Tips till ganska usel hoppare!

C

CCorneliaa

Jag är ganska dålig på att hoppa har jag kommit fram till.
Men tycker att det är väldigt kul och har en fantasktisk ponny som vägrat 2 gånger under tiden jag haft honom (sedan januari 2007).
Så nu behöver jag tips till hur jag ska träna på att:
- inte dra bakåt skänkeln.
- räta upp mig direkt efter hindret.
- få min häst att gå lite mer framåt, eller kanske med mer tryck i steget om ni förstår innan hindrena.
- få en stadigare sits överhuvudtaget.

Har tyvärr inga bilder men jag hoppas att ni kan föreställa er hur jag ser ut när jag hoppar:angel:

Sv: Tips till ganska usel hoppare!

Det viktiga när du komemr mot hindret är du har ordentligt stunts/spänst emot och att du får upp dem på bakbenen. Det svårt säga hur du ska göra då man inte har sett er verkligheten. Men en möjlighet, för att få ihop och blir mer sspänstig, är att du rider på en volt innan hindret och ser till att hästen går ordentligt framåt. Om den har svårt att samla sig, kan du göra en mindre volt innan du rider an.

För att få upp blicken och därmed bli mer upprätt, hitta ett riktmärke efter hindret som du kan koncentrera dig på med blicken, får du upp blicken, får du oftast upp överlivet också.

Överhuvudtaget för att få en bättre sits, är det bara att träna, träna och träna. Gärna över lite lägre hinder och med hjälp av en tränare.

Och var inte rädd för att pröva dig fram, och pröva olika saker. Nåt som passar en ryttare passar inte så ofta en annan. Det gäller att hitta sina knappar och samma gäller för hästen.

Tack!
Hoppade idag och använde mig av dina tips och det gick mycket bättre.:rofl::bow:

Ah vad kul,:bump::o
Lycka till i fortsättningen

Det får vi hoppas om vi ska komma någon vart:rofl::angel:

Jag hade problem med min skänkel i början av sommaren jag också..men jag började att träna (efter en massa tips) att bara tänka skänkeln vid sadelgjorden, skänkeln vid sadelgjorden å funkar inte det så får du köpa sporremmar att sätta mellan gjorden ocg stigbygeln..:smirk:

Lycka Till
Mvh Ida

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 911
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård