Tips sökes (Hyra ut boxar)

jerseyko

Trådstartare
Jag får för en mindre summa i månaden hyra stallet som hör till vårt hus, det är 3 boxar och en sadelkammare.

Jag vill gärna ha hästar hit, får abstinens snart.

Men hur kan man lösa det? Jag jobbar heltid åker kl 6 hemma senast kl 18. Sambon är livrädd för hästar.

Ända nackdelen är att det inte är något vatten draget till stallet, är det svårt?

Vad gör man me all skit för å bli av med det lättast? För det är de väl olika lagar & regler om?

Någon som har tips på någon bra "starta" hemsida?

Jag vill gärna bygga om stallet lite, nu är det 3 gigantiska boxar, jag vill göra en box mindre och göra en skötselplats där.

Hur gör ni?

Sv: Tips sökes (Hyra ut boxar)

Där jag stod senast så jobbade båda stallägarna heltid. På morgonen innan de for till jobbet så fodrade dom samt tog ut hästarna, därefter delades lunchen mellan oss 2 som stod inhyrda där. Intag samt kvällsmat gjordes av stallägaren. Stallägarens kille var också rädd för hästar, men han fick lära sig..och det gjorde han så därefter hjälpte även han till med in/uttag samt ibland fodring när hans tjej inte var hemma. Sedan har jag även stått i stall utan rinnande vatten, nema problema, det är ju bara att bära hinkar. Ibland har man fått hämtat från stallägarens källare eller annan stans. Gödselproblemet har lösts i första stallet på det vis att: de anlitade en bonde som körde dit en traktorkärra och sedan tömde han detta för lite summa när det var fullt...gödseln spreds på hans åkrar.

Vad gäller fodringar mitt på dagen, kan man ju alltid fixa foderautomater med timer. Går att bygga själv för en billig penning. :idea:
När det gäller vattnet, fyll upp ett stort kar, så hästarna har till gång till vatten under hagtiden.

Alltid positivt om ni kan höra med någon granne, så de kan titta till hästarna under dagen, och ringa om nåt ser annorlunda ut (liggande häst etc)
Det mesta går att lösa på ett smidigt sätt om man bara sätter sej ner och "klurar" lite...

Lycka till, hoppas du får dit pållarna snart!
//Tuttiboo

Jo hyresvärdens fru vill ju ha dit hästar ;) Men jag vet inte hur många som är hemma om dagarna..

Och bönder finns det längre upp i skogen ;)

Far du bygga om stallet?? Prata med agaren innan du borjar fixa om. Vad ar det for fel pa 3 gigantiskt boxar?? Det ar val bara att gora ordning hasten inne i boxen. Satt upp en bindring om du vill kunna binda upp hasten.

Vattnet ar egentligen inget problem, men det kan bli tungt att bara hinkar flera ganger varje dag. Finns det stuprannor pa stallet? I sa fall kan du ha en tunna vid stuprannorna sa rinner regnvattnet ner dar och du slipper bara sa langt. Det varsta ar vart du ska tvatta hastarna, men det kanske inte ar sa langt till huset ni bor i? Har ni en utomhuskran pa bostadshuset? Drickvattnet ar inte ett problem, det ar nar man vill spola av benskydd, bett, hasten som det borjar krangla om man inte har en kran eller en slang.

Hastarna kan du slappa ut innan du aker till jobbet och fodra dem i storre hinkar/halva tunnor i hagen. Dessutom ar det bara att ge dem sa mycket ho att de har mest hela dagen. Nemas problemas!!

Tycker inte att stallet ar nagonting att oroa sej for, daremot behover din sambo lite traning!!

Dom hyrde ut stallet till en tjej förra året som byggde om det och gjorde boxarna större så stallgången är otroligt smal.

Skulle jag få bygga om skulle jag sätta dit skjutdörrar och sen göra boxen som är bredvid sadelkammaren mindre så man får en skötplats där med bra belysning t.ex om vetrinär eller hovslagaren ska komma ut.

Det är inte alls lånt till vårat hus, men dra en slang till stallet är långt. Tänkte på en såndär stor vattentank som man brukar se på meeting b.la. den rymmer ju många liter vatten och traktor finns de ju så man kan flytta den.

I sadelkammaren tänkte jag sätta in en sån "pump" som finns i husvagnar och bajjamajjor.

på sommaren är det ju inte så stora problem med vattnet, värre när det är lerigt ute så hästarna inte får mugg t.ex.

Jag ska tänka, rita och räkna ut vad det kan kosta och höra med hyresvärden. Ska även kolla om det finns något intresse för boxar, det är inte alls långt att rida till ett ridhus i närheten heller och det är milslånga ridvägar på grusväg och i skogen + att det är en liten åker som är otroligt fin som går att ha som ridbana.

Frågan är ju bara om man får bygga om, söker jag lov lär jag behöva höjja taket /sänka golvet för jag tror det är på gränsen till för lågt i tak.

pmm skrev:
Frågan är ju bara om man får bygga om, söker jag lov lär jag behöva höjja taket /sänka golvet för jag tror det är på gränsen till för lågt i tak.

Sänka golvet? Är det inte gjutet golv? Hur ska du sänka det?

Jo det är gjutet men det är väl inte speciellt svårt att få bort?

Hyresvärden är ju snickare och jag har många starka killkompisar ;)

Hacka bort ett gjutet golv i ett stall? Då blir ju plattan tunnare och du förstör i värsta fall hela fundamentet stallet står på. Hur är väggar och mellanväggar förankrade? Hur ska du klara det utan att allt rasar? Och ni kommer att stöta på armeringer osv i golvet. Hur gör du med det? Och hur ska du få golvet jämt igen?

Du verkar inte ha en aning om vad du ger dig in på. Jag hade aldrig tillåtit det i mitt stall!

Snuffsan skrev:
Hacka bort ett gjutet golv i ett stall? Då blir ju plattan tunnare och du förstör i värsta fall hela fundamentet stallet står på. Hur är väggar och mellanväggar förankrade? Hur ska du klara det utan att allt rasar? Och ni kommer att stöta på armeringer osv i golvet. Hur gör du med det? Och hur ska du få golvet jämt igen?

Du verkar inte ha en aning om vad du ger dig in på. Jag hade aldrig tillåtit det i mitt stall!

Du är ju bra korkad skulle jag säga, min pappa jobbar som snickare och har ett av stockholms ledande företag. Dessutom är våran hyresvärd snickare och jobbar extra som asfaltsläggare.

När du sänker golvet tar du ju bort allt, gräver ner och sen gjuter du nytt. Då kan man även passa på att dra vatten till sadelkammaren, vattenkoppar och spolspilta och fixa ett avlopp.

Dessutom ligger stallet på hörnet på en mindre "lada/förråd". Så det är lättare att sänka ner golvet än att höja taket eftersom stallet bara tar upp ca 1/5..

Tog i mitt stall bort innertaket för att höja takhöjden. Och där med är också höskullen borta. Men har ändå STOR platas kvar att förvara hö och halm på.

Välj sedan noga vem du vill ha i ditt stall. Klara regler från första dagen.

Lycka till!

pmm skrev:
När du sänker golvet tar du ju bort allt, gräver ner och sen gjuter du nytt.

Men skall du ta bort allt så måste du ju stämpa (stötta) upp hela byggnaden. Annars sjunker det.Eller i värsta fall rasar det. Svar som jag fick av min gubbe som jobbar inom entreprenad och gör sådant här VÄLDIGT ofta.

Jo det är ju några cm där oxå, vet dock inte vad som finns ovanför stallet, har bara vart in och tittat när vi va och kollade på huset.

Tänkte räkna lite först innan jag börjar med nått, för stallet vet jag att jag får hyra. Men det är mkt jobb för det är t.ex inga staket uppe.

Det är 3 boxar och jag tänkte ha 2 hästar eller 3 om man bygger 2 små shettisboxar i en box så ingen blir ensam om den som hyr in sig flyttar/åker bort.

Jo det är sant. Innan taket togs bort sattas det dit ordentloiga (2 st) järnbalkar på längden som sen boxarnas skjutdörrar förankrades i. På andra hållet nöjde vi oss med träbalkar eftersom de bara skulle stödja. Och trots sista tidens stormar står stallet helt.

pmm skrev:
Du är ju bra korkad skulle jag säga, min pappa jobbar som snickare och har ett av stockholms ledande företag. Dessutom är våran hyresvärd snickare och jobbar extra som asfaltsläggare.

När du sänker golvet tar du ju bort allt, gräver ner och sen gjuter du nytt. Då kan man även passa på att dra vatten till sadelkammaren, vattenkoppar och spolspilta och fixa ett avlopp.

Dessutom ligger stallet på hörnet på en mindre "lada/förråd". Så det är lättare att sänka ner golvet än att höja taket eftersom stallet bara tar upp ca 1/5..

Jag är inte ett dugg korkad, däremot har jag läst en massa konstruktion och hållfasthetslära, vilket inte du verkar ha gjort. Din pappa må vara snickare, men jag är ingenjör. Och att gräva ut ett betonggolv i ett gammalt stall skulle jag då aldrig ge mig på. Det är billigare att bygga ett nytt stall.

Jag har för mej att man måste få lov att bygga om inne i ett stall, det ska ju kontrolleras att det uppfyller alla regler.Men vet inte om gamla regeln är kvar att ingen kommer å gör kontroller om man inte har 3 hästar eller mer, eller om det är den regeln som höjts till 4 hästar.Sedan tror jag att det är lättare att höja taket än att börja sänka golvet.

chrysler skrev:
Men vet inte om gamla regeln är kvar att ingen kommer å gör kontroller om man inte har 3 hästar eller mer, eller om det är den regeln som höjts till 4 hästar.

Djurskyddet gör stickkontroller då och då oavsett om du har 1 eller 14 hästar. Sen bygger man väl inte i rätt mått för att klara kontroller utan för att hästarna ska må bra?

Det går visst, jag vet många som sänkt sina golv i stall och jag har även jobbat i ett sånt stall som var en mkt gammal ladugård som dom sänkte golvet i + att tog bort innertaket, och det stallet står än utan problem!

Min pojkes morbror körde ut allt golv i deras hus när de köpte det och bygde om det från grunden. Dom bor jätte fint på övervåningen och på undervåningen ska han nu öppna en klädbutik och hans fru har en hårsalong. Ner i källaren har dom solarium och ska bygga ett mini spa.

Hur kommer det sig att det huset höll men att inte ett stall ska hålla?

Det beror på hur grundmurarna är gjorda.
Om de är gjorda som på en torpargrund och golvet sedan gjutet inuti, så går det bra att skotta ut golvet.

Ibland så går det att se hur det är gjort, som i mitt tegelstall t.ex.
Där så ser man grundmuren med grundstenarna, så där går det att hacka ut golvet.
Men om golvet är gjutet som en platta där väggarna står på kanten av plattan, så sticker väggarna iväg direkt om man hackar upp golvet.
Så är det i lecablocksdelen (den nya delen) av mitt stall.

Problemet är att det inte alltid går att se hur det är med grundmuren.
Och då så blir det som Rysk Roulette att hacka ut golvet.
Man vet helt enkelt inte om stallet kommer att stå eller rasa.
Det gör att riskerna antagligen är för stora och dessutom dyra.
I det läget är det oftast bättre att bygga ett helt nytt stall och ha den gamla stallbyggnaden i helt skick till något annat.

Första inlägget jag fått av dig som jag tycker är riktigt vettigt ;)

Som sagt, det beror ju helt på hur dom gjort från 1a början med väggar och grunden.
Jag har ju som sagt inte pratat nått med hyresvärden om stallet än, tänker räkna på det först innan jag börjar med nått. Bäst skulle ju vara om man fick köpa marken så man inte blir av med det när man är klar. Då kan man riva och bygga nytt tycker jag.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 758
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar