Titta vilken smart grej!

Sv: Titta vilken smart grej!

Hmmm....det vet jag inte, dom ligger nämligen tillsammans med massa andra grejer som jag inte hunnit kika på än (köpt massa saker i paket) :) . Men om det då är så så vet jag att jag alltså ska sno de runt benen, och de ska ha en slgas kylande effekt då?

Vattnet kommer väl ut i de spiralerna då så att de kyler benen...

Du lär nog koppla ihop den med kallvattenslangen om det skall hända något.
Sprialslangarna har små hål där vattnet strilar ut på hästens ben.

Du lär nog koppla ihop den med kallvattenslangen om det skall hända något.
Sprialslangarna har små hål där vattnet strilar ut på hästens ben.

Hehe, jo det där första förstår jag nog. ;)
Men då är det säkert en sån med hål, ska bli kul att se! :)

Wow, nåt som jag vet som inte Oki vet :bump:
Japp, de är till för att kyla benen och man har kallvatten i dom, har ni verkligen aldrig sett det förr? *förvånadsmiley* :)

Haha... det finns garanterat massor med annat jag inte heller vet...:rofl:
Nej, just den typen av kylmetod har jag aldrig sett förr. Däremot minns jag förr då man satte en uppochnedvänd gummiboot på benen och hällde isbitar i för att få kylning.
Numera använder jag sällan annat än Absorbine gel efter lopp och hårda jobb. Kyler precis lagom och gamlingarnas fula ben är så fina de kan vara dagen efter.
Isbalsam tycker jag kyler för mycket och för länge. Det isar ju ända in i märgen när man får det på händerna och i flera timmar dessutom.

Haha... det finns garanterat massor med annat jag inte heller vet...:rofl:
Nej, just den typen av kylmetod har jag aldrig sett förr. Däremot minns jag förr då man satte en uppochnedvänd gummiboot på benen och hällde isbitar i för att få kylning.
Numera använder jag sällan annat än Absorbine gel efter lopp och hårda jobb. Kyler precis lagom och gamlingarnas fula ben är så fina de kan vara dagen efter.
Isbalsam tycker jag kyler för mycket och för länge. Det isar ju ända in i märgen när man får det på händerna och i flera timmar dessutom.

:)
Den gelen har jag inte testat, men det är mkt skönare med gel än att kladda med lera eller mixtra med slangar. Kanske ska testa den någon gång då!

Men Monsieur de Mai, du som inte tycker isbalsam kyler så mkt kanske ska stryla på dig lite. ;) :idea:

:)
Den gelen har jag inte testat, men det är mkt skönare med gel än att kladda med lera eller mixtra med slangar. Kanske ska testa den någon gång då!

Men Monsieur de Mai, du som inte tycker isbalsam kyler så mkt kanske ska stryla på dig lite. ;) :idea:

Ja jag får nog faktiskt ta och göra det :) Jag har bara känt på hästens ben efter en kort stund, som då brukar vara varmt. Men det kanske är mer inombords det kyler...

Jag har också isbalsamet från AMC, men jag tycker inte att det kyler särskilt länge alls. Har också kyllera, men det är samma sak där. Det kyler kanske i 5 min, inte mer. Så därför vill jag gärna prova stövlarna :)

LL är LL trot, som är Solvallas travshop, svindyra dessutom ;)

fast billigare än eskilstunas rullande travbuss på en del saker, crescendo tex..:angel:

Ja jag får nog faktiskt ta och göra det :) Jag har bara känt på hästens ben efter en kort stund, som då brukar vara varmt. Men det kanske är mer inombords det kyler...

Jag har hört många veterinärer säga att det aldrig har visats om kylningen går innanför huden när man använder kemikalier, eller om det bara är en känsla av kylning i huden. Om ni förstår vad jag menar?

*kl'
Vi kyler med sådana där hot/cold pack som man kan köpa i idrottsbutiker. De är lätta att sätta på med bandage, håller länge, ganska billiga och håller kylan bra. Här hemma har vi frys i stallet, och små frysskåp/boxar borde man väl kunna ha i de flesta stall. När vi tävlar lägger vi kyl "grejorna" i kylväska som kopplas till bilens cigarettändare, tillsammans med kylklampar. Det håller kylan jättebra. Bakknän kyler vi med isbalsam, lite svårt att bandagera där...

Jag har hört många veterinärer säga att det aldrig har visats om kylningen går innanför huden när man använder kemikalier, eller om det bara är en känsla av kylning i huden. Om ni förstår vad jag menar?

Fast jag håller med OKi, det kyler isar verkligen in i märgen, man känner det i lederna när man får sådant på sig. Provade själv en gång och nog kändes mer än i huden alltid. :) Fast det är ju inget som är vetenskapligt bevisat bara för man provat det själv. :angel:

Ja benen blir varma ganska fort oavsett kylgel du har på.
Fast prova det inte på dig själv innan du ska gå ut eller innan du lägger dig ;)

Fast jag håller med OKi, det kyler isar verkligen in i märgen, man känner det i lederna när man får sådant på sig. Provade själv en gång och nog kändes mer än i huden alltid. :) Fast det är ju inget som är vetenskapligt bevisat bara för man provat det själv. :angel:

I och för sig inte. Men om man tycker sig få önskad effekt, så är det ju bra ändå.

En annan grej som slog mig med de där stövlarna! Man måste ju kunna fylla dem med vatten så de bara täcker hoven & därmed kan återfukta hovarna under torra perioder utan att hålla på & böka med hinkar som de enda tycker är roligare att hälla ut & titta på när vattnet rinner fram!:smirk:

Eller?

Är de dyra?:crazy:

Tjena,

Prova den kylgelen som Ö o B har( överskottsbolaget) i burkar, är super och billig. tror den kostar ca 49:-, mellanstor burk, ca 500gr.

Varför använda märkes grejor när man kan köpa billigt och väldigt bra grejer på ett annorlunda och kanske inte så typiskt hästställe.

Har faktiskt riktigt prisvärda täcken som är väldigt bra. 395:- för ett vintertäcke som är fluffigt i konsistensen så att säga.

Alla tips är bra utom de dåliga heter det ju.:banana: ;)

Titta vilken bra grej! Sådana där skulle jag vilja ha... Någon som vet om/vart man kan få tag på?

mr_muscleman_tb_070527_20938.jpg

Bild: stallkenny.com

när jag va där uppe, så la hon i is i dom där för att kyla!! (har för mig det iaf :D)

fast man kan väll göra olika.. smart är det ju iaf!!

En annan grej som slog mig med de där stövlarna! Man måste ju kunna fylla dem med vatten så de bara täcker hoven & därmed kan återfukta hovarna under torra perioder utan att hålla på & böka med hinkar som de enda tycker är roligare att hälla ut & titta på när vattnet rinner fram!:smirk:

Eller?

Kostar ca 500 på LL iaf...

Eller?

Då är det ju smartare att köpa filtboots som du dränker i vatten o sätter på hovarna.
Varför krångla med hinkar ?

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
14 045
Senast: hollypolly
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 034
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka