Titta på hund utställning?

I rasen generellt.
Sen är egentligen det mycket högre. För man bör titta minst 12 generationer bakåt.
Ju färre generationer desto lägre grad.
Okej. Men ifall man kollar på hundarna som är "sist" i min hunds stam tavla så har iallafall många 0 % eller typ 0,8 % och så där också. Och det är ju för 5 generationer för dom.
Så då är iallafall an tagligen inte min hund så in avlad och somsagt han kommer såklart ifrån en seriös upp födare som är noga med ALLT 🙂
Men då kanske min hund skulle vara en bra avels hund då 😅
 
Okej. Men ifall man kollar på hundarna som är "sist" i min hunds stam tavla så har iallafall många 0 % eller typ 0,8 % och så där också. Och det är ju för 5 generationer för dom.
Så då är iallafall an tagligen inte min hund så in avlad och somsagt han kommer såklart ifrån en seriös upp födare som är noga med ALLT 🙂
Men då kanske min hund skulle vara en bra avels hund då 😅
Man kan inte titta på en enstaka kull eller individ. Att titta på så få generationer är ganska missvisande.

Om du vill veta mer om hur rasen ligger till så rekommenderar jag att gå in på avelsdata och klicka till vänster på Ras och söka upp den ras du vill se. Där finns mycket statistik.
Tipsar även om att läsa RAS för rasen. Där finns också mycket fakta och info :)
 
Man kan inte titta på en enstaka kull eller individ.

Om du vill veta mer om hur rasen ligger till så rekommenderar jag att gå in på avelsdata och klicka till vänster på Ras och söka upp den ras du vill se. Där finns mycket statistik.
Tipsar även om att läsa RAS för rasen. Där finns också mycket fakta och info :)
Fast man måste ju kolla på en indi vid om man ska välja avels hundar? Alltså somexempel om det är 1.5 % in avel i flatte men min hund har 0 %. Då skulle väl han eller nån av hans syskon vara bättre för att få mera genetik spridning motför nån som har kanske 5 % in avel eller nåt? Och då måste man ju kolla på den hunden.
Men ja tack för tipsen!
 
Fast man måste ju kolla på en indi vid om man ska välja avels hundar? Alltså somexempel om det är 1.5 % in avel i flatte men min hund har 0 %. Då skulle väl han eller nån av hans syskon vara bättre för att få mera genetik spridning motför nån som har kanske 5 % in avel eller nåt? Och då måste man ju kolla på den hunden.
Men ja tack för tipsen!
Vi pratade ju om vikten av att välja mer brett i valet av hundar i aveln för att minska inaveln i rasen.

Prova att klicka upp fler led på din hund på avelsdata och se hur det ser ut då :)
 
Vi pratade ju om vikten av att välja mer brett i valet av hundar i aveln för att minska inaveln i rasen.

Prova att klicka upp fler led på din hund på avelsdata och se hur det ser ut då :)
Ja exakt och då är det väl bra att välja hundar som har låg in avels grad? Alltså det borde väl vara bättre i rasen i hel het?
Det går bara att välja max 6 led om jag fattar. Men då är det fort farande 0 % iallafall.
 
Ja exakt och då är det väl bra att välja hundar som har låg in avels grad? Alltså det borde väl vara bättre i rasen i hel het?
Det går bara att välja max 6 led om jag fattar. Men då är det fort farande 0 % iallafall.
Man kan klicka på en hund långt bak och få upp 6 nya led och jämföra själv.

Det finns trådar i ämnet om inavel så det är bättre att du söker på dom om du vill få djupare kunskap i ämnet. så slipper vi diskutera sönder denna om det.
Men är lite missvisande det som står på Avelsdata eftersom det bara räknar på 6 generationer.
 
Man kan klicka på en hund långt bak och få upp 6 nya led och jämföra själv.

Det finns trådar i ämnet om inavel så det är bättre att du söker på dom om du vill få djupare kunskap i ämnet. så slipper vi diskutera sönder denna om det.
Men är lite missvisande det som står på Avelsdata eftersom det bara räknar på 6 generationer.
Ja det var det som jag försökte förklara att jag gjorde igår 🙂 Och även dom hundarna var 0 % in avel eller nån hade 0,8 % och så. Men iallafall väldigt lågt.
Men ja somsagt denhär tråden behöver ju inte handla om avel 🙂 Och min hund kommer ändå an tagligen inte bli nån avels hund och ingen utställnings hund eller jakt hund heller för den delen! Men jag tror ändå att han är en "bra" flatte fast han "bara" är en helt vanlig hund liksom och inget proffs.
 
Jag tycker ändå att det är konstigt. För att som du skrev om att det är ju o lika "prov" alltså mentaliteten ser man i bph och om den är "fin" på utställning och hur den är i arbete på jakt prov eller vad man nu gör osv. Då tycker jag heltenkelt att det är konstigt att det är krav på en sak för att vara "bra" i nånannan sak.
Ungefär som att bara hundar som hade A eller B på höft kollen skulle kunna få godkänt på bph. Fast det hör ju inte hop liksom.
Därimot som jag skrev så skulle det kanske vara bra med nånannan som "samlings titel" som bara hundar som var bra i allt fick. Och att DÅ skulle dom tillexempel behöva ha minst B höfter genom fört bph minst very good på utställning och godkänt arbets prov eller nånting.
Men att det skulle visa att det är en bra avels hund i hel heten liksom. Och domandra sakerna skulle inte höra hop med nåtannat.
Man kan ju vara intreserad att arbeta med sin hund även fast mansjälv eller hunden inte tycker om "rätt" sorts arbete liksom. Och då tycker jag att det är synd ifall den inte har nån chans på utställning bara för att den kanske trivs att träna "fel" sak.
Somsagt jag tycker INTE att det är bra att raser blir upp delade och jag skulle inte vilja ha en sån hund. Så det är inte därför utan jag bara tycker att det är konstigt att utställning har krav om helt andra saker.
BPH är en mentalbeskrivning och har ingenting med arbetsegenskaper att göra. Ta t ex en jämthund, som ju är avlad för att jaga älg. Ett BPH eller MH säger ju absolut ingenting om hur bra den är på älgjakt, utan för att veta det så måste jag ju starta på älghundsprov (alltså jaktprov). Just gällande älghundar (t ex jämthund, gråhund etc) så måste de vara jaktchampion innan de kan bli utställningschampion. I dessa raser är det dessutom inte certen som är championatmeriterande, utan att de vinner CK i jaktklasskonkurrensen.
Det är alltså skillnad på mentalitet och arbetsegenskaper.

Anledningen till att man har kopplade championat, alltså att det krävs arbetsmerit för utställningschampionat och utställningsmerit för arbetschampionat är ju för att man inom rasen vill ha så rastypiska hundar som möjligt. Man vill att en arbetande hund ska vara hyggligt rastypisk utseendemässigt och man vill att en utställningshund ska ha hyggliga arbetsegenskaper.
 
Så om nån tillexempel är bra i apportering men "ful" så kommer den an tagligen inte att få några valpar för nån seriös upp födare iallafall. Lika som ifall nån är jätte fin men inte fattar aportering så skulle den an tagligen inte heller bli en avels hund.
Med ditt exempel så hamnar vi ju bland de apporterande raserna i grupp 8 och där har vi raser som labrador, golden, cocker och springer, som alla är indelade i en jaktvariant och en utställningsvariant. Det är som raser inom raserna och i jaktaveln så skiter man fullständigt i hur vacker hunden är i förhållande till rasstandarden, eftersom de hundarna i många fall inte ens liknar den hund som rasstandarden beskriver. Ställer man ut en jaktcocker så kommer den bli diskvalificerad för att den inte är rastypisk. En del jaktlabbar blir också diskvalificerade, även om man inom jaktretriever ändå har en del hundar som kan få pris på utställning, vilket i princip är omöjligt inom jaktspaniel.
Med detta sagt, så kommer hundar av dessa raser som är duktiga på att apportera (duktiga på praktskt jakt och/eller jaktprov) absolut att kunna gå i avel, eftersom man inom jaktaveln bland dessa raser inte fäster någon större vikt vid utseende, så länge hundarna inte är ofunktionella.
 
Beagle var en utmärkt jakthund för att sedan bli poppis för utställning och sällskap och avlades utan tanke på jaktegenskaper (behövs ju inte för att ta titlar på utställning). Nu mer finns det hundar som jagar men är långt ifrån vad den en gång var då det är svårt att avla fram något igen som försvunnit.
Vill du ha det svenska utställningschampionatet så behöver du jaktmeriter på en beagle, men om man är nöjd med utländska titlar samt vinnartitlar så behöver man inte jaga med sin beagle. Samma gäller ju alla arbetande raser. SKK styr ju bara vad som gäller för det svenska championatet och det är rasklubbarna som varit med och tagit fram vilka arbetsmeriter som krävs för det.
Beagle har ju tyvärr ett utseende som lockar vanliga sällskapsägare och rasen är tyvärr trevlig som sällskapshund (jag tror t ex inte att någon köper en tysk jaktterrier för att den är så söt och trevlig), ett öde som andra jakthundsraser med en trevligt temperament, t ex spaniel och retriever, gått till mötes.
 
BPH är en mentalbeskrivning och har ingenting med arbetsegenskaper att göra. Ta t ex en jämthund, som ju är avlad för att jaga älg. Ett BPH eller MH säger ju absolut ingenting om hur bra den är på älgjakt, utan för att veta det så måste jag ju starta på älghundsprov (alltså jaktprov). Just gällande älghundar (t ex jämthund, gråhund etc) så måste de vara jaktchampion innan de kan bli utställningschampion. I dessa raser är det dessutom inte certen som är championatmeriterande, utan att de vinner CK i jaktklasskonkurrensen.
Det är alltså skillnad på mentalitet och arbetsegenskaper.

Anledningen till att man har kopplade championat, alltså att det krävs arbetsmerit för utställningschampionat och utställningsmerit för arbetschampionat är ju för att man inom rasen vill ha så rastypiska hundar som möjligt. Man vill att en arbetande hund ska vara hyggligt rastypisk utseendemässigt och man vill att en utställningshund ska ha hyggliga arbetsegenskaper.
Ja jag vet vad bph är 🙂 Och det be skriver ju hur hunden är mentalt och det är också en ut värdering av aveln på ett sätt. Och kan även säga endel om hunden är ras typisk tillexempel om det är en hund ras som ska vara vaktig så är det ju inte såbra om den har mycket rädsla tillexempel. Eller om en retriever inte vill sam arbeta och inte ta leksaken osv.
Så på det sättet så kan ju även bph säga endel om hur ras typisk den hunden är i sättet.
 
Med ditt exempel så hamnar vi ju bland de apporterande raserna i grupp 8 och där har vi raser som labrador, golden, cocker och springer, som alla är indelade i en jaktvariant och en utställningsvariant. Det är som raser inom raserna och i jaktaveln så skiter man fullständigt i hur vacker hunden är i förhållande till rasstandarden, eftersom de hundarna i många fall inte ens liknar den hund som rasstandarden beskriver. Ställer man ut en jaktcocker så kommer den bli diskvalificerad för att den inte är rastypisk. En del jaktlabbar blir också diskvalificerade, även om man inom jaktretriever ändå har en del hundar som kan få pris på utställning, vilket i princip är omöjligt inom jaktspaniel.
Med detta sagt, så kommer hundar av dessa raser som är duktiga på att apportera (duktiga på praktskt jakt och/eller jaktprov) absolut att kunna gå i avel, eftersom man inom jaktaveln bland dessa raser inte fäster någon större vikt vid utseende, så länge hundarna inte är ofunktionella.
Och somsagt så tycker jag att det är dåligt att det är upp delat och det är blandannat därför som jag har valt en ras som inte är upp delad för att jag vill inte ha varisig en "fin men dålig" hund eller en "ful men duktig" hund.
Och bara för att vara tydlig så menar jag själv klart INTE att nån hund är ful eller dålig utan alla är själv klart fina på sitt sätt och bra på nånting! Men bara för att förklara hur jag menar så andvänder jag dom orden men jag menar somsagt inte att tillexempel en jakt golden är ful eller att en utställnings labbe är dålig!
Men i min ras alltså flatcoated retriever med dom.upp födare som jag vet så är dom noga att hundarna både är fina och duktiga. Och dom skulle inte ta hundar som "bara" kunde få good på utställning för dom är heltenkelt inte till räckigt "fina".
Men vi behöver ju inte disskutera det en gång till för jag jag redan förklarat det jag menade 🙂
 
Vill du ha det svenska utställningschampionatet så behöver du jaktmeriter på en beagle, men om man är nöjd med utländska titlar samt vinnartitlar så behöver man inte jaga med sin beagle. Samma gäller ju alla arbetande raser. SKK styr ju bara vad som gäller för det svenska championatet och det är rasklubbarna som varit med och tagit fram vilka arbetsmeriter som krävs för det.
Beagle har ju tyvärr ett utseende som lockar vanliga sällskapsägare och rasen är tyvärr trevlig som sällskapshund (jag tror t ex inte att någon köper en tysk jaktterrier för att den är så söt och trevlig), ett öde som andra jakthundsraser med en trevligt temperament, t ex spaniel och retriever, gått till mötes.
Men alltså är det pågrund av utställningar då? För domflesta håller väl inte på med utställningar iallafall utan dom skulle säkert ändå vilja ha en "gullig" hund. Eller en "tuff" hund eller "fin" eller nånting.
Men jag tror iallafall inte att domflesta som köper "fel sorts" hund gör det för att dom vill att den ska bli en utställnings champion utan för dom tycker att den är fin eller tuff osv.
 
Med ditt exempel så hamnar vi ju bland de apporterande raserna i grupp 8 och där har vi raser som labrador, golden, cocker och springer, som alla är indelade i en jaktvariant och en utställningsvariant. Det är som raser inom raserna och i jaktaveln så skiter man fullständigt i hur vacker hunden är i förhållande till rasstandarden, eftersom de hundarna i många fall inte ens liknar den hund som rasstandarden beskriver. Ställer man ut en jaktcocker så kommer den bli diskvalificerad för att den inte är rastypisk. En del jaktlabbar blir också diskvalificerade, även om man inom jaktretriever ändå har en del hundar som kan få pris på utställning, vilket i princip är omöjligt inom jaktspaniel.
Med detta sagt, så kommer hundar av dessa raser som är duktiga på att apportera (duktiga på praktskt jakt och/eller jaktprov) absolut att kunna gå i avel, eftersom man inom jaktaveln bland dessa raser inte fäster någon större vikt vid utseende, så länge hundarna inte är ofunktionella.
Det är en detalj, men det är inte omöjligt att få pris på en jaktcocker. Jag skulle säga att Good och Sufficient är vanligare förekommande än disk bland det fåtal som ställs ut.
 
Med ditt exempel så hamnar vi ju bland de apporterande raserna i grupp 8 och där har vi raser som labrador, golden, cocker och springer, som alla är indelade i en jaktvariant och en utställningsvariant. Det är som raser inom raserna och i jaktaveln så skiter man fullständigt i hur vacker hunden är i förhållande till rasstandarden, eftersom de hundarna i många fall inte ens liknar den hund som rasstandarden beskriver. Ställer man ut en jaktcocker så kommer den bli diskvalificerad för att den inte är rastypisk. En del jaktlabbar blir också diskvalificerade, även om man inom jaktretriever ändå har en del hundar som kan få pris på utställning, vilket i princip är omöjligt inom jaktspaniel.
Med detta sagt, så kommer hundar av dessa raser som är duktiga på att apportera (duktiga på praktskt jakt och/eller jaktprov) absolut att kunna gå i avel, eftersom man inom jaktaveln bland dessa raser inte fäster någon större vikt vid utseende, så länge hundarna inte är ofunktionella.
Det är egentligen förbaskat tråkigt. Jag önskar att det fanns mer kombinerade prov för att vinna titlar.
 
Och somsagt så tycker jag att det är dåligt att det är upp delat och det är blandannat därför som jag har valt en ras som inte är upp delad för att jag vill inte ha varisig en "fin men dålig" hund eller en "ful men duktig" hund.
Och bara för att vara tydlig så menar jag själv klart INTE att nån hund är ful eller dålig utan alla är själv klart fina på sitt sätt och bra på nånting! Men bara för att förklara hur jag menar så andvänder jag dom orden men jag menar somsagt inte att tillexempel en jakt golden är ful eller att en utställnings labbe är dålig!
Men i min ras alltså flatcoated retriever med dom.upp födare som jag vet så är dom noga att hundarna både är fina och duktiga. Och dom skulle inte ta hundar som "bara" kunde få good på utställning för dom är heltenkelt inte till räckigt "fina".
Men vi behöver ju inte disskutera det en gång till för jag jag redan förklarat det jag menade 🙂
Jaktvarianterna inom labrador, golden, cocker och springer är inget nytt påfund, utan går långt tillbaka i rasernas historia i England. I England finns de sida vid sida utan problem. De är verkligen raser inom raserna och de korsars inte i avel (eftersom resultatet skulle bli varken hackat eller malet).
Flattarna har inte denna uppdelning på samma sätt, utan där kan en rastypisk hund prestera bra på båda jaktprov och i utställningsringarna.
 
Men alltså är det pågrund av utställningar då? För domflesta håller väl inte på med utställningar iallafall utan dom skulle säkert ändå vilja ha en "gullig" hund. Eller en "tuff" hund eller "fin" eller nånting.
Men jag tror iallafall inte att domflesta som köper "fel sorts" hund gör det för att dom vill att den ska bli en utställnings champion utan för dom tycker att den är fin eller tuff osv.
Absolut, men oavsett så avlas det inte på de jaktliga egenskaper som man vill ha i rasen. Tvärtom så kommer de vanliga sällskapsuppfödarna som inte meriterar på något sätt, att prioritera egenskaper som gör hundarna till snälla och enkla sällskapshundar.
 
Det är egentligen förbaskat tråkigt. Jag önskar att det fanns mer kombinerade prov för att vinna titlar.
Hur menar du? För en spaniel och reteriver så finns titlarna SE UCh och SE JCh som visar på att hundarna har både utseende och arbetsegenskaper (till skillnad från parenteschampionaten där endast utställningsmeriter eller jaktmeriter ger championatet). Samma gäller inom alla andra arbetande raser. För att få ut utställningschampionatet så måste hunden ha erforderlig arbetsmerit och för att få sitt arbetschampionat (här räknas inte icke rasspecifika championat som t ex lydnad, agility, rallylydnad etc) så krävs minst Good i kvalitet på utställning.
 
Jaktvarianterna inom labrador, golden, cocker och springer är inget nytt påfund, utan går långt tillbaka i rasernas historia i England. I England finns de sida vid sida utan problem. De är verkligen raser inom raserna och de korsars inte i avel (eftersom resultatet skulle bli varken hackat eller malet).
Flattarna har inte denna uppdelning på samma sätt, utan där kan en rastypisk hund prestera bra på båda jaktprov och i utställningsringarna.
Ja exakt det är ju det jag har försökt att förklara om flatcoated retriever att dom är eller ska vara bra i både och 🙂 Och att dom hundarna jag vet som är i avel alltså som är flatcoated retriever dom är inte "bara" good på utställning efter som att domflesta är "finare" eller mera ras typiska som jag har fattat det.
 

Liknande trådar

Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
958
Senast: L(i)FE
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 085
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp