Tips & råd önskas

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare zole
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 672
Z

zole

Vänder mej till er här igen då ni brukar komma med så bra råd.

Har nyss övertagit en snart 3 årig terrier kille som inte fått så mkt uppfostran, Enligt uppfödaren som fick tillbax honom från förra ägarna så har han blivit på hoppad av en stor hund när han var valp vilket har resulterat i att han nu morrar och skäller, gör utfall mot hundar han möter på promenaderna.

Hur gör jag för att bäst jobba bort detta beteende , går det jobba bort överhuvud taget?

Hunden är en trevlig vovve men har mkt egen vilja och har nog fått bestämma allt för mkt då han anser att allt ska göras som han vill.

Sv: Tips & råd önskas

Känner igen detta. Har själv en jack russell terrier på tre år. Han blir galen så fort han möter en hund han inte känner, han gör utfall, skäller som en galning. Pinsamt....
Och nu när jag läste ditt inlägg kom jag på att det säkert är så här för min hund också, när han va valp var det inga problem att möta andra hundar.
Han har hamnat i slagsmål tre gånger, så det är säkert därför han gör så här. Har inte tänkt på det föräns nu!

Men iaf, så här gör jag när jag möter andra hundar och han blir galen - Jag säger åt min hund att sitta, gång på gång tills han sätter sig. Då ger jag beröm och ger godis. Sedan går vi. Även fast han står och skäller så säger jag sitt gång på gång. Den här proceduren tar ju sin tid men klart värt det eftersom han har börjat lugna sig.

Ett litet tips också - För att få lite mer lydnad på hunden, ge inte bara matskålen och han får äta, låt han se dig i ögonen och sedan säg varsågod.

Små steg i taget så kommer du få en jättebra hund :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 580
Senast: tanten
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025