Tips vid köp av föl!

G

Gullis

Hello!
Jag har planer på att någon gång köpa ett föl eller ung häst..hingst eller sto är ingen skillnad..men har ni något tips på hur jag ska göra vid inlärning och så? Gå lugnt och försiktigt framåt ska man ju göra..
vill syssla med dressyr å hoppning sen:)

Sv: Tips vid köp av föl!

Om jag har förstått det hela rätt så menar du kanske inte nu på en gång utan kanske om något år eller så?
Då tycker jag att du bör föröka leta rätt på någon uppfödare eller privatperson i din närhet där du kan få hjälpa till med att hantera och kanske utbilda lite föl och unghästar. Det kan vara bra att ha lite erfarenhet innan man ger sig på detta själv, kan bli lite knepigt om man inte har så mycket erfarenhet av den biten!

Lycka till! :bump:

Jag håller med "Helena", skaffa dig kunskap först.
Och det är en stor skillnad mellan sto och hingst, inte just när de är föl, men relativt tidigt så börjar hingsten sitt hingstbeteende.

Har du inte hingstvana sen tidigare så avråder jag dig från att skaffa en hingst. Det kan rent av bli farligt för dig om du inte har kunskap och vana att hantera en hingst.

Jag skaffade mig en treårig hingst utan vare sig unghästvana eller hingstvana, däremot god vana av dominanta hästar... har inte haft några problem alls med min hingst. Nån gång måste vara den första. Är man bara medveten om hur hingstar kan reagera och är beredd på att jobba hårt med ledarskapet så är det nog inga problem. Och en hingst kastreras ju ofta (om man inte hittar en stjärna som har möjlighet till att bli godkänd)

Mycket daglig hantering är mitt största tips! Undvik inte situationer - möt dem istället:) En häst jag "känner" var rädd för paraplyn - då bad ägaren en massa vänner att rada upp sig längs ridvägen, på olika ställen, med paraplyn så att hästen fick utsättas, vänja sig å se att inte inte va farligt! Gör lika med ALLT! bilar, dörrar, in å ut i olika byggnader/trailer, åk till olika miljöer, ut i skog å mark å bara promenera, presseningar, täcken, vatten... tja, allt du kan komma på. Man har igen det 1000 gånger när de blir större att de fått vara med på allt å ingenting! :banana:

jo..det låter ju som en bra ide...har ju inte så mkt hingst vana..så ett sto är kanske att föredra..

Hello!
Jag har planer på att någon gång köpa ett föl eller ung häst..hingst eller sto är ingen skillnad..men har ni något tips på hur jag ska göra vid inlärning och så? Gå lugnt och försiktigt framåt ska man ju göra..
vill syssla med dressyr å hoppning sen:)

Jag har köpt ett sto (fux :p) Och hon är nog så kaxig, typ en en hingstunge ;)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 906
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 144
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar