Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul!!
När jag tittade på åringar så ville jag prova följande:
Hämta i hage
Se hur den är bland andra hästar
Leda den någonstans där den aldrig varit förr
Leda den förbi något "läskigt" typ en ensilagebal
Ta in på stall
Binda upp
Ställa på box
Borsta, pilla på, klämma överallt, kratsa hovar
Någon typ av hantering från marken, typ på ridbana, i all enkelhet. Hur reagerar den på mina förslag, hur reagerar den om jag blir lite bestämd, följer den mig spontant eller vill den hellre tillbaka till de andra?
Gärna se när den blir "lite skrämd" om det är möjligt, för att se hur reaktionen är, tyr den sig till mig eller sticker den till andra hästar/tar hand om sig själv?
Sedan tyckte jag att jag fick en ganska bra bild av personligheten faktiskt. och så hittade jag drömhästen också
Skulle också vilja vara med när den verkas, om du inte har den kunskapen själv. Då ser du både hur den sköter sig, och så får du tillfälle att fråga om hur hovarna ser ut osv.
På söndag ska jag åka och titta på min första egna häst - en 1 åring. Är det någon som ni kan tipsa om som inte jag tänkt på när jag ska åka och kolla? Det är en welshponny (sekt C).
Antog att det här skulle kommaJag skulle fundera en runda till om det verkligen är lämpligt att köpa en ett åring som första häst, vilket jag inte anser om du inte har mkt stor erfarenhet av att jobba med unghästar i den åldern sedan innan.
Gylle kom med valdig bra råd.
Det första du ska fråga dig själv;
1. Har jag tid för en ett åring? (det ta 4-5år innan man få en häst som man kan anvanda)
2. Har jag kundskap och erfarenhet för en ung häst? (kunnig hästfolk bruka inte komma hit för råd)
Goda råd:
känner du mogen för häst ägende då finns det gott om färdiga häster på Blocket till skänks.
Med ett stor foderbrist i år kommer månge häster att hämna på släkt.
Jag skulle fundera en runda till om det verkligen är lämpligt att köpa en ett åring som första häst, vilket jag inte anser om du inte har mkt stor erfarenhet av att jobba med unghästar i den åldern sedan innan.
Det är ju tur att de flesta unghästköpare är vettigare än så......... skulle någon börja med något sådant här skulle jag verkligen undra om människan var frisk, någon unghäst härifrån hade den inte fått köpa i alla fall då den visat klart och tydligt att den inte har den unghästkunskap som är grunden för att ens vara påtänkt för att köpa en unghäst.
Fast om man har bara en aningens koll på hur unghästar fungerar så vet man också att den kan sköta sig ena dagen men protestera andra dagen.
Så att ungen står still just då säger ingenting.
AM
Är väl inte så många åringar som står helt still när man verkar. Däremot säger det en del när man ser på vilket sätt de "krånglar", säger en del om deras "stil".