Tips vid hoppning?

Youmeoh

Trådstartare
Någon som har tips om hur jag ska göra för att min häst inte ska vara så rädd för hindren?
Jag kräver inte att han ska hoppa några stora hinder, men jag vill inte heller att han ska vara så himmla rädd för dom.
Det räcker med ett kryss där "mitten" ligger på ca 10 cm så får han panik :confused:
Har tränat hästar förut som har varit "omöjliga", men jag har aldrig ridit nån häst som har varit så här rädd för bommar :cool:

Sv: Tips vid hoppning?

Det är bara att börja om från början och försöka göra så din häst får fortroende igen och kan slappna av. Rid mycket bommar och cavaletti varje gång du rider i paddocken/ridhus så att den inte gör så stor sak av att ridas över bommar.

När hästen har fått förtroendet och kan slappna av kan man lägga upp bomarna och hoppa små bockar. Är den rädd, ta det lugnt och skritta över.

Lycka till

Jag håller med om tipset i det första svaret.

Min häst var likadan i början. Men sen började jag rida för instruktör och på första lektionen så hoppade han utan problem. Kanske var för att jag kände mig säkrare då och då kände han det o då kanske det släppte för honom.

Jag gjorde på följande vis med ett kallblod som jag ridtränade.

Jag tog fram några bommar nästan varje gång vi red, ibland så gick vi inte över dom heller. Sedan började jag leda honom över dom och han följde efter. Så fortsatte vi tills han inte tyckte att det var så farligt med bommar på marken. Då red vi över dom i skritt.
Hela tiden med fokus på att det ska vara kul, jag hade inga stora krav och tvingade honom aldrig över dom. Blev han rädd så backade vi nåt steg tills han kände sig trygg igen.
Sedan kunde det bli cavaletti, som vi först gick över tillsammans, o sedan uppsuttet.
När allt funkade i skritt kunde vi gå över till trav.
När slappnade av o fixade bommar så lade jag upp tre bommar som en pyramid, och gick över sådana. Små hinder utan hinderstöd:idea:
Efter hand kunde jag börja plocka in hinderstöd och han fick gå i mellan dom, o ibland kanske det låg nån bom där.

När han var helt trygg med bommar, så kunde vi sätta upp hinder, och dom gick vi lika försiktigt fram med. Alltid med fokus på att det skulle vara kul.

Försök avdramatisera hoppningen o bommar lite, man kan faktiskt rida dressyr även om det är ett hinder i manegen. Det gäller bara att ta det helt från scratch och se till att man hela tiden har hästen med sig.

Rida för tränare rekommenderar jag också! Då får man mkt bra tips o råd:)

Skynda långsamt.

Sen om detta funkar på just din häst kan jag ju inte garantera, man får prova sig fram ibland.

/Sanna

När hästen har fått förtroendet och kan slappna av kan man lägga upp bomarna och hoppa små bockar. Är den rädd, ta det lugnt och skritta över.

Det går inte ens att skritta över :crazy:

För tränare kan det gå ibland, men det tar emot jättemycket...Han får panik och blir helt stel och sen är hela det ridpasset förstört, det spelar ingen roll hur mycket vi försöker lugna honom..Har provat iprincip allt :confused:

Jag har lett honom över bommar, longerat, skrittat, allt efter alla konstns regler, men det är samma sak varje gång: i med alla fyra bromsarna eller springa åt sidan.
På senaste tiden har det gått att skritta över bomma som ligger på marken, men det andra är fortfarande näst intill omöjligt...

Senast ändrad:

Det går inte ens att skritta över :crazy:

För tränare kan det gå ibland, men det tar emot jättemycket...Han får panik och blir helt stel och sen är hela det ridpasset förstört, det spelar ingen roll hur mycket vi försöker lugna honom..Har provat iprincip allt :confused:

Funkar det inte om ni tar en annan häst till hjälp?
Man brukar börja med drag hjälp när man hoppar in unghästar, funkar det inte att ha en äldre häst som hjälp?

Funkar det inte om ni tar en annan häst till hjälp?
Man brukar börja med drag hjälp när man hoppar in unghästar, funkar det inte att ha en äldre häst som hjälp?

Har provat det med :confused: Då blir han ännu mer stressad

Funderar på om det kanske är lika bra att sluta försöka...

Han hade aldrig varit inne på en ridbana och sett ett par bommar innan jag köpte honom, därför har jag tagit det så lugnt man bara kan för att han inte ska bli rädd, men han har varit likadan hela tiden, det är just därför jag funderar på att ge upp nu eftersom det har gått över ett år :crazy:

Men löshoppa honom mycket istället. Det behöver inte vara högt.
Gör en inhägnad bana med bommar som bara ligger på marken som han får gå över. När han gör det utan problem så kan du börja sätta upp ett litet kryss osv.
Du kan även longera honom över bommar.
Har du prövat att gå med honom över bommarna föresten?
Hur gammal är han?
Han har inte ont nånstans då?

Men löshoppa honom mycket istället. Det behöver inte vara högt.
Gör en inhägnad bana med bommar som bara ligger på marken som han får gå över. När han gör det utan problem så kan du börja sätta upp ett litet kryss osv.
Du kan även longera honom över bommar.
Har du prövat att gå med honom över bommarna föresten?
Hur gammal är han?
Han har inte ont nånstans då?

Har redan provat att löshoppa, men han stannar bara.
Longera går inte heller, då stannar han eller springer över mig
Har även gått över bommar, samma där, han stannar
Han fyller 11 i sommar och har inte haft några problem tidigare vad jag vet

Är det som han är rädd eller är han bara dum!

Om du har som du säger tagit det så försiktigt och gått över bommar med honom kan jag inte förstå att han fortfarande är rädd.

Har ni kollat så¨han inte har ont någonstans?

Näe, han reagerar precis likadant som när han blir rädd för något annat och min tränare är hästmassör, så hon har också kollat igenom honom utan att hitta nåt

Har redan provat att löshoppa, men han stannar bara.
Longera går inte heller, då stannar han eller springer över mig
Har även gått över bommar, samma där, han stannar
Han fyller 11 i sommar och har inte haft några problem tidigare vad jag vet

Mysko häst;)
Men om du har banan inhägnad och berkligen är JÄTTEbestämd över att han ska skritta eller trava över bommen/bommarna och har en långpiska och manar på honom så kan han väl inte göra nåt annat än att gå över dom. Obs: piska inte på honom bara:p
Ibland måste man verkligen bli skitförbannad för att dom ska göra som man säger, det låter som dumheter tycker jag. Vid hans ålder borde han ju liksom ha sett bommar tidigare.

Alltså min häst stannade oxå första gången jag löshoppade honom, jag var lite mesig då och vågade inte gå på honom, sen kom en annan tjej och verkligen drev honom och piskade med piskan i luften o då hoppade han utan problem.

Vad är det för ras?
Min är/var en feg arab:D

Japp, han är en riktigt skum häst ;)
Han är ett varmblod.
Men när jag köpte honom var han väldigt lite riden och det lilla han ridits har det bara varit i skogen. det är därför han aldrig sett ett par bommar förr (hade inte varit på en ridbana ens)
Han är ganska kännslig, så blir jag minsta irriterad på honom blir han bara ännu mer nervös och spänd, så jag vet inte om det skulle hjälpa heller :smirk:

Jag börjar nästan undra vad som hänt med honom tidigare när han blir nervös så fort man höjer rösten eller använder "fel" spö

Har ni några ofärgade bommar? Pröva med dom först isf, kan vara färgen som är "läskig".
Har du provat naturhinder annars?
Det är bra att göra för att i vilt tillstånd är det ju jättenormalt för hästar att hoppa, och då bjuder dom mer.

Annars tror jag att det är nog bara att vara bestämd. Om du ger dig så fattar han ju att han behöver inte om han vägrar osv eller "spelar dum/rädd". Men vid minsta lilla bra grej han gör, räcker med att han kanske bara luktar på en bom så överdriv med beröm då.

Lycka till!!

/en som vet hur det är med fega hästar:rofl:

Alla bommar är ofärgade =)
Stockhinder brukar gå bra för det mesta :angel:, så jag får nog släpa in några träd på ridbanan :smirk: :devil:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar