titta på hus till salu

pillerill

Trådstartare
Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen? Givetvis förutsatt att huset är obebott.
Spelar det roll för ditt svar/din åsikt ifall huset ligger i ett samhälle, en mindre by eller utan grannar?

Vad menar du med ”smyga runt”? Jag tycker att det är ok att passera ett utannonserat hus och titta på det från allmän plats, antingen till fots eller genom att köra långsamt. Jag kan acceptera att man stannar till en kort stund. Jag tycker inte att det är ok att stanna länge och uppenbart glo och det är definitivt inte ok att gå in på tomten, obebott eller ej.

Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen? Givetvis förutsatt att huset är obebott.
Spelar det roll för ditt svar/din åsikt ifall huset ligger i ett samhälle, en mindre by eller utan grannar?

Smyga runt och smyga runt. Inte kliva in i trädgård och så vidare, absolut inte.
Men har absolut kört förbi hus innan visning.

Är det obebott ringer man mäklaren o frågar om det är ok att snoka från utsidan.Allt annat är no no.

Jag har svängt förbi ett hus till salu. Visste inte då att det var ett dödsbo men hade hanterat det likvärdigt oavsett. Ok att svänga förbi, inte ok att snoka.

Säger som övriga. Hade jag varit nyfiken hade jag tagit med mina hundar, parkerat i närheten och tagit en promenad i området/förbi huset och tittat på det som går att se när man passerar på ett normalt vis.

Annars är det ju inget konstigt att kontakta mäklaren för att fråga om det går att få kika på huset vid en annan tidpunkt. När jag och sambon köpte lägenhet så tittade vi på flera lägenheter som inte hade någon planerad visning alls. Faktum var att vi hörde av oss till mäklaren om en helt annan lägenhet och han ville passa på att visa oss "några extra som kunde vara intressanta". Det blev bra.

När du skriver smyga runt så tänker jag hur någon bokstavligen stryker runt precis utanför fönstrena och tittar in, går upp på altan eller dylikt. Är det så du menar? Det tycker jag isåfall är opassande. Om jag såg det som granne hade jag tyckt det var lite suspekt också. Jag skulle säga att det är lämpligare att hålla sig utanför tomtgränsen. Att åka förbi och titta från allmän väg? Inga problem.

Idag är det ju köparens marknad så som säljare får man nog stå ut med lite nyfikna och påträngande eventuella köpare om man vill sälja. Jag har letat gård i ett halvår och jag åker alltid och kikar på objektet för att avgöra om det är värt att lägga tid på en visning.

Huset det handlar om den här gången ligger mitt i skogen, typ vid vägs ände. Man kan inte köra förbi det för att kika utan man hamnar på gårdsplanen om man kör vägen däråt. Det finns inga grannar i närheten.
Det verkar inte finnas något staket runt tomten och jag är egentligen mest nyfiken på hur tomten och omgivningen ser ut. Bostaden finns det foton på i annonsen så där har jag inget behov av att snoka.

Huset det handlar om den här gången ligger mitt i skogen, typ vid vägs ände. Man kan inte köra förbi det för att kika utan man hamnar på gårdsplanen om man kör vägen däråt. Det finns inga grannar i närheten.
Det verkar inte finnas något staket runt tomten och jag är egentligen mest nyfiken på hur tomten och omgivningen ser ut. Bostaden finns det foton på i annonsen så där har jag inget behov av att snoka.
Jag tror du kan ta dig en titt om du undviker smygandet. ;) Om du stöter på någon är det väl bara att vara ärlig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 405
Senast: Niyama
·
P
Hästmänniskan Jag och min sambo har varit och tittat på en liten gård med 5 hk betesmark eftersom den nuvarande ägaren ska behålla skogen omkring...
Svar
11
· Visningar
888
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama