P

ponnyryttare

Rider en ung ponny som oftast går med huvudet "uppåt". Hon har fått en grov underhals pågrund av det. Hur ska jag få henne att börja böja på nacken lite och få bort underhalsen?

Sv: tips ?

få upp ryggen och med dig bakdelen ;) börja med "lång och låg" och många halvhalter vilket börjar samla hästen

när hästen går som en stjärnkikare (och sätter underhals) så arbetar den inte med ryggen utan den sänks och hästen blir som ett "dragspel" med baken långt efter sig och huvudet i det blå.

Du måste först börja fokusera på ryggen, att få upp den och in bakbenen så kmr halsen med atumatiskt. Börja inte i fel ände med halsen bara!!

Ja, du. Klassikern: Hitta en bra tränare... ;)

Försök att inte ha så mycket (något alls) i handen, öva mycket svängar utan att ha hästen i handen. Mycket på lång tygel och friare form.

Försök inte få hästen att kröka på nacken, på en unghäst förstör du mer då. (alla hästar för den delen) Den hittar dit själv om den bara får chansen.

En felinlärd form tar ofta längre tid att förändra. Räkna med att underhalsen tar lika lång tid att få bort - som den tog att hitta dit.

BERÖM sökning neråt och stör inte hästen när den gör det. Kanske så att hästen inte ska ha någon kontakt i tygeln alls till att börja med... Öva start och stopp med röstkomandon så att du inte behöver ta i tyglarna. Sen kan du börja "skaka"/pilla lite i tyglarna när du ska stanna - men aldrig egentligen TA i tyglarna så att du känner hästens mun.

Den enda kontakten du ska ha med munnen är att tyglarna sitter fästade i din hand och bettet.

Lätta sitsen.

Tömkör.

Tja, där har du väl några...

jag har också en häst som vill köra upp huvudet så fort det blir jobbigt. jag började använda thidemantyglar på henne 2 dagar i veckan eller så. och nu verkar det som om hon fattar att hon ska ha kvar huvudet nedåt.
det kanske inte alls fungerar på din ponny men på min fungerar det jättebra

Det plus en bra tränare!!!!
Lycka till med ponnyn /Amanda

om hästen kör upp huvudet när den tkr det är jobbigt är det väl just jobbigt för den ! Då får man väl ge den en paus och sen träna på samma sak igen inte slänga på den en hjälptygel :eek: spec inte en thiedeman tygel, tror nog bara din häst böjer in huvdet och hanmanr bakom hand...
Hjälptyglar är inte ofta så bra hjälp tkr jag!!

fast just thidemanatyglen är en bra hjälptygel. det är en av 2 som från ryggen går att ge full eftergift på. har man "rätt ring" och inte fäster för kort så hindrar den bara hästen att köra upp huvudet för högt samt visar "vägen nedåt" för hästen. det är ingen tygel (rätt satt) som knäcker av nacken på hästen.

den är inte heller "svårare" att rida på än en vanlig martingal. en häst som går som en stjärnkikare är fel riden (om inget fysiskt problem finns) och då kan den typen av hjälptygel hjälpa hästen "rätt" lite snabbare (att gå som en damcyckel är ju inte särskillt hälsosamt för hästens kropp)

Senast ändrad av en moderator:

neää såklart är det inte bra att hästen springer med huvudet i vädret, men jag tkr iaf inte tt man ska ta till en hjälptygel som första alternativ och det jag sett av de som använder sånna hjälptyglar brukar de spänna in den mkt för annars böjer den ju inte på nacken :crazy: Tkr man istället ska fundera om utrustningen passar, är hästen stel och spänd, orkar den det jag kräver av den ? Är ju som om jag styrketränar så kanske jag ska göra 20 st av en övning jag gör 20 st men egetligen så orkade jag bara gö 10 st ordentligt de andra 10 blev mer hafsiga och ryckiga, men om jag istället skulle ha gjort 10 st och sen vilat 1 min och sen gjort 10 till hade jag orkat gjort alla bra och som man skulle.
(vet att det inte är samma sak men du kankse förstår hur jag tänker :))

jodå, jag förstår hur du menar :) men om man kan utesluta fysiska orsaker och hästen stjärnkikar (sätter underhals) så är den ju felriden (och troligen inte övertränad, åtminstonde inte "bara"). för att snabbt och skonsamt visa hästen "vägen" så är ju just thidemannatygel en väldigt bra och skonsam hjälptygel för både ryttaren och hästen.

om man nu sätter fast den i en ring för långt in på tyglen och på så sätt försöker tvinga ner hästen så är ju även handen för hård/stum, då är det ju antagligen redan där det felar och igentligen handen det som hästen "slåss mot" ;) thidemannatyglen är ju inte "fast" i den bemärkelsen utan fungerar ju mer som en martingal.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 023
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar