SunDown

Trådstartare
Har någon några tips? nu på lörda ska ja tävla Lb 3. jag har aldrig ridit det programet förut utan bara LB1.
Hästen ja rider blir lätt stark och jag spänner mej i axlar och hästen blir som en telefonstolpe..

har någon några tips vad ja kan göra när ja rider programet och på framridningen?

Sv: Tips?

glöm/förträng inte de förfärliga skrittskänkelvikningarna :D

rid mkt övergångar och tempoväxlingar osv på framridningen så att hästen verkligen lyssnar på dig så kommer det att gå jättebra :) lycka till!

Sv: Tips?

När man spänner sig är det lätt att "poppa upp" ur sadeln och då förlorar man ju förmågan att inverka på hästen. Då vill man gärna börja dra i tyglarna istället och det brukar ju inte bli så bra...;)

Försök att fokusera på sits och säte, att vara kvar i sadeln. Tänk att det är där du ska rida, inte så mycket med tyglarna. Prova att slappna av i lår och knän och se om det blir lättare att verkligen sitta i sadeln då. Tänk på att hålla blicken uppe, då är det lättare att stanna i sadeln och inte falla fram med spända axlar.
Låt överarmarna falla ner med lite böjda armbågar nära kroppen så att du känner att du är stabil där. Slappna av i underarmarna och handlederna så är risken mindre att hästen går emot.
Känn takten i hästens gångarter, räkna gärna i huvudet. Då brukar det vara lättare att behålla en jämn takt och undvika att hästen far iväg.
Självklara detaljer, men lätta att glömma när man är nervös på tävling.

I övrigt håller jag med ovanstående - rid tempoväxlingar innan så att du har hästen med dig. Rid fram med de övningar som brukar fungera bäst för dig och din häst.

Lycka till på tävlingen! :)

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 186
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 946
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V