Titta på 1 åring för köp!

Blueeyes

Trådstartare
På söndag ska jag åka och titta på min första egna häst - en 1 åring. Är det någon som ni kan tipsa om som inte jag tänkt på när jag ska åka och kolla? Det är en welshponny (sekt C). :)

Sv: Titta på 1 åring för köp!

Ja, mest basic, hur hon rör sig lös i skritt, trav och galopp. Lyfta hovar, borsta, stå uppbunden, och typ ledas.

Jag skulle även kolla så alla papper är i ordning, hur ofta hon verkas och skadehistorik.

Tack! Precis det jag menade. Nog för att jag vet lite av den informationen men det kan vara bra att ta upp igen och prata grundligt!

Jag skulle fundera en runda till om det verkligen är lämpligt att köpa en ett åring som första häst, vilket jag inte anser om du inte har mkt stor erfarenhet av att jobba med unghästar i den åldern sedan innan.

Vad den har för hagkompisar. Van att gå i flock och med vilka hästar?

Kul!!

När jag tittade på åringar så ville jag prova följande:

Hämta i hage
Se hur den är bland andra hästar
Leda den någonstans där den aldrig varit förr
Leda den förbi något "läskigt" typ en ensilagebal
Ta in på stall
Binda upp
Ställa på box
Borsta, pilla på, klämma överallt, kratsa hovar
Någon typ av hantering från marken, typ på ridbana, i all enkelhet. Hur reagerar den på mina förslag, hur reagerar den om jag blir lite bestämd, följer den mig spontant eller vill den hellre tillbaka till de andra?
Gärna se när den blir "lite skrämd" om det är möjligt, för att se hur reaktionen är, tyr den sig till mig eller sticker den till andra hästar/tar hand om sig själv?

Sedan tyckte jag att jag fick en ganska bra bild av personligheten faktiskt. och så hittade jag drömhästen också :love:

Skulle också vilja vara med när den verkas, om du inte har den kunskapen själv. Då ser du både hur den sköter sig, och så får du tillfälle att fråga om hur hovarna ser ut osv.

Kul!!

När jag tittade på åringar så ville jag prova följande:

Hämta i hage
Se hur den är bland andra hästar
Leda den någonstans där den aldrig varit förr
Leda den förbi något "läskigt" typ en ensilagebal
Ta in på stall
Binda upp
Ställa på box
Borsta, pilla på, klämma överallt, kratsa hovar
Någon typ av hantering från marken, typ på ridbana, i all enkelhet. Hur reagerar den på mina förslag, hur reagerar den om jag blir lite bestämd, följer den mig spontant eller vill den hellre tillbaka till de andra?
Gärna se när den blir "lite skrämd" om det är möjligt, för att se hur reaktionen är, tyr den sig till mig eller sticker den till andra hästar/tar hand om sig själv?

Sedan tyckte jag att jag fick en ganska bra bild av personligheten faktiskt. och så hittade jag drömhästen också :love:

Det är ju tur att de flesta unghästköpare är vettigare än så......... skulle någon börja med något sådant här skulle jag verkligen undra om människan var frisk, någon unghäst härifrån hade den inte fått köpa i alla fall då den visat klart och tydligt att den inte har den unghästkunskap som är grunden för att ens vara påtänkt för att köpa en unghäst.

Skulle också vilja vara med när den verkas, om du inte har den kunskapen själv. Då ser du både hur den sköter sig, och så får du tillfälle att fråga om hur hovarna ser ut osv.

Fast om man har bara en aningens koll på hur unghästar fungerar så vet man också att den kan sköta sig ena dagen men protestera andra dagen.

Så att ungen står still just då säger ingenting.

AM

När vi åkte och tittade på min ena häst -ca 8mån vid det tillfället (nu 6 år) så såg vi bara när uppfödarna ledde henne runt på ridbanan tillsammans med sin mamma. Sedan såg vi henne lös för att se hur hon rörde sig, klappade på henne lite och sen var vi med och släppte ut henne i hagen.

Vi visste ju vad hon fått för poäng på fölvisning m.m. så vi visste att det var en väldigt fin liten häst, så det vi tittade mest efter var hur hon uppförde sig över lag och hon var stencool. På ridbanan fick stoet busryck och började bocka runt -fölis hoppade ur vägen och sen skrittade hon vidare (båda hästarna leddes alltså). Hon kunde stå stilla med oss när vi pratade med uppfödarna och sen när vi släppte ut i hagen så drog flocken iväg men hon stod kvar och drack färdigt innan hon sprang efter.

Vi var nöjda med detta och köpte henne -och det är inget vi ångrat.

På söndag ska jag åka och titta på min första egna häst - en 1 åring. Är det någon som ni kan tipsa om som inte jag tänkt på när jag ska åka och kolla? Det är en welshponny (sekt C). :)

Gylle kom med valdig bra råd.
Det första du ska fråga dig själv;
1. Har jag tid för en ett åring? (det ta 4-5år innan man få en häst som man kan anvanda)
2. Har jag kundskap och erfarenhet för en ung häst? (kunnig hästfolk bruka inte komma hit för råd)

Goda råd:
känner du mogen för häst ägende då finns det gott om färdiga häster på Blocket till skänks.
Med ett stor foderbrist i år kommer månge häster att hämna på släkt.

Jag skulle fundera en runda till om det verkligen är lämpligt att köpa en ett åring som första häst, vilket jag inte anser om du inte har mkt stor erfarenhet av att jobba med unghästar i den åldern sedan innan.
Antog att det här skulle komma ;)
Och ja, jag känner att jag kommer klara av att köpa en 1 åring. Bara för att det är första hästen jag köper menas det väl inte att det är den första hästen jag har som min egen? :)

Unghästvana har jag en hel del!

Gylle kom med valdig bra råd.
Det första du ska fråga dig själv;
1. Har jag tid för en ett åring? (det ta 4-5år innan man få en häst som man kan anvanda)
2. Har jag kundskap och erfarenhet för en ung häst? (kunnig hästfolk bruka inte komma hit för råd)

Goda råd:
känner du mogen för häst ägende då finns det gott om färdiga häster på Blocket till skänks.
Med ett stor foderbrist i år kommer månge häster att hämna på släkt.

Tid har jag gott och väl! En 1-åring kommer passa absolut perfekt in i mitt liv som det ser ut nu :)

Klart kunnigt hästfolk kommer hit för råd?! Här vimlar ju om kunnigt hästfolk! Däremot så är jag nog bara lite uppe i varv/nervös över det som skall komma så jag ville bara försäkra mig att jag inte glömt något :)
Tack för dina goda råd i alla fall!

Och tack ni andra för tipsen, vissa bra, vissa lite sämre men det känns som att jag inte tappat huvudet i alla fall :)

Det är ju tur att de flesta unghästköpare är vettigare än så......... skulle någon börja med något sådant här skulle jag verkligen undra om människan var frisk, någon unghäst härifrån hade den inte fått köpa i alla fall då den visat klart och tydligt att den inte har den unghästkunskap som är grunden för att ens vara påtänkt för att köpa en unghäst.

:grin:
Du är alltid lika trevlig:devil:
Du gillar mig visst inget vidare va? :p
För mig är det viktigt att jag får en häst med ett temperament och en personlighet som passar mig, samt att den är väl grundhanterad. Jag tittade på ett ganska stort antal 1-2-åringar och det var inga konstigheter att få utvärdera dem som jag beskrivit.
Om inte dina unghästar klarar den nivån av hantering kanske det säger mer om hur pass bra du hanterar dina unghästar :grin:

Fast om man har bara en aningens koll på hur unghästar fungerar så vet man också att den kan sköta sig ena dagen men protestera andra dagen.

Så att ungen står still just då säger ingenting.

AM

Är väl inte så många åringar som står helt still när man verkar. Däremot säger det en del när man ser på vilket sätt de "krånglar", säger en del om deras "stil".

Är väl inte så många åringar som står helt still när man verkar. Däremot säger det en del när man ser på vilket sätt de "krånglar", säger en del om deras "stil".

Håller inte alls med.
Ungarna förändras i den mentala statusen så pass mycket. Till och med från en månad till en annan.
Därför bör man ha ganska stort kunnande om man ska sortera bort en ettåring bara för att den slår sig fri just den dagen för hovis..

10 minuter senare kan den vara som ett lamm.

AM

Det handlar inte om att klara av eller inte det handlar om att det visar att du inte är en lämplig unghästköpare för du inte har insikt i hur man bäst förvaltar en unghäst för att verkligen få en bra häst som vuxen. Man skall inte utsätta unghästar för saker som senare kan skapa problem, du har mkt kvar att lära om unghästars psyke det behöver man bara läsa texten för att förstå. Du hade tur denna gång men historien förtäljer inte eftersom du skrev att du utsatte ett antal unghästar för denna behandling hur många av dem du skapade problem för.
Jag kan inte hjälpa att du ger orsak till negativa svar på många av dina inlägg kanske dags att du funderar på om det kanske finns brister i din kunskap som gör det.
Gör man inte dumma saker så får man heller inte negativa svar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 659
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 449
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka