Tips & Trix

Pearlow

Trådstartare
Jag skulle vilja lära min häst lite trix och här är några jag vill att han ska kunna:

http://www.hauteecole.ru/images/photo/le-26.jpg (hästen ser rädd ut men det vill jag inte min häst ska va)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/le-17.jpg (kunna detta fast när jag sitter på)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/le-06.jpg (stegra på komando)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/le-05.jpg (sitta ner)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/kao_36.jpg (en bild till på stegra)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/Perst_33.jpg (detta)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/32.jpg (buga så klart)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/26.jpg (spansk skritt)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/01.jpg (det här)

http://www.hauteecole.ru/images/photo/UKLL.jpg (det här ha ha :D)



Okej hästen ser rädd ut på mååånga bilder men hittade ingen annan hemsida att låna bilder ifrån och visa vad jag vill lära min häst.. Bilden högt upp älskar jag den vill jag verkligen att min häst ska kunan fast med öronen framåt.. och INGET SPÖ helst.. Men gärna godis ha ha :)
 
Sv: Tips & Trix

Stergra på hästen å stegra på komado kan jag förskaförklara hur man gör... MEn inan måste du tänka på att hästen kan börja gör det jämnt för det får beröm å godis när den gör det ! För lära hästen stegra är inta alltid smart men men...

Stegra utan ryttare!

Först lär du hästen att backa på ett komando typ med grimskaft som siter i grimman å vågrar med det sen gör du det komadot du har valt som back på hästen överdrivet. Du forsäter å backa den tills den går up lite på bakbenen berömer den (ger godis) sen gör du samma fast berömer först när den går upp högre å fortsätt så men kom i håg gå aldrig så högt upp så hästenvälter = / Det brukar ta en till två dagar med denna teknik på en lättlärdhäst!



Stegra med ryttare!

Då skygar du hästen tills den går upp å berömer men kom ihåg att du inte sen kan bli arg om den stegrar sej vid rag i mun den kommer för knippa det lite kanske! Detta tar kanske en vecka att få upp hästen helt på babene bror på ryttarens och hästen mod och balans!



Deta är farliga lekar så tänk dej för! fina bilder föresten ...!
 
Sv: Tips & Trix

Ska du lära din häst sånt där ska du göra det tillsammans med någon som verkligen kan sina saker.

De tricken du visar här på bilder är mycket dominanta trick och kan gå hur fel som helst.

Så tänk dig mycket noga för!


För övrigt: de bilderna du hittat på Alexander Nevzorov visar en man som är helt otroligt duktig på det han gör. Det är få andra som har den kommunikationen med sina hästar och det är därför han kan göra det han gör.
 
Sv: Tips & Trix

blev också lite nyfiken. funderar på att lära min dam lite trix. dock inte att stegra. men att buga. har lärt henne att lyfte vänster fram på komando. skulle verligen vilja veta hur man gör
 
Sv: Tips & Trix

det var nog det vackraste ridhus jag någonsin sett! :love:
Vill ha :devil:
 
Sv: Tips & Trix

Prova NTT, Natural Trick Training! Där lär man hästen underkastande(t ex yoga & buga), dominanta(t ex stegra) och kroppskontrollerande(t ex stå) rörelser!

Det är inte tricken i sig man är ute efter, utan att stärka kommunikationen mellan häst och ägare!

Jag beställde filmen om NTT från http://www.trick-training.nu/ i höstas, kanonbra! :)

Ps: Var VÄLDIGT noga med att du först gör underkastande övningar FÖRE de dominanta! Hästen ska kunna ligga ner för samma person som sedan ska lära in dominanta rörelser!:Ds


Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips & Trix

Appetax skrev:
Stergra på hästen å stegra på komado kan jag förskaförklara hur man gör... MEn inan måste du tänka på att hästen kan börja gör det jämnt för det får beröm å godis när den gör det ! För lära hästen stegra är inta alltid smart men men...

Stegra utan ryttare!

Först lär du hästen att backa på ett komando typ med grimskaft som siter i grimman å vågrar med det sen gör du det komadot du har valt som back på hästen överdrivet. Du forsäter å backa den tills den går up lite på bakbenen berömer den (ger godis) sen gör du samma fast berömer först när den går upp högre å fortsätt så men kom i håg gå aldrig så högt upp så hästenvälter = / Det brukar ta en till två dagar med denna teknik på en lättlärdhäst!



Stegra med ryttare!

Då skygar du hästen tills den går upp å berömer men kom ihåg att du inte sen kan bli arg om den stegrar sej vid rag i mun den kommer för knippa det lite kanske! Detta tar kanske en vecka att få upp hästen helt på babene bror på ryttarens och hästen mod och balans!



Deta är farliga lekar så tänk dej för! fina bilder föresten ...!


Jo jag vet :) men jag har hästkunniga omkring mig och jag har hållt på med hästar i ca 11år.. Och sen kommer jag göra det på en icke dominant häst som snarare är lite skygg osv.
Hon har blivit misshandlad men börjar nu "komma tillbaka till livet"..
 
Sv: Tips & Trix

Sentenced skrev:
Prova NTT, Natural Trick Training! Där lär man hästen underkastande(t ex yoga & buga), dominanta(t ex stegra) och kroppskontrollerande(t ex stå) rörelser!

Det är inte tricken i sig man är ute efter, utan att stärka kommunikationen mellan häst och ägare!

Jag beställde filmen om NTT från http://www.trick-training.nu/ i höstas, kanonbra! :)

Ps: Var VÄLDIGT noga med att du först gör underkastande övningar FÖRE de dominanta! Hästen ska kunna ligga ner för samma person som sedan ska lära in dominanta rörelser!:Ds


Lycka till!

Jo jag vet har den filmen :) he he men min häst har jag jobbat buga och dom första stegen i filmen men ja det står inget om lära stegra osv.
 
Sv: Tips & Trix

Jeg synes verken du eller andre hobbyryttere burde prøve å lære hesten sånne triks. Mannen du har funnet bilder av er profesjonell og vet hva han driver med. Å lære hesten å steile (stegra) på kommando kan fort bli farlig. Dessuten trenger hesten mye muskler for å klare å utføre øvelser over marken, så jeg foreslår at du enten finner på noe annet å gjøre eller leier inn en profesjonell trener som kan hjelpe deg hvis du nå absolutt skal lære hesten din kompliserte triks.
 
Sv: Tips & Trix

avur skrev:
Jeg synes verken du eller andre hobbyryttere burde prøve å lære hesten sånne triks. Mannen du har funnet bilder av er profesjonell og vet hva han driver med. Å lære hesten å steile (stegra) på kommando kan fort bli farlig. Dessuten trenger hesten mye muskler for å klare å utføre øvelser over marken, så jeg foreslår at du enten finner på noe annet å gjøre eller leier inn en profesjonell trener som kan hjelpe deg hvis du nå absolutt skal lære hesten din kompliserte triks.


Ja jag vet men jag har bestämd han med hästar och min förra häst kunde stegra på komando dock en kompis till mig som lärde han det ko det är dominans övning och jag vet det gott och väl men jag har flera som kan hjälpa till också jag vet vad jag gör och jag är inte bara hobbyryttare jag rider LA hopp och ska börja med Galopp så säg inget du inte vet nåt om
 
Sv: Tips & Trix

Spider84 skrev:
Ska du lära din häst sånt där ska du göra det tillsammans med någon som verkligen kan sina saker.

De tricken du visar här på bilder är mycket dominanta trick och kan gå hur fel som helst.

Så tänk dig mycket noga för!


För övrigt: de bilderna du hittat på Alexander Nevzorov visar en man som är helt otroligt duktig på det han gör. Det är få andra som har den kommunikationen med sina hästar och det är därför han kan göra det han gör.


Ok.. men den där alexander är inget undervek med hästar om vi säger så här han plågar hästen när han lär den såna här saker med SPÖ kolla in och se på översabilden hur rädd hästen är
 
Sv: Tips & Trix

Pearlow skrev:
Ok.. men den där alexander är inget undervek med hästar om vi säger så här han plågar hästen när han lär den såna här saker med SPÖ kolla in och se på översabilden hur rädd hästen är


bara för att han använder sej av spö när han lär in en övning betyder det ju inte att han har det till att piska och plåga hästen.
och bara för att hästen lägger bak öronen på en bild betyder det inte att den är rädd hela tiden, se bara hur den ser ut på tex bild två eller bild nio...
hade hästen vart rädd för honom hade den antagligen inte tillåtit honom att göra dom saker han gör..
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix

Har du någon mer koll på honom än det du sett av bilderna?

Jag har inte direkt jätte bra koll på honom, men har jag uppfattat det rätt så är pisken ett kommunikationsmedel så som det ska vara.

Och jag har extremt svårt för att tro att hästarna är rädda för honom ett enda dugg.
Det kan bli helknepiga uttryck i ansiktet på en häst när den studsar iväg.
Men jag ska inte säga allt för mycket om det för jag har som sagt inte jätte bra koll på honom.
 
Sv: Tips & Trix

Är du säker på att hästen är rädd?

Själv tycker jag bilden är tagen alldeles för långt från, och huvudet alldeles för suddigt för att man ska kunna läsa ut det. Det kan lika gärna vara att hästen är väldigt konsentrerad och verkligen lyssnar på gubben (ja, jag minns inte vad han heter nu :p)
 
Sv: Tips & Trix

Alexander Nevzorov är en mkt skicklig hästkarl som kan sina saker. Han slår inte hästarna med spöt, han kommunicerar med det. Det är hans förlängda arm och beroende på hur han håller det så berättar han olika saker för hästarna. Tycker inte heller att hästarna ser rädda ut. Det ser ut som välmående hästar som gör sitt bästa för honom hela tiden, för att de litar på honom!

So what ifall du har ridit i hoppning och galopp i 3000 år??! Det här har ingenting med det att göra! När du jobbat bredvid en sådan som tex Alexander, Montery eller kankske på Spanska ridskolan i några år -DÅ kan du börja fundera på att lära hästen dessa skolor! Som det är nu har du 0 års erfarenhet... Jag ser ingen anledning till varför du vill lära hästen detta? Visa upp för kompisarna eller vadå? det är inga leksaker du handskas med

:mad:
 
Sv: Tips & Trix

Exakt, frågan är VARFÖR skall man göra såna övningar ? Vad är vitsen ?

Priset är alldeles för högt om ngt skulle gå snett, och 11-års hästerfaranhet säger ingenting
 
Sv: Tips & Trix

Jag tycker inte att hans hästar ser rädda ut, inte alls. Och jag tycker att han verkar ha en mycket bra kontakt med sina hästar.
Däremot anser jag inte att en 13-åring är kapabel att hantera stegringar mm. Det kan lätt urarta. Nu kanske du är någon typ av underbarn, men hittills har jag inte träffat någon i den åldern som har kunskaper/erfarenhet nog att jobba med det. Jag har dessutom själv vart 13 år och vet hur kaxig man är då...
 
Sv: Tips & Trix

Att man använder ett spö betyder inte att man använder det för att misshandla hästen. Ibland kan även godis vara värre än ett spö.

Dessa trix är som flera andra skrivit väldigt dominerande. Går något fel kan det gå väldigt illa, och om din häst inte ser dig som dominerande kan det uppstå en kamp mellan dig och hästen. Precis som Polly_Mulle tycker inte jag heller att en 13-åring ska försöka sig på dem här trixen. Om du desssutom inte har tidigare erfarenheter eller hjälp av en tränare kan det vara riktigt farligt att försöka sig på dessa trix.

Det finns många andra, lättare saker du kan lära hästen.
 
Sv: Tips & Trix

Att Alexander N på något sätt skulle plåga sina hästar är fullkomligt fel! Han använder sitt spö som ett kommunikationsmedel och hans hästar är inte det minsta rädda för vare sig honom eller spö eller långpisk. Jag har en film med honom där han bl a slår pisken i MARKEN runt omkring hästen med full kraft, hästen SITTER kvar utan att blinka. Därefter lägger han ner spöet på marken varpå hästen plockar upp det och ger till honom. KNAPPAST gjort av en skrämd häst utan en häst som har fullkomligt förtroende för sin människa.

Pearlow skrev:
Ok.. men den där alexander är inget undervek med hästar om vi säger så här han plågar hästen när han lär den såna här saker med SPÖ kolla in och se på översabilden hur rädd hästen är

"Att göra påstående av den typen utan att veta hur man avläser relationen med hästen tyder på att man inte är mogen att göra övningarna alls.

Filmen har jag betsällt via hans hemsida så den är inte svår att få tag på om ni vill kolla upp fakta själva.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela...
2
Svar
20
· Visningar
2 209
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 021
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp