Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pasta bolognese på spisen och en vaniljcheesecake med pepparkakbotten i ugnen. Sen när den är stelnad ska det på lingonsylt.

Cheesecaken är en provbakning, blir den bra gör jag en och tar med som dessert på julafton hos mina föräldrar.
Cheesecaken låter god minus lingonen. Tror jag skall prova fast med blåbärssylt i stället.

I dag at vi pa ett "brewery and pub" inne i sta'n. Jag tog ett glas cider som var gott, men inget spectaculart ... vissa av olerna de andra avnjot var helt fantastiska. Diskussionen bland hobby ol bryggarna var ocksa livlig och interessant medan jag "skalade" musslor (ett jakla bok ar det) och avat en talrik fantastiska musslor i en vitvin sas som var helt enastaende. :d Hade jag bara sluppit "skala" de forbaskade musslorna hade det varit annu battre.:angel:

Mitt livs första falafeltallrik.

Falafelrulle åt jag jämt förr, femton kronor brukade det kosta(ja, det var kanske på stenåldern?).

Ikväll beställde jag från pizzerian på hörnan(det suger att inte ha vettig hämtmat i kvarteret) och det var ett kapitalt misstag. Tyvärr råkade jag komma för tidigt och såg hur de hällde fryst potatis i fritösen och plockade ut fyra ynka falafelbullar ur mikron. Isbergssallad och en skiva tomat och så...en flod sås:wtf:

Jag köper så sällan snabbmat att jag glömmer hur äckligt det är.
Så äckligt ska det inte behöva vara. :( Det finns god snabbmat därute!

I sann julanda ska vi grilla idag :D helgrillad fläskfilé, någon form av potatis, sås och grillade champinjoner. Jag vill göra jalapeño poppers också men har inte fått med partnern på det (ännu).

Bild från gårdagens matlagning, i pannlampans sken :D

12338453_658667750902816_1141119154_n.jpg

Särbon tvärvägrar att grilla. Han hävdar att jag är bättre än honom på att grilla så jag är tydligen grilltångens väktare i familjen :p

Har gjort mitt livs första seitandeg och enligt anvisningar hittade på nätet försökt göra seitanrevben. Sedan bakades dessa i ugnen.

Ingen hade berättat för mig att seitandeg jäser! Nu ser revbenen ut som en övergödd bulle!

Jag ska servera den övergödda bullen ikväll, tänkte satsa på att krydda och göra sås som till porterstek ungefär. Borde bli ganska bra smak?

(Jag har aldrig ätit porterstek, men ordet kom för mig när jag pysslade med degen, och vid googling verkar det ganska bra.)

Det blev pasta rosso som jag skrev, men dagen efter blev det hämtmat igen. :meh: I dag har vi ätit BLT-macka till lunch och planen var att vi skulle äta krautfleckeln till middag, men dels är jag fortfarande proppmätt från lunchen och dels känns det lite sådär att äta bacon till lunch och nästan detsamma till middag. Vi får se.

Sambon ska trilla köttbullar och griljera skinka i kväll inför i morgon. Köttbullarna blir på älgfärs då frysen svämmar över av älgkött.

Har gjort mitt livs första seitandeg och enligt anvisningar hittade på nätet försökt göra seitanrevben. Sedan bakades dessa i ugnen.

Ingen hade berättat för mig att seitandeg jäser! Nu ser revbenen ut som en övergödd bulle!

Jag ska servera den övergödda bullen ikväll, tänkte satsa på att krydda och göra sås som till porterstek ungefär. Borde bli ganska bra smak?

(Jag har aldrig ätit porterstek, men ordet kom för mig när jag pysslade med degen, och vid googling verkar det ganska bra.)

Jag tror på det, portersteksås är typ det godaste som finns, jag smörfräser enbären innan de åker i såsen.

Jag tror på det, portersteksås är typ det godaste som finns, jag smörfräser enbären innan de åker i såsen.
Det blev gott efter lite kreativitet. Jag hade ju ingen steksky att utgå från pga revbensspjäll gjorda av seitan och kanelstång (som ben). Först smakade såsen cirka som kokt vörtbrödsdeg, men jag fick ordning på den och det blev faktiskt jättegott.

Ugnsrostade grönsaker till samt stekt svartkål med granatäppelkärnor och persimon. Öl.

Det var igår.

Idag har jag hittills ätit risgrynsgröt och en stor hög småkakor. Julbord senare på dagen, fyllt av vegetarisk experimentlusta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka