Tips & Trix

Sv: Tips & Trix

Att lära en häst alla sprången du visar kräver en Välmusklad häst, det är inget man sätter sig och gör ens på en välriden ridskolehästs muskler.
Det krävs muskler som är tränade i syftet att klara av att bära upp en ryttare under dessa rörelser.
De språng hästen gör kräver dessutom otrolig balans av ryttaren, det kan inte jämföras med att hoppa hinder eller en bockande häst, kraften i sprången är otrolig och många brukar flyga av om de inte har en sadel med stöd baktill (ex. AR-sadel).


Stegring är en dominant handling och du måste kunna klara av att hantera den, när du väl lärt hästen och stegra kan den komma att utnyttja det gentemot dig.



Buga är helt ok, bara den görs rätt. Görs den fel finns två risker. Ett, hästen kan tippa över dig, två, hästen kan fastna med huvudet under sig och inte komma loss.



Sitta är ok, det krävs dock att du först lär din häst andra saker eftersom övningen lärs in genom kommandon som tränas in genom andra övningar. Dvs, om du inte skall använda dig av rep, vilket jag tycker är mer elelr mindre djurplågeri.


Men... vad man än skall lära sin häst, så skall man ha med sig en tränare.
Börja inte göra något som man sedan inte klarar av, och i slutändan får ångra sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix

Filosofen skrev:
"Att göra påstående av den typen utan att veta hur man avläser relationen med hästen tyder på att man inte är mogen att göra övningarna alls.

:bow: Det behövs inga fler ord :bow:
 
Sv: Tips & Trix

Skulle vilja lägga in lite bilder som bevisar att hästarna trivs med denna man:


Ingen häst skulle gå med på detta med den min som hästen ger honom, om de verkligen inte litade på honom.
40.jpg



Inte det här heller skulle gås med på. Detta är en mycket dominant handling av mnniskan eftersom hästen är helt försvarslös.
Därmed inte sagt att den är negativ om det finns ett band mellan häst och människa.
25.jpg




Bilder kan lätt misstolkas... Här kan man tydligt se att han sllagit hästen på bakbenen och magen... se hur pisken rör sig... eller???
18.jpg




En närmare titt visar att "pisken" var en förlägning av den ring han har runt hästens hals och inte alls en pisk...
14.jpg


11.jpg


Och till sist en bild av en häst som fritt och villigt rids i spansk skritt utan tvång.
05.jpg
 
Sv: Tips & Trix

säga vad man vill om Nevzorov, men hans bilder är otroligt inspirerande, och i de flesta fall väldigt vackra.:love:
Sen vet jag inte ett dyft om det verkligen är han som tränar sina hästar, eller hur det görs. de ser iaf. inte vanvårdade ut, och jag tror de har det bra mycket bättre än många andra...

Sen att han är fachist, var nere i Kosovo och sköt folk åt Ryssland och är stolt över det...har kanske inte med hästhanteringen att göra...

*tillägg*
notera hans fina BARFOTA hästar;)
 
Sv: Tips & Trix

Pearlow skrev:
Ok.. men den där alexander är inget undervek med hästar om vi säger så här han plågar hästen när han lär den såna här saker med SPÖ kolla in och se på översabilden hur rädd hästen är

asså... har du aldrig ridit med spö?? om du anser att spö är helt bojkottat så kan du juh anklaga ytp alla hästmänniskor för att plåga sig häst.. eller tycker du att bara för att man rider med spö så har man det för att oprovoserat slå hästen till att ex... lägga sig på rygg och godta att han står över h*n?? asså förlåt men ja vet inte så mycket om Nevzorov, men vem som ehelst kan juh se att pållarna inte e rädda för honom...
tycker att det ärVäldigt vackra och levnadsglada pållar!!:)
 
Sv: Tips & Trix

Jag har jobbat i 2 1/2 år med hästar som kunnat många av tricken du visat bilder på - tro mig - Dom hade mått bättre utan att kunna detta.
Ska du lära en häst allt det där (vilket jag anser att en 13 åring inte ska) så måste du kunna garantera att du ALDRIG säljer denna häst eller låter en person som inte vet om tricken att hantera hästen. Det anser jag inte att du som 13 åring kan garantera.
Hästen på bilden är koncentrerad.
 
Sv: Tips & Trix

Luff skrev:
Ska du lära en häst allt det där (vilket jag anser att en 13 åring inte ska) så måste du kunna garantera att du ALDRIG säljer denna häst eller låter en person som inte vet om tricken att hantera hästen. Det anser jag inte att du som 13 åring kan garantera.
Hästen på bilden är koncentrerad.
:bow: mycket smart skrivet:)
 
Sv: Tips & Trix

Den killen är OTROLIGT skicklig i mina ögon, han kommunicerar med sina hästar på en nivå jag är ruggigt avundsjuk på. Jag hade gärna lärt min häst samtliga "trick/lekar" han visar upp, men jag är inte så skicklig så vi hoppar det ett tag framöver...
 
Sv: Tips & Trix

Många av dessa hästar såldes vidare - caprioltränade bla - som använde sig av det för att sparka sig fria.
Knackade du på en högerbog för att flytta hästen fick du en hov rakt fram - hälsa fint tyckte hästen, aj sa den som stog lite dumt till.
Damen som levaderade - gärna när hon fick lite krav på sig kunde jag följa och tipsa ägaren.
Det blev helt enkelt fel när dessa bytte ägare. Signaler tolkades fel.
 
Sv: Tips & Trix

*Knapplån*

Jag lärde min förra häst stegra när jag köpte honom...eller ja lärde och lärde; han "erbjöd det" och jag utnyttjade det. Hade nog inte lärt honom det om jag köpt honom idag, men hade iofs inga problem av det heller.
Han är en mycket dominant häst och visst försökte han använda stegringarna emot mej som yngre, men att lära honom ett kommando för stegring och sedan inte ge kommandot (förutom när jag verkligen ville att han skulle stegra, t.ex. på prisutdelningar) fick nog honom att sluta med det.

Däremot var jag mycket noggrann med att förklara stegringen och kommandot för den nya ägarinnan när jag sålde hästen.

Bilder:

Freyrstegrar.jpg

Freyr och jag en fin vinterdag

yr.jpg

Freyr med sin nuvarande ägare (längst fram på bilden)


Bilderna i denna tråd på Nevzorov är UNDERBARA!!!

/Malin
 
Sv: Tips & Trix

Precis, Min häst var extremt stegrig i början när jag fick henne. Detta gjorde att jag började lära henne det på kommando och låta henne göra det då och då med tydliga teckan. Numera stegrar hon i stort sett aldrig av sig självt längre. Om hon blir hastigt skrämd för något kan det hända, men inte i protest som hon gjorde förr.
Så för oss har vi omvandlat en ovana till trix.
Men jag rekommenderar inte bara för det att alla folk ska lära sina hästar stegra om de nu råkar göra det i skogen ibland. Man får tänka sig för ordentligt innan. Vem är jag?, vem är hästen?, är det hållbart?, risker?, och så vidare..
 
Sv: Tips & Trix

Appetax skrev:
Stergra på hästen å stegra på komado kan jag förskaförklara hur man gör... MEn inan måste du tänka på att hästen kan börja gör det jämnt för det får beröm å godis när den gör det ! För lära hästen stegra är inta alltid smart men men...

Stegra utan ryttare!

Först lär du hästen att backa på ett komando typ med grimskaft som siter i grimman å vågrar med det sen gör du det komadot du har valt som back på hästen överdrivet. Du forsäter å backa den tills den går up lite på bakbenen berömer den (ger godis) sen gör du samma fast berömer först när den går upp högre å fortsätt så men kom i håg gå aldrig så högt upp så hästenvälter = / Det brukar ta en till två dagar med denna teknik på en lättlärdhäst!



Stegra med ryttare!

Då skygar du hästen tills den går upp å berömer men kom ihåg att du inte sen kan bli arg om den stegrar sej vid rag i mun den kommer för knippa det lite kanske! Detta tar kanske en vecka att få upp hästen helt på babene bror på ryttarens och hästen mod och balans!



Deta är farliga lekar så tänk dej för! fina bilder föresten ...!



Har aldrig förstått mig på ägare som vill lära hästar stegra. Hästar som jag rider som stegrar utan kommando alltså frivilligt mer som en ovana försöker jag alltid att träna bort.
Visst kan de se häfftigt ut men inte alltid lika kul att sitta på, tänk ägaren som ev. köper den hästen sen, hästen kanske stegrar för att den vet att den får godis och sen är den ryttaren inte beredd på detta, hänger nte med och då drar hästan i munnen och då tappar både ryttaren och hästen balansen. Tänk då att fåå 500 kg i magen! :eek:
De är era hästar och inte mina. De är bara va min erfarenhet.
 
Sv: Tips & Trix

sandia skrev:
Har aldrig förstått mig på ägare som vill lära hästar stegra. Hästar som jag rider som stegrar utan kommando alltså frivilligt mer som en ovana försöker jag alltid att träna bort.
.

Eller så kan man träna bort en ovan genom att lära dem att göra det på kommando ISTÄLLET. BARA när ryttaren säger till. Detta är det som funkat bäst på min pålle som ständigt hade alla fyra hovar i luften i början.
MEN man ska tänka sig jävligt noga innan man lär det. Man måste känna sin häst väldigt väl och man bör inte göra det med vilken häst som helst. Hästen borde inte vara för ung heller. Den måste ha TYDLIGA direktiv så att ALLA eventuella missförstånd kan elimineras.
 
Sv: Tips & Trix

Tinen skrev:
Eller så kan man träna bort en ovan genom att lära dem att göra det på kommando ISTÄLLET. BARA när ryttaren säger till. Detta är det som funkat bäst på min pålle som ständigt hade alla fyra hovar i luften i början.
MEN man ska tänka sig jävligt noga innan man lär det. Man måste känna sin häst väldigt väl och man bör inte göra det med vilken häst som helst. Hästen borde inte vara för ung heller. Den måste ha TYDLIGA direktiv så att ALLA eventuella missförstånd kan elimineras.

De håller jag nog med om! De beror nog helt om vilken häste de handlar om!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela...
2
Svar
20
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 021
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp