Tistlar och brännässlor

Sv: Tistlar och brännässlor

Tack för alla svar och idéer! Hagen är stor och mycket nässlor. Hörde om en kvinna som odlade nässlor och sålde, vi hade blivit stenrika ;) Hur ofta bör man slå nässlorna för att det ska vara tillräckligt? En gång på våren bara?

Vi har tyvärr ingen traktor bara en king cab. Finns det något man kan haka på en king cab som är harv liknande? ;)

Tja, får man bara ner tistlarna i lägre storlek så äter nog hästarna upp dom. Men när de är 1.50 m höga är det hopplöst...

Slå några gånger, innan de blommar så att de inte förökar sig i onödan.

Nässlor plockar du och hänger på tork och ger hästarna på vintern.
Tistlarna slår du ner med lien så äter förmodligen hästarna upp dem.

Hur ofta du behöver slå för att bli av med nässlorna beror lite på växtförhållanden, minst en gång innan dom blommar men gärna flera ggr. Ett år med mycket återväxt kan det vara en fördel att slå 1 gång per månad för att verkligen få bukt med eländet, ju oftare du slår ju bättre "gräskvalitet" (en gräsmatta slår man ju en gång i veckan :D ).

Har man inte tillgång till traktor så kan man pröva med en gammal gräsklippare av rotor-modell som inte är självgånde (OBS, viktigt) som man modifierar skyddskåpan på så att det får plats mera gräs utan att det blir för tungt för motorn.

Att torka nässlor och fodra med är inte värt mödan, dessutom är inte alltid nässlor så nyttiga som man luras att tro eftersom dom kan ta upp stora mängder med tungmetaller om det skulle finnas tex kadmium från dålig konstgödsel i marken.(tungmetaller har en förmåga att ingå ett enterohepatiskt kretslopp så att djuren/människorna aldrig blir av med dom).

Att hänga en liten pinnharv efter en king-Cab tror jag ska fungera utmärkt ! Personbilar är underskattade för "traktorjobb", jag skulle nog påstå att en gammal skrotbil många gånger fungerar lika bra som en 4-hjuling... fast för en bråkdel av inköpskostnaden. I slutändan hänger mycket på rådande markförhållanden och hur bra terrängförare man är. Ett knep om man har en avställd bakhjulsdriven bil som man inte tänker köra på väg är att öppna differentialväxeln och spärra den :idea:, vilket är kanonbra vid terrängkörning men tämligen illa när man kör på väg.

Senast ändrad:

Tack för utförligt svar! :) Fördelen är att området med nässlor och tistlar är på en upphöjd anlagd väg genom området som i övrigt är våtmarker och värre att köra i...

*KL* Måste bara hoppa på denna nyttiga tråd. :)
Ang. detta med att kalka för att få bort mossa, vad för sorts kalk? Hur länge innan hästar kan gå där efteråt?

Hej!
Du ställer min häst i hagen och vips är dom borta!

/ Lavinia, som inte vet hur man annars gör

Tveksamt det är MYCKET nässlor ;) Vi har redan 6 Camarguehästar som äter för fullt men det räcker inte ;)

Antingen tar du bara vanlig krossad kalkstensmjöl (foderkrita/kalk) eller något liknande, det finns särskild kalk för spridning men den kostar en del. Använder man foderkalk så kan du äta den själv rakt av tom :d , det är samma som man köper i småburkar som tillskott fast för avsevärt mycket lägre kilopris när du köper i säck.

Tänk på att se till att området med mossa inte ligger i skugga, ta bort eventuella träd eller stamma upp dom. BARRTRÄD hör aldrig hemma i en beteshage, dom skuggar för mycket och gör marken sur.

Harvning kan riva upp mossan, jämför med dom mossrivare som finns för att slippa mossa i gräsmattan.

Lycka till !

Men då kan ni få låna en skimmel till, som mycket hellre äten brännisar och tistlar än gräs... Hon e knäpp!

/ lavinia

Hur får du hästarna att äta brännässlorna?:confused: Vi slår alltid med lie och hästarna har aldrig rört det. Det blir liggande och tar man inte bort det så sprider sig eländet ännu mer.

Det hela loste sig sjalvt, nu ar tistlarna och nasslorna borta sedan flera veckor. Det behovdes bara ett par camarguehastar till sa ar allt nedbetat ;) ;)
Kommunmannen som var pa besok fran djurskydd var imponerad och tyckte alla lantbrukare borde ha sadana hastar for att rensa :D

I vår hage ryckte jag upp alla tistlar (med rot) för hand innan de gått i blom och eldade upp dem.

Två år i rad fick jag göra det. I år finns inte en tistel i hagen.

Brännässlor måste man slå ner så gräset får ljus och kan kväva brännässelplantorna. Lite mer jobb än tistlar...

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025