Tips & Rådgivning

Zandie

Trådstartare
Är en tjej på 18 år, går fortfarande i skolan, men skulle så gärna vilja ha en egen häst, foderhäst funkar oxå bra.
Vet att de innebär massor att ha en häst, men skulle gärna vilja ha lite tips och råd angående att välja häst, kostnader som bara kan komma, vilka sjukdomar som är vanligast, bästa fodret, osv.
Allt som kan vara bra och veta innan man skaffar egen häst :)
Vill helst inte ha nå elaka kommentarer... Tack :)
 
Sv: Tips & Rådgivning

Vad har du för erfarenhet? Eftersom du bara är 18 år och fortfarande går i skolan är det nog också bra om dina föräldrar har den ekonomi som krävs för att ha häst. Löpande månadskostnader kan man räkna på, men man måste ha en buffert för t ex akuta veterinärbesök, utrustning som går sönder, osv. Detta gäller ju även om det är en foderhäst eller egen häst.

Ett alternativ kan ju vara för dig att vara medryttare. Man kan vara medryttare upp till många dagar i veckan, och då kommer man tidsmässigt bra nära att ha egen.
 
Sv: Tips & Rådgivning

Har inga jätte stora erfarenheter, men har folk i min omgivning som är väldigt duktiga, så hjälp finns om de är något o de känns bra.
Har försökt hitta en bra medryttarhäst som passar mig, men hittar ej någon.
Vill helst ha en häst som ''min egen'' för att kunna uppfostra den som jag vill och ingen annan.
Vill kunna ha skor på hästen jag rider t.ex, för många som jag vart och provridit hos har ej skor på sin häst och de tycker jag är ett måste..
Men som sagt de kan ju ej jag ändra på då jag bara är medryttare...
 
Sv: Tips & Rådgivning

Ok, vad har du för önskemål om häst? Vad har du för inriktning? Först när du vet precis vad du vill blir det lättare att leta också :)
Ha med dig duktiga personer när du tittar på hästen, provrid flera gånger! Och låt dig inte bli kär i en häst bara för att den är söt ;) Första hästen ska vara trygg och stabil, speciellt om man som du inte har så mycket erfarenhet.

Vad har du ridit för hästar tidigare?
 
Sv: Tips & Rådgivning

Jag vill ha en häst som är lugn i sig själv och snäll i alla hantering, helst vill jag ju hoppa lite smått då och då.. Tror ej jag är ute efter att tävla.. Har ridit ett antal varmblod, en islandshäst, två araber nått halvblod och maxad d-ponny. :)
 
Sv: Tips & Rådgivning

Varför vill du inte rida en häst som går barfota? Om den inte ömmar givetvis.
 
Sv: Tips & Rådgivning

Skaffade min första egna när jag fyllde 18. Innan hade jag bara hjälpt andra. Varit medryttare, fodervärd, ridskoleryttare. Jobbade extra i stall, typ nästan all ledig tid. Sparat pengar till egen häst sedan jag var 8 år. Mamma har bidragit till en viss del när jag var yngre (OBS extremt knapert å oroligt under några år! -hästarna betydde massor då!) både tidsmässigt men lite pengar till lektioner. Annars har jag stått för det mesta. När jag fick jobbet då jag fortfarande gick på gymnasiet så sen dess har jag stått för allt själv. Fast mamma fick givetvis följa med ändå om hon ville och vill än idag gärna hälsa på hästarna för hon saknat dem :love:.
 
Sv: Tips & Rådgivning

_Elly_ : Jag tycker att en häst ska ha skor för deras hovars skull, varför har vi skor liksom? :) Speciellt på vintern då dom halkar nå fruktansvärt..

Karamelldrottningen
Okej, jag jobbar oxå i ett stall till och från, men jätte svårt nu förtiden och skaffa jobba då man fortfarande går i skolan, och skulle jag få ett jobb nu skulle jag ändå inte ha tid med en häst :(
 
Sv: Tips & Rådgivning

Zandie, vissa hästar mår bättre barfota faktiskt :) Det finns inga standardlösningar för alla hästar, så jag tycker att du gör dig själv en otjänst som släpper en medryttarhäst bara för att den går barfota. Ibland behövs inte skor! Hästarna har ju inte skor i det vilda så att säga.

Hur ser det ut nu, har du pratat med dina föräldrar? :)
 
Sv: Tips & Rådgivning

Hier: Den där hästen behövde skor iallafall :)
Mina föräldrar har inte pengar att kunna hjälpa mig med en häst om de va de du mena :)
 
Sv: Tips & Rådgivning

Första - och viktigaste - frågan: klarar din ekonomi häst? Det är tunga kostnader, och det kan dimpa ner veterinärbehov över någon timme, som går loss på 20 000 kr rakt av om det vill sig illa.

En extra omgång skor för att något hänt, lätt 1500 kr extra den månaden. Extra träckprov med avmaskning - en rejäl slant. En omgång mediciner - 1200 kr direkt som måste finnas avsatta på kontot. Tandvård - 3000 kr.

Sedan kommer den där kul nyheten att sadeln inte längre fungerar. Visar sig att det bara är en sadel som kostar 15000 kr som funkar. Varsågod och skölj.

Att ha häst är ett stort, svart hål där pengarna bara slukas rakt ner.
 
Sv: Tips & Rådgivning

Men om dina föräldrar inte har råd att hjälpa dig med häst, hur hade du tänkt att ha råd med häst? Vad har du för inkomst förutom studiebidraget? Hålla häst kostar många tusenlappar i månaden, och du måste dessutom ha en buffert på minst 30 000 - innan du skaffar hästen till att börja med. Vad gör du om hästen behöver veterinärvård?

Jag skulle verkligen rekommendera medryttarhäst istället. Det finns en häst och en ägare därute för dig också :) Som har samma syn på hästhållning, ridning, foder och utrustning som du.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Rådgivning

Min mamma är sjukskriven för tillfället och dom har andra saker att betala så dom kan ej lägga ut.
Men som sagt skaffar jag en foderhäst så stor ju inte jag för vetrinärskostnaderna, inte iallafall lika stor del som om jag ägde hästen själv.
Har därimot min pappa dom äger ett eget företag och har pengar kan jag lova, men han tycker att jag ska försöka lösa pengar problemet själv först o främst, men om de är något jag verkligen behöver så kommer jag få pengar till de, de har han själv sagt.
Men just nu var jag bara ute efter lite snälla tips och råd, inte de ska du göra typ. Men tack ändå för visat intresse! :)
 
Sv: Tips & Rådgivning

Nu är du nog ute och seglar, med foderhäst kan du tvärtom få betydligt större veterinärkostnader. Med egen häst kan du själv besluta att avliva istället för att behandla, med foderhäst har du inte den möjligheten utan måste följa ägarens direktiv (så länge det inte är djurskyddsfall).
 
Sv: Tips & Rådgivning

delvis KL

Håller med tidigare, om du inte har tid att jobba och tänkte försöka klara av en häst (även minus "akuta" kostnades som t.ex. vet) på 1050 kr i månaden är det nog mycket bättre att du fortsätter leta medryttarhäst.

Som du säger så försöker vi bara hjälpa till :) Vet din pappa att en häst kostar mycket pengar? Är du beredd att lägga hela ditt studiebidrag, och är han beredd att lägga på flera tusen på det? Förstår att du vill ha häst men första steget är att ta reda på om du verkligen kan. Gör en kalkyl (finns mängder med trådar om hästkostnader här på Buke) och visa din pappa/dina föräldrar, så du vet vad du ger dig in på 100%! :)
 
Sv: Tips & Rådgivning

Men du. Jag försöker faktiskt komma med goda och snälla råd här.
Vad är det du vill, att folk ska ljuga för dig? Jag förstår att det är inte är detta du vill höra, men det är ju så här det här.
Om inte din pappa kan hjälpa med pengar så kommer du inte att ha råd med häst. Så enkelt är det, även om det känns tufft att höra.

Foderhäst innebär samma ansvar som egen häst, och därmed också veterinärkostnader. Det enda är att du inte behöver pengar för att köpa hästen, men annars är det samma sak.

Om dina föräldrar inte kan stötta dig så kommer du inte kunna ha en egen häst. Tyvärr.
 
Sv: Tips & Rådgivning

Varför ska dina föräldrar hjälpa? Du är vuxen nu :). Jobba på stall -gratis stallhyra, foder och strö. Hjälp andra med diverse tex. Städning, barnpassning, vidbehovgrejer. Köp inga onödiga saker. Se till att du har sparat en rätt så bra slant innan du köper hästen. Så det räcker till allt möjligt, hästen, utrustning och buffert.
Ha hästen försäkrad (alla har ju inte det). Läxorna gör du på bussen när du åker till skolan och mot stallet så sparar du tid.
 
Sv: Tips & Rådgivning

Jag är 19. Har egen häst och bor inte hemma så jag sköter allt det ekonomiska själv dock vid akuta behov får jag hjälp av mina föräldrar (lån). Inköpspriset på min häst blev högre än jag hade tänkt så jag har lånat en del pengar av min mor...

Iaf så går mina rörliga kostnader (foder hyra strö hovslagare+skor) på ca 2500 kr i månaden. Sen de fasta som utrustning sparar jag till lite då och då men köpet mest begagnat. Veterinär (vaccination) och försäkring vet jag inte än för jag har inte haft hästen länge alls. Ca 1000 kr halvåret på försäkring.
Plus bil och bensin att ta sig till stallet med :)

Jag jobbar bara helgkvällar nu så jag spenderar 3 timmar/dag i stallet.

När jag hade häst förr då mina föräldrar betalade behövde vi aldrig åka in till veterinär mer än en gång då ena hästen fick mugg. Men det är en vanlig och oftast billig behandling. Beror på vad för häst du har, vissa raser blir lätt sjuka och viss hästar har svårt att gå upp i vikt och kräver mycket foder. Min häst har lätt att hålla hullet och äter bara hö plus lite krafft grund (en säck i månaden MAX - 200 kr) han är billig i drift och har en billig försäkring. Så tänkt igenom vad för häst du köper. Min förra häst kosta 800/år i försäkring pga hans ålder :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Rådgivning

Jag är snart 18, och fick hem två foderhästar i mitt stall strax innan jag började gymnasiet. Numera har jag tre hästar i stallet (en inackordering).
Min mamma var också sjukskriven när jag fick hem mina hästar. Dessutom har jag tre yngre syskon som också kräver en del av familjens ekonomi. Jag står för kostnaderna av mina hästar själv, mitt studiebidrag "äts upp" av hästarna :) (Ibland har mina föräldrar bidragit med lite slantar också).
Eftersom jag har hästarna hemma så är hyran gratis, vilket är ett stort +
Mina foderhästar går barfota, vilket jag sparar en hel del pengar på eftersom de bara behöver verkas.

Jag tycker inte något är omöjligt, däremot måste man kolla igenom noga så att man har PENGAR och TID till det.
När jag valde foderhäst så valde jag en som för det första var lätthanterlig (om mina föräldrar skulle få för sig att hjälpa till med hästarna), men kollade även igenom tidigare besiktningar som fanns på hästen för då kunde jag se att den varit skadefri. Lyckligtvis var hästen även lättföd, så h*n kräver inte mycket foder :D
Foderhäst är en bra första idé innan man köper tycker jag. Det är lätt att lämna tillbaka hästen tack vare uppsägningstiden som man kommer överrens om med ägaren till foderhästen.

Har du möjlighet att ha hästen hemma, eller måste du hyra stallplats?
 
Sv: Tips & Rådgivning

Wera: Tack för att du berätta :D
Ellanamde: Tack för att du berätta, jag har inte möjlighet att ha häst hemma, lite där skornklämmer, för finns bara dyra stall här i närheten :/
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 047
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 843
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 074
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp