Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nytårstorsk :D?
Faktiskt, men väsentligt uppiffad och med betydligt roligare tillbehör. :)

Inte det slätstrukna elände som min mormor (som i övrigt lagade god mat) brukade servera.

Annars är våra nyårsmiddagar mycket varierade och inte sällan mer karaktäristiska än luxuösa.

Brasan är tänd och nyårsmenyn blir i år:glödstekt potatis och grillad korv (halstrad lax och champagne för de seniora) :)

Gott Nytt År på Er från Skånes sydspets!

TevSoRz.jpg

Har börjat förbereda middagen imorgon, jag får ju finbesök av Bukefalister :up: Jag har gjort två sorters glaze (jag kommer ALDRIG att köpa glaze igen, de blev jättegoda) och kommer att använda nr två. Den innehåller bla whisky (jag hade ingen whiskey :D), tomatjuice, råsocker och vinäger.

Har ingen aning om vad jag ska äta idag förutom att det garanterat inte blir pizza :p

Här blir det pizza! Dock ej fulpizza, utan från restaurang. Lämplig måltidsdryck torde vara Resorb. :p

Igår lagade jag tillsammans med vänner under deras ledning en omfattande japanskinspirerad middag. Tre sorters sushi, misosoppa, en japansk pannkaka/omelett med kål och jams i, tempura med diverse tillbehör som vi lagade, frukt med grönt te-glass. Några härliga små pannkakor med söt bönpasta blev över, så jag fick med mig några till frukost. God klass på årets första frukost på det viset!

Flera olika sorters sake och japanskt plommonvin till frukten. Bubbel som välkomst - champagne - och vid tolvslaget - inte champagne.

Brysselkål. Rödkål. Kalkon. Nedhackat och fräst i wok.

Wokpannan är f-n den bästa matrestfixaren någonsin...Bara att hälla i lite olja, fräsa på, och droppa i lite lämplig sås. Schvips har jag en middag.

Brysselkål. Rödkål. Kalkon. Nedhackat och fräst i wok.

Wokpannan är f-n den bästa matrestfixaren någonsin...Bara att hälla i lite olja, fräsa på, och droppa i lite lämplig sås. Schvips har jag en middag.

Igår blev det bakpotatis med diverse, ex kallrökt lax, räkor, forellrom, skagenröra. Efterrätt åts också, profiteroles med nötter, diverse små chokladgrejer och marsianer, bubbel och dessertvin mm. Nyår på trappan under stjärnorna (svinkallt) med tomtebloss.

Idag blev vi bjudna på fondue av vänner, första gången för mig och oväntat gott. Suveräna röror och fantastiskt sällskap.

Falafel, klyftpotatis med timjan och coleslaw med morot.
Äppelpaj med kokos och blåbärspaj med citron.

Sambon och jag plockade varsin matlåda ur frysen. Han fick pasta bolognese gjord på älgfärs och jag fick broccolipaj. Jag adderade en halv tallrik vaxbönor till pajen också. På lunchen gick dottern och jag med pulka för att grilla korv på gärdet där sambon och svågern eldade ris och kapade ved.

I går åt vi pizza; fulpizza för att använda @Petruska s terminologi :D

När vi rotade fram dagens middag i frysen insåg jag förresten hur mycket mat vi har där som vi borde äta upp...

Jag har ätit polsk baguette (vad som var polskt vet jag inte, men god var den) med gravad lax och hovmästarsås till middag. En iskall Mikkeller alkoholfri till, supergott! (Inte gravid, slog till i mataffären)

I see. Vad kallas då ICA-pizza?

*går till botten med pizzarangordningsbenämningarna*
Jag vill minnas att någon som skrev flitigt här i tråden back in the days(och framstod som finsmakare i övrigt) åt ICAs mozzarellapizza och menade att den var högst delikat. Allt sedan dess tänker jag varje gång jag passerar fryspizzorna på ICA att jag borde prova någon gång... Kanske lika bra att inte göra det och förstöra illusionen?

Det finns en frysepizza som är helt ok, Pizza Tradizionale Prosciutto-Funghi från Dr Oetker. Den kan jag rycka fram ur frysen när jag bara inte orkar laga något.

ICAs frysta har äcklig botten tycker jag.

Jag vill minnas att någon som skrev flitigt här i tråden back in the days(och framstod som finsmakare i övrigt) åt ICAs mozzarellapizza och menade att den var högst delikat. Allt sedan dess tänker jag varje gång jag passerar fryspizzorna på ICA att jag borde prova någon gång... Kanske lika bra att inte göra det och förstöra illusionen?
Hon fick den att framstå som kulinarisk finkultur!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka