Tistlar och brännässlor

E

Elisabethh

Är det någon som har tips om hur man utrotar brännässlor och tistlar i hästhagen? Eller försvinner de själva efter några års betande? De förstör verkligen manen på hästarna och slår ju ut det fina betet...

Hoppas på svar..

Mvh
Elisabeth

Sv: Tistlar och brännässlor

brännässlorna kan du bara så av med en lie och sen låter dom ligga så äter hästarna upp det! Smaskens! :d

Är det någon som har tips om hur man utrotar brännässlor och tistlar i hästhagen? Eller försvinner de själva efter några års betande? De förstör verkligen manen på hästarna och slår ju ut det fina betet...

Hoppas på svar..

Mvh
Elisabeth

Tistlar tar fåren och nässlorna kan man göra jättego soppa på :d

ja nässlorna får du nog ta med lie, men tistlarna kan du väl bar akolal om det finns någon annan häst som gillar? min gamla häst brukade få gå och beta ner tistlarna i dom andra hästarnas hagar =D

Hoppas på svar..

Mvh
Elisabeth

Jag fick plöja upp åkern 2 år irad:smirk: :smirk: Vet inte om man kan spruta med ngt ogräsmedel :idea: gräva upp dem kanske;)

Roundup!
Obs, inte spruta, däremot droppa på bladen när dom börjar komma. Det dödar hela växten.

LIA

Äta är inga problem, det är Camarguehästar så de äter *allt* inklusive brännässlor och tistlar. ;) Men det är så enormt mycket i hagen!! Så de klarar inte att äta upp allt innan det vuxit sig stort och tagit över. Vi ska iofs placera flera hästar nu i hagen så kanske det hjälper. Men sprider de sig inte bara ännu mer om hästarna äter dem?

Försvann de efter att du plöjt?

Vi har slagit nässlorna innan de gått i blom och de verkar avta i mängd. Har dock hållit på i en par år och ska ta förnyade krafter i år.

Äta är inga problem, det är Camarguehästar så de äter *allt* inklusive brännässlor och tistlar. ;) Men det är så enormt mycket i hagen!! Så de klarar inte att äta upp allt innan det vuxit sig stort och tagit över. Vi ska iofs placera flera hästar nu i hagen så kanske det hjälper. Men sprider de sig inte bara ännu mer om hästarna äter dem?

ett bra tips som även är hälsosamt för hästen och börsen...

jag torkar brännässlor på sommarn i små buntar och ger som tillskott efter ju och frammåt gratis och bra för hästen...

det är nått som man gammalt tillbaka gjorde med kossorna...för att dom ska mjölka bättre på vintern...jag provade ett år för att få igång brunsten inför betäckning...funkar och dom älskar nässlorna...försök ta dom när dom är små å nätta men de går med fullstora också men tar längre tid innan dom torkar...tänk på att inte göra för stora buntar då det kan bildas mögel där man knyter ihop dom...

cat

Om man vill ha fina hagar så är det betesputsning som gäller.

Nässlorna är ganska enkla att bli av med, det är bara att slå dom med lie, betesputsen, slaghack eller motsvarande tillräckligt ofta.

Gräs tål nämligen upprepad slåtter bättre än nästan alla andra växter vilket ger konkurensfördel till gräset om man slår tillräckligt ofta.

Tistlar är värre... dom blir bättre med slåtter, MEN ofta delar dom sig bara nere vid marken och börjar krypa på backen istället för att bli höga. På tistlarna rekomenderar jag round-up så snart dom fula rackarna sticker fram på våren, så snart som dom har fått blad så kan du gå på dem med Round-up.

Nässlorna är ganska enkla att bli av med, det är bara att slå dom med lie, betesputsen, slaghack eller motsvarande tillräckligt ofta.

Gräs tål nämligen upprepad slåtter bättre än nästan alla andra växter vilket ger konkurensfördel till gräset om man slår tillräckligt ofta.

Tistlar är värre... dom blir bättre med slåtter, MEN ofta delar dom sig bara nere vid marken och börjar krypa på backen istället för att bli höga. På tistlarna rekomenderar jag round-up så snart dom fula rackarna sticker fram på våren, så snart som dom har fått blad så kan du gå på dem med Round-up.

Men man kan väl inte gå på med Round-up när det går hästar där!
Hur länge måste marken vila innan man kan släppa dit hästarna igen?

Hejsan hoppar in med en fråga till ang bete. Hur blir man av med mossan i beteshagar? det går liksom inte plöja upp dom, någon som vet?

Angående nsslor, så vet jag att det har varit väldigt mycket nässlor i en utav min hagar för många årsedan när jag var "liten" men nu efter alla dessa år med hästar i så är det knappt några kvar, vet att morfar slåg dom med lie ofta förr när han levde.

Slå nässlorna med lie innan de gått i blom, plocka dem först på våren och gör en god soppa. Hästarna äter upp de slagna nässlorna. Tistlar är värre men slå dem med innan de hinner fröa av sig.
Har du höns kan du torka nässlorna och sedan ge dem det under vintern. Massor av vitaminer !!!

Vet inte hur stort problem du har alltså hur mycket tistlar o nässlor du har men vi brukar salta dem. Inget farligt för hästarna och plantan dör. Har man inte jättestort bete funkar det att gå med en vattenkanna med rejält saltat vatten och "vattna" plantorna. De är döda på nån dag. Funkar även mot vanligt ogräs på gårdsplanen där barn, hundar o katter vistas. Helt ofarligt!!

Tistlar överlever inte om man betesputsar eller liknande ofta.

(Svarar flera på ett bräde här)

Round-up och andra glyfosater tar lite tid på sig, men ett par veckor borde räcka innan man släpper på hästarna igen.

Den typen av medel påverkar växtens sätt att växa så att växterna "växer" så fort att dom kväver sig själva och inaktiveras jättefort om medlet kommer i kontakt med jord så det ligger inte kvar i marken jättelänge som en del andra bekämpningsmedel kan tänkas göra.

Round-up sparar in massor med arbete åt massor av folk på landsbygden :D , alternativet är ofta att med handkraft avlägsna vissa eländiga växter som tex tistlar.

Vill man inte använda sig av kemikalier så är det utmärkt att köra traktor med betesputs eller slaghack i vart fall några gånger per år i hagarna, gärna att man även använder pinnharv eller långfingerharv under en varm sommardag.

Harvningen finfördelar hästskiten så att maskägg kan torka sönder samtidigt som det hjälper till att hålla ogräset i schack och kan motverka att gräset växer i tuvor istället för "gräsmatta" och hjälper ofta till att få bukt med MOSSA.
Mossa tycker inte om sol och kalk, så kalka vart 5:e år och se till att ta bort ALLA barrträd. ENSTAKA lövträd kan vara kvar i hagen om du ser till att kvista och "stamma upp" träden så att dom inte skuggar för mycket.

Så då får man framförallt 3 "verktyg" för att hålla hagarna i gott skick.

1. slåtter (betesputs eller slaghack)
2. harvning (pinnharv, långfingerharv, klotharv eller dyl)
3. punktinsatser med tex glyfosater (round-up)

P.s. en traktor är så gott som oumbärlig, tom en gammal grålle från
50-talet är ett 100 ggr bättre köp på en hästgård än nån fjantig
4-hjuling som mest bara är en leksak för vuxna.

Senast ändrad:

P.s. en traktor är så gott som oumbärlig, tom en gammal grålle från
50-talet är ett 100 ggr bättre köp på en hästgård än nån fjantig
4-hjuling som mest bara är en leksak för vuxna.

Jag har kört både fyrhjulingar och traktor. En traktor är minst lika roligt som leksak för vuxna! Att stapla rundbal halm med balklämma är riktigt underhållande. För samma pris som en bra fyrhjuling köpte jag en begagnad traktor med frontlastare, balklämma och skopa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar