Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
En kryddig Pad-Thai liknade rätt, minus ägg plus massa grönsaker. En dansk julöl. Årets dunderglögg tappad på flaska.

I dag kopte vi Svensk Glogg pa Trader Joe's i Hillsboro Oregon. "Imagine that!" Den ar alkoholfri men det kan man ju atgarda :p
Dessutom har vi inmundigat en suveran seafood chowder tillagad av en god van. Jul skinkan ligger i laken Kalkonen sonen fick pa jobbet far avatas till nyar eller sa ... I morgon ska jag trana hundar ... sedan blir det till att laga mat sa vi har det vi vill till jul.:d
Har firas forst Svensk julafton ... sedan Amerikansk Juldag. *raaaap*

Igår blev det omelett respektive äggröra till middag här, med räkor och sallad till.

Idag blir det förmodligen mackor för ingen av oss kommer nog att orka laga mat efter shoppingen på Tunatutten och Norra Backa (IKEA precis innan jul = :wtf:).

Små julgäster har önskat polkagrisglass som efterrätt. Recept har jag hittat men vad kan en ha till? Tänkte något flarn eller så. Vad smakar bra ihop med polkagris? Kommer inte på något :confused:

Pasta bolognese på spisen och en vaniljcheesecake med pepparkakbotten i ugnen. Sen när den är stelnad ska det på lingonsylt.

Cheesecaken är en provbakning, blir den bra gör jag en och tar med som dessert på julafton hos mina föräldrar.

Nu har vi handlat julmaten. Well, nastan.
Det ar nast intill hopplost att fa tag pa vissa ingredienser. Kan man anvanda majs starkelse istallet for potatismjol? Och Hjorthorns salt vet de inte vad det ar ... fast chefen pa en butik (Safeway) sa att jag kunde fa tag pa allt jag sokte pa en annan affar, Wilco, i narheten. :love:
Om de nu inte har hjorthornsalt utan bara Laxen och rag mjolet jag sokte ... kan man (som foreslas pa en web sida) anvanda dubbla mangden bakpulver? Eller har nagon nagot annat bra forslag?

Julstöket börjar ta fart. Igår bakade jag saffransbiscotti och idag är planen att koka fudge. Middagsmat blir lite hipp som happ de närmaste dagarna, sparar på kreativiteten till julbordet.

Jag är hos mina föräldrar, som jobbar. Väldigt trevligt att vara ensam hemma och husera i någon annans kök och skafferi! :D
Ska göra lite julgodis idag, chilitryffel och citronfudge. Luncha med en kompis på stan, sen ikväll laga mat åt mina föräldrar. Mamma önskade soppa så ska göra min "montera din egna"-nudelsoppa med bland annat udon, tofu och koriander.

Middagen igår blev potatismos, det som i min familj på svenska går under namnet "dansk biff" och på danska heter hakkebøf, stekt lök, morotsstavar och äpplebåtar. PlastBARBNBARNET åt potatismos, morotsstavar och äpplebåtar. Vi andra åt av alltsammans.

Ägnade gårdagen åt julförberedelser. Partner och plastBARNBARNET bakade kanelkameler, vaniljhorn och chokladsnittar. Jag gjorde romrussinmarispanbröd, ingefärssill, pepparrotssill och whisky- och senapssill. PlastBARBBARNETS moder vilade sig och provsmakade allteftersom allt blev klart.

Mitt livs första falafeltallrik.

Falafelrulle åt jag jämt förr, femton kronor brukade det kosta(ja, det var kanske på stenåldern?).

Ikväll beställde jag från pizzerian på hörnan(det suger att inte ha vettig hämtmat i kvarteret) och det var ett kapitalt misstag. Tyvärr råkade jag komma för tidigt och såg hur de hällde fryst potatis i fritösen och plockade ut fyra ynka falafelbullar ur mikron. Isbergssallad och en skiva tomat och så...en flod sås:wtf:

Jag köper så sällan snabbmat att jag glömmer hur äckligt det är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka