Tips vid longering - tack!!!

Tingeling

Trådstartare
Är så frustrerad.
Min unghäst är mycket lyhörd.
Så mycket så att jag "gör fel"
Han har sådan stenkoll på mig ( utgår jag ifrån )
Så när jag longerar, märker jag inte ens själv om jag hamnar minsta bakom bog.
Men han märker. Tvärstannar och kommer fram till mig i mitten.
Egentligen ska man väl vara glad att han är lyhörd,
men jag vill bara kunna longera som jag alltid annars kunnat göra!!
Så här gör jag: börjar i mitten av volten, ställer mig vid mitten av hästen, ( redan här blir det problem, då han försöker gå runt mig )har longerpisken bakom hästen och håller mig själv bakom bog, rör mig hela tiden för att inte hamna fel. Så vad gör jag för fel????
Hjälp!!!

Sv: Tips vid longering - tack!!!

Svårt att säga när jag inte sett er, men att sikta mer mot rumpan på hästen brukar fungera. Jag driver och ändrar volten endast med positionen vid longering. Så positionen är viktig att anpassa efter häst och även efter vilket varv man longerar i.

Jag kanske behöver hamna helt bakom honom alltså?
Mitten räcker inte?
Här ska prövas!! Tack :)

Ja många osäkra hästar behöver mer drivning och blir osäkra om man är för långt fram.

Reagerar hästen inte på att man är för långt fram så är den inte uppmärksam för positionen eller ditt kroppsspråk.

Det där tränar jag bort i unghästar. Jag ser ingen vits i att ha dem så pass känsliga om de ska ägas av gemene man.

Oftast så är det att man kommit för långt bak alt själv blir avvaktande alt rent av backar som de vänder in. Man upplever att de inte går fram IOM att fiktionen fram faktiskt inte helt är i linje på volten.
Var vänd med din kropp mot den del du vill driva ut. I det där fallet är det ju bogen som ska ut och fram.

Fram är för mig smackning.
Sen antingen riktar jag energi eller pekar eller rent av med fysisk beröring för ut den del jag vill flytta.

Vänder den in och svarar för mindre signaler än jag tycker den behöver så driver jag ut och på. Dvs låter den inte komma in och stanna.
Man får vara snabb och förekomma och märka när de börjar vända in och inte då det redan är kört.
Jag vet att det kan vara frågan om mkt kort tid. Men man lär sig att bli snabb med träning.
Sen berömmer man då hästen gör rätt så klart. :)

Med såna hästar är det inte svårt att igen göra dem så känsliga om man sen anser sig vilja ha dem så. Men för de flesta är det bara opraktiskt.
Unghästar mår också bra av att trubbas av generellt, lära sig tåla misstag hos människan utan tvärnit, snabba kast etc.
Känslighet får man snabbt tillbaks sen som sagt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 873
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 645
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar