Tips & Trix

Sv: Tips & Trix

Och framförallt HUR det lärs ut. Tydligheten och exaktheten är supernoga vid dominansövningar.
 
Sv: Tips & Trix

kan sjunde bilden verkligen vara bra för hästens rygg :crazy: , är en fråga inte ett påstående.. samma med bilden då hästen ligger helt på rygg, kan inte hästar dö av det tryck som uppstår på kroppens organ?... aja, men annars ett otroligt samspel häst o människa imellan...tänk om alla kunde ha de så
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix

min häst brukar stretcha så (inte såååå mkt med frambenen)... men som en hund... (självmant)

allt är väl hur mkt man gör det... fast jag vet inte hur det är med ryggen när det blir så "svankigt"... känns lite onaturligt...
 
Sv: Tips & Trix

En kort fråga: Varför skrev du från första början? det tyder ju på att du inte alls vet vad du sysslar med, efetrsom du söker hjälp med de övningar du vill lära hästen..
Dessutom kanske du skulle börja med något lättare, du verkar ju inte ha hållit på med sådant här tidigare, och därför skulle det ju vara bättre om du började med något i din nivå. Låna böcker om Horesmanship istället, det är ett jättebra sätt att öva komunikation med sin pålle, kanske inte lika ballt att visa upp för polarna eftersom det handlar om komunikation och inte bara att hästen skall visa upp vad den kan. Mannen du visade biler på har antagligen börjat från noll han också, och säkert tränat både Horsemanship och andra lättare övningar med sina hästar innan han började med de övningar han visar på bildernar. Om du börjar jobba nu kanske du också kan göra sådär med dina hästar, antagligen när du blivit gråhårig men vad gör det? Det är ju vägen dit och inte målet som är det roliga!
Du borde nog tänka efter innan du skriver en sådan grej, och sedan dessutom blir sur på dem som ifrågasätter dig. Och bara en sån sak som att säga att hästarna på bilderna är rädda visar hur okunnig du är.
En till redogörelse: Ett spö kan användas till många olika saker bla bestraffa hästen när den gör fel (vilket absolut inte är att föredra) sedan kan det även användas som en förlängd arm vid såna här övningar. Ett mkt bra hjälpmedel enligt mig!
Om din häst precis har börjat leva igen kanske du ska börja med lätta grejor som hon/han säkert klarar av och ge mkt beröm. Om hästen får för stora prövningar som den inte kan lösa finns det stor risk att den börjar må dåligt igen, ifall den nu har så svagt psyke som du beskriver.
Nu tror jag att jag har skrivit tillräckligt och jag hoppas VERKLIGEN INTE att du fortfarande tänker försöka dig på att träna din häst på den nivå du vill.. Alla världsberömda och superduktiga hästmänniskor ar ju börjat från noll de med..
 
Sv: Tips & Trix

Vet inte hur många gånger den länken är tipsad nu! Tack tack. men tror de flesta känner till den. :D
Får man fråga varför länken var riktad till mig? :crazy:
 
Sv: Tips & Trix

Hästar tar inte skada av att ligga ner så länge de inte ligger längre än cirka 4 timmar. DÅ först börjar trycket på de inre organen bli för stort. Hoppas inte att denna mirakelman håller sina hästar ligganes på rygg så länge! :smirk:
 
Sv: Tips & Trix

Tinen skrev:
Vet inte hur många gånger den länken är tipsad nu! Tack tack. men tror de flesta känner till den. :D
Får man fråga varför länken var riktad till mig? :crazy:

tja antagliggen för at du verkar vara en stor beserwiser ock så jäkla självutnämmnd hästmäniska:devil:
 
Sv: Tips & Trix

*kl*
När började ni trix träna era hästar ?? Tycker ni det är förtidigt som jag gjort med min åring ?? fast vet inte om man ens kan kalla det trix träning ännu, tränar lite i hagen att hon ska böja på halsen..
 
Sv: Tips & Trix

Om du inte läser hästar bättre än du gett sken av i den här tråden, tycker jag bestämt att du ska avstå från alla former av hästträning.
 
Sv: Tips & Trix

urkella skrev:
*kl*
När började ni trix träna era hästar ?? Tycker ni det är förtidigt som jag gjort med min åring ?? fast vet inte om man ens kan kalla det trix träning ännu, tränar lite i hagen att hon ska böja på halsen..

Vet inte om man borde svara på fler inlägg eftersom man blivit utmärkt som besserwisser och självutnämnd hästmänniska... :smirk:
Men men, en gång till kan väl min åsikt få komma fram, tror inte den skadar någon.

Jag tycker det låter jättebra att du skapar kontakt med din åring på det sättet. Dock ska man ju tänka sig noga på VAD det är man lär dem. En åring ska man kanske inte lära lyfta på benen, springa efter en, pussas och så vidare.
Du kan säkert tänka själv vilka saker som kan mynna ut till farligt. Tänk kritiskt på allt så är jag säker på att du kommer på om det skulle kunna innebära någon fara.

Men saker som att böja på halsen, trampa på en ramp, rulla ut en matta, välta ett vattenspann (om nu det är till någon nytta att lära:angel: ) så innebär ju inte dessa saker någon vidare fara.

Lycka till! :)
 
Sv: Tips & Trix

Pearlow skrev:
Jo jag vet :) men jag har hästkunniga omkring mig och jag har hållt på med hästar i ca 11år.. Och sen kommer jag göra det på en icke dominant häst som snarare är lite skygg osv.
Hon har blivit misshandlad men börjar nu "komma tillbaka till livet"..
känns inte som om det är rätt häst att börja med. En häst som varit misshandlad och är skygg kan bli rädd. En rädd häst blir lätt farlig. :o

Tycker din fråga är typisk. "Jag vill kunna rida svår dressyr men vill inte lära mej gunderna." "Jag vill kunna hoppa 160 men vill inte träna på studs." osv.. :devil:

Förresten, tror du att hästen är rädd eller arg och att han anänder spö i straffsyfte så ska Du INTE försöka. :eek:
 
Sv: Tips & Trix

*kl*
När började ni trix träna era hästar ?? Tycker ni det är förtidigt som jag gjort med min åring ?? fast vet inte om man ens kan kalla det trix träning ännu, tränar lite i hagen att hon ska böja på halsen..

Du ska inte göra såna övningar med en åring, det är inte bra medans dom fortfarande växer och dom kan få problem senare i livet.. Följer du Nevzorov Haute Ecole så får du inte göra mycket annat än leka med hästen för att bygga på eran relation/förtroende innan den är 4 år, och absolut inga gymnastiska övningar!

/ Fredrik
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela...
2
Svar
20
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 021
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp