Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tippa upp risgryträtten på ett stort fat, skrapa loss potatisskivorna. Om de håller ihop som en kaka är du mogen att gifta dig - annars anmäl skilsmässa - och häll sedan över bönorna. Eller så kan bönorna få vara med i rätten en stund på slutet.
.

Ska potatisskivorna ätas eller har de någon annan funktion? Bondbönor är jättegott tycker jag, mycket bättre än haricots verts.

Ska potatisskivorna ätas eller har de någon annan funktion? Bondbönor är jättegott tycker jag, mycket bättre än haricots verts.
Deras funktion är att förhindra att riset bränner fast OCH att ätas! Man kan även använda libabröd på samma sätt. Det blir som knaprigt chipsigt i båda fallen. Det heter något på kurdiska som jag har glömt lika många gånger som jag har lärt mig det, men gott är det. Barn brukar tycka att libabröd som botten och mer smör än olivolja är godast.

Deras funktion är att förhindra att riset bränner fast OCH att ätas! Man kan även använda libabröd på samma sätt. Det blir som knaprigt chipsigt i båda fallen. Det heter något på kurdiska som jag har glömt lika många gånger som jag har lärt mig det, men gott är det. Barn brukar tycka att libabröd som botten och mer smör än olivolja är godast.

Åh, ursäkta mig. BARN brukar tycka... menade jag förstås.

Dagens halloumilunch uteblev och ersattes av... ingenting. Det var inte jättesynd om mig, jag hade ätit en second breakfast på ett av fiken inne i köpingen när dottern och jag upptäckte att 1) öppna förskolan var stängd en vecka till och 2) lekparken var totalt översnöad. Planen var att väl hemma igen skulle dottern sova middag och jag kunna äta min halloumilunch innan vi skulle in till köpingen igen för VC-besök, men dottern var inte alls med på det tåget. Vid kl 15 efter att ha sprungit runt efter dottern, burit på henne, släpat på henne etc i en timme i och på väg till och från affären delade vi på en Risifrutti XL i baksätet på bilen medan vi tinade upp från isvindarna. Brrr!

Middag blev thaihämtmat. Gott och skönt att slippa laga. Men i morgon blir det banne mig halloumilunch och sedan dessa till middag: http://www.lifestylefood.com.au/recipes/18253/spicy-tuna-fish-cakes

Jag har potatisgnocchi, champinjoner, grönkål och lammkorv. Känner att jag vill ha lite tung, vinteraktig mat. Får se vad jag hittar på med det, bara jag lyckas resa mig ur soffan.

Gjorde Nikkalouktasoppa, fast med vegfärs och rödkål istället för köttfärs och vitkål. Har så jävla mycket rödkål hemma. Sen är ju jag inte vegetarian, så jag hade i köttbuljong. Annars hade den varit vegansk. Blev så god att jag brände sönder tungan! Ska äta glass till efterrätt för att svalka den stackaren.

Inte heller i dag blev det någon halloumilunch. Istället blev det rulltårta som svärmor och dottern hade bakat. Får se om jag lyckas med tredje gången gillt i morgon. Dock fick jag en massa ris över från dagens middag och hade tänkt göra någon sorts fried rice. Så mycket mat, så få måltider.

Jag gjorde iaf de där fiskkakorna av tonfisk som tänkt. De var riktigt goda nyss tagna från pannan och inte alls lika goda när de kallnat. Lite torra var de också. Dippsåsen gick något oväntat hem hos tvååringen men "köttet" (dvs fiskkakan) var för starkt, tyckte hon. Hon doppade morot, ris och majs i såsen istället.

Igår blev det älgwok. Mycket gott med morötter, paprika, broccoli, spetskål, hemodlad rödlök, risnudlar och sötsur sås. Mycket smidigt med färdiga grytbitar i frysen, det blir lagom bitar om man skär det en gång till innan det tinat helt. Får se vad det blir idag, något enkelt förmodligen :p

Jag och :heart ville inte ha samma mat igår så han gjorde köttfärssås och spaghetti (inte min grej alls) till sig och jag fick en ryggbiff med rödvinssås, stekta kantareller och klyftpotatis gjord på mandelpotatis. Vi fick båda gratinerade jalapeños fyllda med en blandning av St Agur och Philadelphiaost.

Idag blir det repris på kycklingbenen jag gjorde i onsdags med ris och några grönsaker till (oklart vilka ännu, vi ska åka och handla idag).

När kontoret är utrymt och alla får jobba hemifrån kan man ta ett par kollegor och slå sig ner på café med bufféfrukost och... Våfflor!
9qi4ao.jpg

Haha :D
Lägg märke till nutellaberget!

Lunch idag blev jättesen pga fortfarande mätt. Men jag och en kompis och dennes BARN åt vietnamesiskt, jag tog en pho. Orkade tyvärr bara hälften men delvis berodde det på det mycket goda salladsbordet.

Äntligen! Jag brukar inte vara så förtjust i när folk pratar om orgasmer i samband med mat, men för det här är jag nästan beredd att göra ett undantag.

20160115_131449_zpsmglfxynu.jpg
BAjzAqqhp92
BAjzAqqhp92

Kokta rödbetor, rostade mandlar, maché, babyspenat, svärmors halloumi. Toppat med lite rapsolja och rödvinsvinäger, salt och peppar. Magiskt gott!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka