Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Thomasine: Att du ens frågar?! :confused: Självklart går det :D Mer dekadens åt folket helt enkelt :up:

Jag funderar vad jag ska hitta på till min hummer (färsk från manuella disken på CG för 99! kr O_o). Jag tror jag vill ha något med parmesan i så jag funderar på att göra en parmesancreme. Givetvis äkta (budget)bubbel till, Beaumont de Crayeres. Den är klart godkänd för priset. Sedan har alla affärer extrapris på sparris också så det blir någon form av sparris till. Jag funderar också på att ta fram en burk Kalixlöjrom från frysen för att fullända dekadensen :D

Jag har inte orkat laga mat men hittade min sista ratatouille i frysen, har ätit den ett par dagar i rad nu. Njuter av att vara ledig och förbereder en trerätters till nyår för 20 pers! En av medarrangörerna jobbar i restaurang så vi kommer kunna låna linneservetter, servis med mera så allt blir matchande.

Jag har lite ångest inför morgondagen. Vi drar till skogs så det blir enkel mat eftersom fokus får läggas på att värma upp huset snarare än matlagning. Det blir därför bakpotatis med lite olika tillbehör såsom skagenröra, kallrökt lax, forellrom (bara för att den är så himla vacker) och limeailoi ( och sallad deluxe såklart). Då kan jag förbereda allt hemma ikväll.
Men vad ska vi hitta på till efterrätt? Jag vill gärna ha något med choklad, och inte något kallt eftersom det kommer vara svinkallt inne. Det blir bara jag, den ringmärkte och BARNET, eventuellt kommer två grannar över på dessert.

Jag har lite ångest inför morgondagen. Vi drar till skogs så det blir enkel mat eftersom fokus får läggas på att värma upp huset snarare än matlagning. Det blir därför bakpotatis med lite olika tillbehör såsom skagenröra, kallrökt lax, forellrom (bara för att den är så himla vacker) och limeailoi ( och sallad deluxe såklart). Då kan jag förbereda allt hemma ikväll.
Men vad ska vi hitta på till efterrätt? Jag vill gärna ha något med choklad, och inte något kallt eftersom det kommer vara svinkallt inne. Det blir bara jag, den ringmärkte och BARNET, eventuellt kommer två grannar över på dessert.
Förslaget i inlägget ovan lät trevligt och utvecklingsbart.

Ett annat förslag är någon sorts chokladkaka (fransk chokladtårta, om det är ont om tid och kraft) med varma hallon/hallonsås till? Man kan ju även ha vispad grädde, om tex BARNET föredrar det.

@Thomasine: Att du ens frågar?! :confused: Självklart går det :D Mer dekadens åt folket helt enkelt :up:

Jag funderar vad jag ska hitta på till min hummer (färsk från manuella disken på CG för 99! kr O_o). Jag tror jag vill ha något med parmesan i så jag funderar på att göra en parmesancreme. Givetvis äkta (budget)bubbel till, Beaumont de Crayeres. Den är klart godkänd för priset. Sedan har alla affärer extrapris på sparris också så det blir någon form av sparris till. Jag funderar också på att ta fram en burk Kalixlöjrom från frysen för att fullända dekadensen :D

Jag tog ett raskt beslut idag, det blir hummer i morgon. Färsk! Jag tänker servera den varm med brynt smör, grillad sparris och kronärtskockscreme. Till förrätt lite tapas med champagnemarinerad grillad lax, en räkröra med pomelo och gravad tonfisk med japansk sås att doppa i. Till dessert blir det en exotisk fruktsallad. Vi dricker också Beaumont de Crayeres, (fick en låda i födelsedagspresent av omtänksamma vänner).

Idag har jag ätit kylskåpsinventering, grillat surdegsbröd med parmaskinka, tomatsallad, lite blandade ostar och te.

@Hyacinth Chokladförslaget från @athena_arabians låter gott och din meny köper jag direkt. Krama BARNET från mig, hon låter så gullig och omtänktsam:heart

Förbetett inför nyår: Fryst cheesecake med digestivebotten, ett lager mjölkchoklad fyllning och ett lager vitchokladfyllning, ska toppas med hallon imorgon innan servering.

Nyss blev det kvällsfika i form av snabba (ingen jäst dvs ingen jäsning) supergoda nybakta frallor, med smör och ost på.

Hel kyckling i ugn kryddad med smör, timjan, citron, vitlök, svartpeppar och säkert något mer. Till det tzatziki, ugnsrostade morötter och potatis, och vaxbönor med en liten smörklick. Väldigt gott, och jag blev mycket glad över att ha hittat en ny fryst grönsakskompis i vaxbönorna.

Slog till med en beet bourguignon idag. Minus betor, plus extra morötter, puylinser och brysselkål istället. Så en bryssel bourguignon då :up:

Nu har jag bestämt mig, det blir chokladmoelluxer eller varm chokladtårta med vildhallon från frysen och liten klick hemlagad vaniljglass, varm cognac och cigarill/-er. Det är förfasen nyår. Jag fryser moelluxerna i så fall så kan jag frakta dem (och risken att göra trista muffins istället för krämiga läckerbitar minskar...). Grannarna kommer och det ska bli så roligt! Hon är en av mina bästa vänner och jag saknar henne oerhört. Det skiljer +40 år mellan oss men det är en petitess, vi har roligt ihop.

Idag blev det kastanjer, solrosskott, fröknäcke, stilton och dadlar till middag. Roibooste till mig och rött vin till partner som inte har ont i huvudet.

Imorgon är det traditionsenligt nyår som består av matlagning och ätande hela kvällen hemma hos vänner som har en hemlig meny planerad. Förra året var vi hos oss och lagade en dansk, moderniserad nyårsmiddag.

Förra året var vi hos oss och lagade en dansk, moderniserad nyårsmiddag.

Nytårstorsk :D?

KL.
"Tack" vare den här tråden fick jag en fix idé om att jag skulle göra jalapeños poppers, klockan 22.00 kvällen före nyår, precis hemkommen efter över en veckas julflängande och ett pre-nyårsfirande igår med vännerna eftersom alla hade planer på "riktiga" nyårsafton (läs: trött och småbakis) :up:.

Jalapeños fanns såklart inte hos den nattöppna Netto, så det fick bli vanliga chilifrukter :nailbiting:. Vägde upp styrkan från chilin med champignoner, som fick samma fyllning. Fyllningen bestod av en röra på Philadelphia-ost, riven cheddarost, pressad vitlök, hackad chili och en nypa salt och såväl chilifrukter som champignoner baconlindandes innan de sattes in i ugnen.

Serverades med en kall Tuborg och post-julefriden var en faktum :love:. Chili-känsliga jag åt kanske lite fler svampinjoner och sambon lite mer chili, men gott var det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka