Tips vid kloklippning!

LillMumlan

Trådstartare
Min kille har nyss skaffat katt. Hon är två år och väldigt trevlig. Men när det kommer till kloklippningen så är hon inte längre någon liten ängel! Hon fräser klöser och morrar, och hon vill helt enkelt inte!
Hon hade långa klor redan när hon kom (i måndags) och dom måste verkligen klippas, är fruktasvärt långa nu. Så frågan: hur ska vi lyckas klippa henne utan att få klösmärken överallt? :crazy:

Sv: Tips vid kloklippning!

Jag brukar klippa när vi gosar och han trampar, då är det lätt att lite snabbt ta tag i tassen och klippa, och han brukar inte ens märka det. Baktassarna är svårare, men enligt samma princip. Så om din katt är en "trampare" kanske det går. Annars blir det kanske att ta på sig tjocka kläder, vira in henne i en handduk och göra sitt bästa ;)

Är det inte bättre att ge katten ett ordentligt klösträd så att hon själv kan hålla klorna i trim?

/KT

KungTulle skrev:
Är det inte bättre att ge katten ett ordentligt klösträd så att hon själv kan hålla klorna i trim?

/KT
Att katterna har ett ordentligt klösträd är väl inte alls samma sak som att de har korta klor? Mina katter har ett stort klösträd som de gärna klöser på, men deras klor behövs ändå klippas. Även utekatters klor kan ju behövas klippas, det beror ju helt på. Min hona är duktig på att trimma sina bakklor, de klipper jag bara någon millimeter på.

Tyvärr har jag inga kloklipparråd eftersom mina katter är snälla när klorna ska klippas. Gnäller gör de visserligen men de ligger stilla när jag säger att de måste. ;)

/Erica

Min katt klöser på saker hela tiden, och han får också gå ut, ändå kan man behöva klippa lite emellanåt. Bakklorna brukar hållas någorlunda, men framklorna får man hålla koll på. Så det är inte riktigt så enkelt, även om det naturligtvis hjälper till att ha en ordentlig klösbräda.

Man ska inte klippa klorna överhuvudtaget på utekatter fick jag lära mig då jag själv precis gjort det :crazy:
De behöver de där vassa spetsarna till att klättra i träd och försvara sig mot eventuella fiender...

//a

1. man tar en filt eller handduk
2. man letar upp katten
3. virar in katten i filten/handduken
4. letar fram en tass
5. klipper
6. upprepa 4-5 med resten av tassarna

så gör jag

KungTulle skrev:

/KT

Hon har ett klösträd, men använder det inte... Det har jag till mina andra två katter (som inte bor hemma hos min kille) och det funkar bra. Men eftersom hennes klor var (är) väldigt långa redan när hon kom till oss så måste dom klippas, hon är även innekatt så hon kloar inte ute.
Vi vet inte så mycket om hur hon har haft det tidigare, men att döma av klolängden så har klorna inte klipps på länge!

sweep skrev:
1. man tar en filt eller handduk
2. man letar upp katten
3. virar in katten i filten/handduken
4. letar fram en tass
5. klipper
6. upprepa 4-5 med resten av tassarna

så gör jag

Ja, det är nog så vi får göra... Har dock försökt det ett par gånger men hon bli verkligen skitförbannad! *Suck*
Är så väldigt glad att jag vande mina andra katter vid klolippning redan från det att dom var ungar!

Katten sliter både ojämt och dåligt även fast de lever ute eller har fullt med klösträd.
Min ena katt var ute jämt förut och han slet ned ordentligt bak men ingenting i princip fram så de klipptes iallafall.

Jag har ingen katt som blir rabiat av varken bad eller kloklippning, men det jag aldrig gör eller gjort oavsett om det är mina eller någon annans katt som ska klippas är 1) Linda in katten (hade jag vart katt hade jag blivit skitstressad av bara en sådan sak). 2) Hållit katten mot mig.

Jag tycker det är bäst att vara två -eftersom det är mina katter brukar jag hålla dem, jag sätter dem med magen i vädret i knäet i soffan och kliar lite under hakan medans hjälparen klipper.
En katt som min kompis har som HATAR att bli klippt tar jag i nackskinnet och sitter på huk över så katten blir liggandes på golvet och ägaren pillar fram en tass i taget och klipper, henne släpper jag när hon behöver, men jag vill inte riskera mina egna armar och ansiktet genom att hålla i henne, jag bara håller henne.

LillMumlan skrev:
Min kille har nyss skaffat katt. Hon är två år och väldigt trevlig. Men när det kommer till kloklippningen så är hon inte längre någon liten ängel! Hon fräser klöser och morrar, och hon vill helt enkelt inte!
Hon hade långa klor redan när hon kom (i måndags) och dom måste verkligen klippas, är fruktasvärt långa nu. Så frågan: hur ska vi lyckas klippa henne utan att få klösmärken överallt? :crazy:

haha det där akänner ja väl igen..tyvärr finns det inte mkt mer att göra än att vira in i en handuk å ena håller fats å andra klipper...har alltid gjrot så m våra tidigare katter å nu med våran york,hon e helt hysterisk vid minsta lilla...

Träning, träning, träning! ;) Jag tog också hand om en vuxen katt som troligen aldrig fått sina klor klippta. Nu var hon så otroligt snäll, så det skulle aldrig falla henne in att fräsa och bitas (mer än att markera löst) men hon krumbuktade sig som sjutton när hon blev fasthållen. Jag fick ta en klo då och då när hon sov, helt enkelt. Efter en tid kom hon väl på att det inte var så farligt, så då kunde jag ha henne mellan knäna när jag satt på golvet och ta en klo då och då. (Det går inte att böja katten och lägga henne på rygg! :D ) Nu har jag haft henne i 4,5 år och det är nog bara sista året som hon snällt går med på att låta mig klippa alla klorna på framtassarna på en gång. Bakklorna låter jag vara, just eftersom jag inte kan lägga henne på rygg, de gör ändå ingen skada.

Men jag tror på "den snälla vägen". Bråka inte med katten, då kommer det bara att bli svårare. Lirka och få den att dörstå att du inte vill något illa.

Bra tips, jag brukar göra så på min systers ena hund när jag är där :)

Ha ha ha, utan blodspillan menar du??!! det vill jag också veta!

Är man två kan man vänta tills katten sover.
Person 1 kliar frenetiskt i nacken (på katten) så att katten fortsatt tycker det är trevligt att sova...
... person 2 lirkar försiktigt fram en klo nånstans där det går, och hoppas att katten inte vaknar...
...person 1 kliar lika frenetiskt vidare...
...person 2 siktar noga, håller andan och klipper en klo...
...båda tar ett stort kliv tillbaka för att undkomma Mycket Arg Katt som snabbt vaknar och drar undan allt vad tassar heter...

Jag kör på "klipp-när-katten-sover-metoden" jag. Fast min katt är en riktig sjusovare och ibland kan man klippa båda framtassarna utan att han vaknar.
Ibland får man ta en klo i taget...

Annars får ni väl köra på handduken. Men försök göra det till en bra upplevelse (i den mån det går)och klipp yttepytte i taget men gör det ofta.

Lycka till!

Tack för tipsen!
Ska göra ett försök igen, senare idag, när pojkvännen kommer hem. Han är förste katthållare! :p

LillMumlan skrev:
Hon har ett klösträd, men använder det inte... Det har jag till mina andra två katter (som inte bor hemma hos min kille) och det funkar bra. Men eftersom hennes klor var (är) väldigt långa redan när hon kom till oss så måste dom klippas, hon är även innekatt så hon kloar inte ute.
Vi vet inte så mycket om hur hon har haft det tidigare, men att döma av klolängden så har klorna inte klipps på länge!

Om hon inte vill använda sitt klösträd så kan du spruta lite såndär catnip-vätskla på som man kan köpa i alla zooaffärer. Det brukar vara effektivt. De behöver ju klösa... Hon klöser kanske på andra ställen i huset? Det är mitt tips

Ickapeltz skrev:
Om hon inte vill använda sitt klösträd så kan du spruta lite såndär catnip-vätskla på som man kan köpa i alla zooaffärer. Det brukar vara effektivt. De behöver ju klösa... Hon klöser kanske på andra ställen i huset? Det är mitt tips

Jättebra idé! Det ska jag absolut pröva! :D

... jag var nyss hos en kompis som har en liten halvårs russian blue... som gillar när de klipper klorna på henne!!! inte om hon är på värsta lekhumöret, men annars, då ligger hon och nujuuuter av att nån pillar med henne... Tur för dom :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 458
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar