Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ätit mycket traditionellt men gott julbord. Bäst var sillen, den rökta laxen, samt Janssons. Åt naturligtvis för mycket.
Julbord alltså, dessa kan ju variera en hel del beroende på traditioner, men det är snudd på obligatoriskt med för mycket mat och en nästan äcklig mättnadskänsla :D

Julbord alltså, dessa kan ju variera en hel del beroende på traditioner, men det är snudd på obligatoriskt med för mycket mat och en nästan äcklig mättnadskänsla :D

Fördelningen mellan kött/fisk å ena sidan och grönsaker om den andra, liknar ingen annan av årets måltider. Och så då de absurda mängderna ovanpå det. :)

Ja, illamående efteråt ingår liksom. Och ÄNDÅ klämmer man i sig efterrätt på slutet, trots mättman. Men gott var det!

(Jag är fortfarande mätt såhär morgonen efter).

Jag har äntligen fått färska räkor! :banana: Särbon åkte hit via Göteborg igår för att få sin julklapp av arbetsgivaren (en låda med lax i olika former :up:) så han köpte med sig räkor. De var små men goda. Ena katten blev heltokig och tiggde så det var pinsamt :D

Jag har äntligen fått färska räkor! :banana: Särbon åkte hit via Göteborg igår för att få sin julklapp av arbetsgivaren (en låda med lax i olika former :up:) så han köpte med sig räkor. De var små men goda. Ena katten blev heltokig och tiggde så det var pinsamt :D
Våra katter ÄLSKAR räkor! Faktiskt till den grad att de tolkade kastanjerna som räkor härom veckan. :D

Fattar inte hur djur med bra luktsinne kan ta så fel. Fattar inte heller hur de kan begripa att både räkor och kastanjer skalas. :confused:

Våra katter ÄLSKAR räkor! Faktiskt till den grad att de tolkade kastanjerna som räkor härom veckan. :D

Fattar inte hur djur med bra luktsinne kan ta så fel. Fattar inte heller hur de kan begripa att både räkor och kastanjer skalas. :confused:

Vi var imponerade av Missia för båda mina katter är hemska kräsfior (älgfiléputs har ratats) och hon har aldrig varit så intresserad och tiggt på det sättet.

Tassa tyckte färska räkor var totalt ointressant så husse gav henne Dreamies (kattgodis också känt som kattknark) istället :meh:

I gar var vi och kopte en SVENSK julskinka i Portland Oregon. :cool: Under alla ar utomlands har jag aldrig forr fatt tag pa en skinka som ar skuren som det gors i Sverige ... I gar sag skinkan inte bara ut som en Svensk julskinka, den var ocksa redan lagd i saltlake sa for forsta gangen pa over 30 ar gor jag inte en egen saltlake. Jag var tok-lycklig bara for att nagon visste hur det skulle vara. lol :grin:
Jag har ocksa Abba's sill, men den ar inte sa svar att fa tag pa, en frusen kalkon som sonen fick pa jobbet och har lovat att bade rulla kottbullar, gora sillsallad och gravad lax.
Det blir precis som vanligt ... aldeles for mycket mat, men som vanligt tycker familjen att det MASTE vara en traditionell jul ... sa vi kommer att ata ihjal oss som vanligt.

I full färd med någon sorts variant på gado gado, efter tips i tråden. Böngroddar, gröna sojabönor, vitlöksstekt spenat, stekt lök (stekt länge) och hårt stekt tofu som jag hade marinerat i japansk soja underifrån och lime ovanifrån, så att säga. (Tofun låg i ett platt lager på en platt tallrik som jag hade bottnat med sojan och sedan skvätte jag pressad lime över tofun.) Och en egenhändigt tillverkad jordnötssås som jag tror kan få godkänt. Jasminris till.

Bryter det sydostasiatiska (eller vad det nu är) med rött vin, italienskt och ekologiskt.

I full färd med någon sorts variant på gado gado, efter tips i tråden. Böngroddar, gröna sojabönor, vitlöksstekt spenat, stekt lök (stekt länge) och hårt stekt tofu som jag hade marinerat i japansk soja underifrån och lime ovanifrån, så att säga. (Tofun låg i ett platt lager på en platt tallrik som jag hade bottnat med sojan och sedan skvätte jag pressad lime över tofun.) Och en egenhändigt tillverkad jordnötssås som jag tror kan få godkänt. Jasminris till.

Bryter det sydostasiatiska (eller vad det nu är) med rött vin, italienskt och ekologiskt.

Rapport: Det blev jättegott!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka