Tips vid omplaceing av hund

M

Mindra

En bekant till mig har blivit sittandes med sin fd pojkvänns hund då han tröttnade på hunden och när dem gjorde slut så struntade han helt i hunden som alltså blev kvar hos min kompis.

Eftersom hon har en liten bebis och försöker få ihop tid och pengar redan som det är så ska hon försöka hitta ett hem åt hunden. Men nu kommer vi till hennes oro; Han är ingen problemhund på något sätt dock är han av typisk "omplacerings korsning" (rottweiler/schäfer) om ni förstår hur jag menar och hon är rädd att han skall bli ytterliga en vandraingspokal som aldrig får en fast tillvaro. Nu är han en stabil kille som älskar det mesta och hon vill ju att han fortsätter vara på det sättet Så nu vänder jag mig till er eftersom jag själv inte har någon som helst erfarenhet av omplacering, vad ska hon tänka på? Självklart finns inga garantier att han inte blir en vandringspokal men hur ska hon formulera kontraktet för att undvika det i största möjliga mån?

Vart ska man vända sig med annonsering av blandraser? Vet att många har olika åsikter om hurvida blocket är bra eller inte men själv är jag inget fan av den sidan men har inte så många tips att ge henne istället. Någon som har tips??

Sv: Tips vid omplaceing av hund

Blocket kan absolut funka, bara man är noggrann med vart den hamnar!
Fodervärd kanske kan funka annars?

Det finns ju även hundhem som omplacerar och de är ju stenhårda med vart hunden hamnar.

Hundstallet är jättebra att vända sig till!
Dom kan hjälpa till med att hitta ett bra hem.:)
Vovve.net är annars en sida som anses ganska seriös för hundförmedling.
Men, jag rekomenderar i första hand hundstallet!

Hoppas det löser sig och han hamnar i ett kanonhem!

Vänta här nu!

Är det exet hund fortfarande eller har han skrivit över hunden på henne?

Om inte kan hon inte göra skvatt.

Jag tycker det är exets bekymmer att hitta ett bra hem åt sin hund. Väl?

/Syrsa

Vänta här nu!

/Syrsa

Good point!
Tänkte inte ens på det:crazy:
Tur att det finns folk med huvet på skaft!
Utan papper kan man inte göra ett smack..

Akta lite för Blocket säger jag. Finns ju en idiot som fixar relativt billiga hundar samt omplaceringar där och sedan använder dom för att bygga upp ett djursexcenter. Ska man annonsera på Blocket ska det vara sådant pris på djuret att det absolut INTE lönar sig att köpa den för sånt folk.

Tänker närmast på den stackars familj som ville att deras hund skulle komma till någon på landet. Den tiken används flitigt av tidelagare nu. :cry:

Länkar lite här och där, aftonbladet (tror jag) skickade ut en reporter med dold kamera. Han fick se på när ledaren hade sex med tiken(inga såna bilder med tack och lov). Jag satt och grinade hur länge som helst, orkade inte läsa hela. Men det stod i af att de hade flera hundar som var köpta från Blocket av familjer som trodde de skulle få det bra..:cry:

Åh fy tusan vad vidrigt, blir väldigt illamående.....:cry:

För att återgå till TS undran. Om hunden står på dig och den inte är allt för gammal kan du ringa till polisen och höra om hundgruppen kan vara intresserad. Det är vad jag har hört brist på bra hundar. Då menar jag både fysiskt och psykiskt. Här där jag bor vet jag att de har varit intresserade om hunden inte är för gammal. Runt två år.

Har lagt till mitt namn på listan utan att läsa artikeln.....

Vänta här nu!

/Syrsa

Nej, hunden är hennes nu. Hon visste att han inte skulle bry sig vart hunden hamnade och därför så fick hon hunden så hon i sin tur kan se till att han hamnar i ett värdigt hem.

Med andra ord är det ingen bra plan att låta exet hitta ett nytt hem.

Nej, hunden är hennes nu. Hon visste att han inte skulle bry sig vart hunden hamnade och därför så fick hon hunden så hon i sin tur kan se till att han hamnar i ett värdigt hem.

Med andra ord är det ingen bra plan att låta exet hitta ett nytt hem.

Ok! Dåså! Med alla paper och registreringar och sådant i hennes namn skulle jag gå tillbaka till uppfödaren och ta det den vägen. Jag skulle så att säga gå "inifrån", inte sätta ut hunden på annons utan prata runt med folk jag litar på för att på det sättet hitta fram till någon som vill ta emot en fin hund och ge ett kärleksfullt hem.

Om inte uppfödaren så fråga instruktörerna på hundklubben om de vet någon som säker ny hund osv...

Jag skulle akta mig för alla annonssidor. Men jag har inga erfarenheter som säger att man bör låta bli, jag går bara på min egen känsla. (Kompisen köpte jättefin hund från Blocket, så det finns "bra folk" där, både säljare och köpare!)

Lycka till till din kompis!
/Syrsa

För att återgå till TS undran. Om hunden står på dig och den inte är allt för gammal kan du ringa till polisen och höra om hundgruppen kan vara intresserad. Det är vad jag har hört brist på bra hundar. Då menar jag både fysiskt och psykiskt. Här där jag bor vet jag att de har varit intresserade om hunden inte är för gammal. Runt två år.

Vad jag vet så tar de inte emot blandraser? Har det ändrats? Sen har de väl ganska höga krav också...

Ok! Dåså! Med alla paper och registreringar och sådant i hennes namn skulle jag gå tillbaka till uppfödaren och ta det den vägen.

Om inte uppfödaren så fråga instruktörerna på hundklubben om de vet någon som säker ny hund osv...

Blandrasproducenter brukar inte bry sig om hundarna när de väl är sålda. :grin: Och en schäfer/rottweiler är säkerligen inte registrerad någonstans, utöver JV där alla hundar ska ägarreggas.

Blandrasproducenter brukar inte bry sig om hundarna när de väl är sålda. :grin: Och en schäfer/rottweiler är säkerligen inte registrerad någonstans, utöver JV där alla hundar ska ägarreggas.

Och det var ju just där jag menade! En registrering är en registrering oavsett var registreringen skett. Tycker jag. Jag menar bara att det är viktigt att hela ägarbytesproceduren (från pojkvän till TS kompis) är avklarad innan TS kompis börjar söka nytt hem åt hunden. Så det inte blir otrevliga efterföljder! =)

Men vi är säkert överens! =)

Sen huruvida blandrasproducenter är intresserade av sina valpars fortsättning eller inte...jag tror det finns både ock och jag har ingen aning om vilken TS kompis hunds "producent" tillhör. Kanske bryr de sig visst om hunden? Kanske vill de hjälpa även om de inte brytt sig tidigare?

/Syrsa

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 801
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 822
Senast: Fetaost
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur