller fräser man färsen först?

Bara ner med allt i gryta? Eller fräser man färsen först?
Jag utgick för några år sedan från ett recept som jag sedan aldrig har återfunnit. Igår gjorde jag så här:

Basmatiris (råris eller vitt) kokas i mycket saltat vatten till nästan färdigt, häll av i durkslag.

Gryta med olja/smör och botten av tunt skivad potatis. Ett lager av riset ovanpå.

Sedan lammfärsen. Den är stekt med lök och kryddor. Krydda lite hur du vill, men centralt för min del och även ett arv från det där receptet samt från samma rätt på restauranger är bockhornsklöver, gurkmeja, spiskummin och kanel. En klatt tomatpuré. Låt puttra en stund, som alltid vinner maten på lång tillagningstid.

Ett nytt lager av riset. En handduk mellan grytkanten och locket och låt stå en bra stund (en halvtimme eller mer) på ganska svag värme. Rör inte om!

Bondbönorna kokas, hälls av och smaksätts med dill (alltid dill till bondbönorna när man äter risrätter, enligt min kompis mamma i Kurdistan), citronsaft eller -cest eller båda, salt, peppar och vitlök.

Tippa upp risgryträtten på ett stort fat, skrapa loss potatisskivorna. Om de håller ihop som en kaka är du mogen att gifta dig - annars anmäl skilsmässa - och häll sedan över bönorna. Eller så kan bönorna få vara med i rätten en stund på slutet.

Här finner du ett försvenskat recept http://www.arla.se/recept/ris-med-bonor-och-lammfars/ , det enda jag hittar. Jag träffar den kurdiska kompisen imorgon och ska försöka komma ihåg att fråga vad rätten egentligen heter. I receptet använder man haricot verts, det skulle jag inte göra om jag kunde få tag på bondbönor, min Hemköp har frysta.

Jag utgick för några år sedan från ett recept som jag sedan aldrig har återfunnit. Igår gjorde jag så här:

Basmatiris (råris eller vitt) kokas i mycket saltat vatten till nästan färdigt, häll av i durkslag.

Gryta med olja/smör och botten av tunt skivad potatis. Ett lager av riset ovanpå.

Sedan lammfärsen. Den är stekt med lök och kryddor. Krydda lite hur du vill, men centralt för min del och även ett arv från det där receptet samt från samma rätt på restauranger är bockhornsklöver, gurkmeja, spiskummin och kanel. En klatt tomatpuré. Låt puttra en stund, som alltid vinner maten på lång tillagningstid.

Ett nytt lager av riset. En handduk mellan grytkanten och locket och låt stå en bra stund (en halvtimme eller mer) på ganska svag värme. Rör inte om!

Bondbönorna kokas, hälls av och smaksätts med dill (alltid dill till bondbönorna när man äter risrätter, enligt min kompis mamma i Kurdistan), citronsaft eller -cest eller båda, salt, peppar och vitlök.

Tippa upp risgryträtten på ett stort fat, skrapa loss potatisskivorna. Om de håller ihop som en kaka är du mogen att gifta dig - annars anmäl skilsmässa - och häll sedan över bönorna. Eller så kan bönorna få vara med i rätten en stund på slutet.

Här finner du ett försvenskat recept http://www.arla.se/recept/ris-med-bonor-och-lammfars/ , det enda jag hittar. Jag träffar den kurdiska kompisen imorgon och ska försöka komma ihåg att fråga vad rätten egentligen heter. I receptet använder man haricot verts, det skulle jag inte göra om jag kunde få tag på bondbönor, min Hemköp har frysta.

Låter supergott, ska testa ikväll!

Barnet gör förrätt som jag tror blir rätt äcklig, snittar med CF, gräslök och paprika på halvläskigt bröd.
Jag fick rata grytan på grund av lammfärstorka, istället blir det pankopanerad torsk med bondbönor, gröna ärtor, (potatis) och sparris, citron och flingsalt/peppar.

Efter en del våndor och brist på kreativitet blev det laxsida i ugnen med lime, sumak och koreansk chili. Champinjoner och gröna sojabönor med lök, vitlök och persilja. Samt färsk pasta (sådana där breda platta spagettisar som jag har glömt vad de heter) med olivolja, citronzest och svartpeppar. Ganska gott med rött vin till.

Medan vi åt pratade vi om hur skönt det är att inte längre ha barn i huset som vill ha SÅS till allting.

Snabb vegansk wok till lunch idag, morötter, kål, mungbönsgroddar, harico verts och bondbönor. Saltade innan sojan så allt blev väldigt salt.. försökte rädda det med neutrala cashewnötter bananslantar, inte min bästa idé.

Laddar om för att bli bjuden på middag ikväll, ingen aning om vad det blir men jag tar med ost, kex och vin till kvällssnacks framför brasan! Vesterhavsost och en rejäl bit gruyere från ostbutiken på torget :love:

Igår åt vi egenfångad regnbåge, stekt i filéer med lite örtsalt bara. Ugnsrostad broccoli med havssalt och potatis- och palsternacksmos till. Idag blev det så tråkigt som kebabtallrik :p

Jag blev bjuden på boeuf bourguignon igår. Potatismos och rött vin. Sen en massa ost och ett annat rödvin :love:

Det är så trevligt när man blir bjuden på sådan mat :up:

Här blev det räkor med plock igår och idag blir det något som passar till rödvin :p jag har (igen) skottat hela j-la gården och infarten så jag förtjänar rödvin idag fast det är söndag!

Blev beordrad övertid till 20:30 ikväll :meh: dock åkte chefen och köpte stenugnsbakad pizza åt oss som tröst, jag tog en med portobello, vitlök och ruccola. Gottgjort.

(Hade suttit fint med ett glas vin till, men icke :D Vatten och en stark kaffe för att klara resten av kvällen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka