tips,råd från bättre vetande

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
nu va de bestämt, min hund ska åka tillbaka till uppfödarna, de köper tillbaka henne.

iprincip ända sedan vi köpte henne har de gått utför, hon va från början en otroligt stark hund psykiskt och allting gick emot mig.vi började med problem som vi sedan löst men aldrig kommit till en gemensam punkt. hon jobbar för sig och jag försöker få henne att samarbeta.

Jag har sett henne jobba med en annan person, en med mer aktoritet. hon va helt otrolig. sen när han gav kopplet till mig, då va hon som innan, självständig och onåbar.

vi funkar inte ihop. :cry:

tack vare otroligt förstående uppfödare som även sett att hon faktiskt var en alldeles för självständig o hård hund för mig har erbjudit mig ett byte, en yngre hund som är avkomma efter en förarbunden tik som älskar att arbeta och har all uppmärksamhet på ägaren. en valp som springer baklänges på promenaderna bara för att ha kontakt med den som går med.

Vi byter alltså hund, får chansen att ha den nya på prov några veckor, funkar de så skriver vi papper annars så får vi pengarna tillbaka för vår gamla.

Är de ett bra sätt att göra? jag vill verkligen ha hund men allt mitt självförtroende är bortblåst. klarar jag en hund, tänk om de blir som innan, vad gör jag för fel är tankar som skriker i huvudet på mig.

de är en bra chans, en möjlighet. jag förlorar inget på att prova men samtidigt kanske man ska känna hur de känns utan hund?

shit vad ont de gör att inse att de inte fungerar, älskar ju hunden jag har nu :cry: men de blir bättre för henne de vet jag

Sv: tips,råd från bättre vetande

Jag har aldrig själv varit i situationen du beskriver, men det låter ju som en väldigt bra idé att prova med den andra hunden.
Att acceptera att man inte kan ha en hund man älskar är otroligt svårt... (DET har jag däremot fått göra många gånger...)
Andas, drick en kopp te eller något annat gott. Läs igenom ditt egna inlägg och försök se alla positiva möjligheter med ett hundbyte istället för att tänka "åh nej.. jag har misslyckats.."

Alla kan omöjligt passa ihop med alla, oavsett art. Det enda man kan göra är att försöka få allt att bli så bra som möjligt med de förutsättningar man har.

Jag tycker att du gjorde rätt, det är kärlek att släppa taget! man kan inte funka med alla djur, ett mkt moget beslut, lycka till med den nya hunden!

tack :cry: började gråta av ditt inlägg ju...fy dig

Jag vet att jag gör rätt, jag vet att jag bör prova med en ny hund. För hur mkt man än kan tänka - VARFÖR köpte jag en hund, så känner man sig så halv när man är ifrån den en stund. vad man än gör så tänker man på hunden.

ja, jag vet att de är de enda rätta. att ha kvar henne skulle vara att svika hunden, för vi funkar inte ihop. nu sista veckan ska vi bara ha roligt, inga krav eller en massa bråk. usch... tack iaf

Det är jättebra att du känner att du gör rätt. Har du den känslan så kommer det garanterat lösa sig till något helt underbart!

Jag har flera gånger fått erbjudande att bli fodervärd eller ta hand om lite olika hundar från lite olika kennlar. Hundarna verkade vara underbara, men som situationen var då så hade jag ingen möjlighet att ha hund öht. Jag hade då haft en helt fantastisk hund hemma hos mig varje dag i 10 månader och kände mig otroligt ensam.
Att tacka nej till något som jag trodde skulle kunna bli bra var långt ifrån lätt.

Idag har jag en helt fantastisk valp tingad vars uppfödare jag får bättre och bättre relation med hela tiden. Att valpen dessutom är den finaste i kullen både mentalt och exteriört är underbart.
Den valpen kan få mig att få tårar i ögonen av lycka bara genom att titta på mig. :D
Att jag skulle ha det såhär nu hade jag ALDRIG trott för ett år sedan.
MEN det jag vill få sagt är att allting kan bli underbart.

Du vet vad du har, men inte helt vad du får. Tänk om det du får är det mest underbara som någonsin hänt dig? :idea:

ja, de är sant :) jag ska nog prova, funkar de inte så vet jag ju de :D då får jag vänta med hund tills den rätta dyker upp. provar jag inte tror jag att jag ångrar mig...nu ska jag åtminstonde ge de en chans.

Tycker det verkar som en bra ide, men samtidigt så kanske man ska fundera på om doberman är rätt ras för er? Hoppas du inte tar illa upp :o, men det är ju inte den bästa förstagångs hunden. Även om din pojkvän är ganska hundvan... Men det skadar ju inte att ta den på prov, det kanske kommer funka jättebra. Om uppfödaren också uppfattat Bella som väldigt stark så kanske det funkar med en annan doberman ändå. Och jag hoppas jag och min lille Elvis får träffa den isf :)

jag anser inte att de är ett dåligt val, jag vill ha en dobermann och varför välja en annan först? känns lite dumt att dras med en annan ras i 10 år när man egentligen inte vill ha den om du förstår? tar inte illa upp, du är inte den enda som sagt så :)

men vi får se. självklart får ni träffa den nya isf ;)

jag anser inte att de är ett dåligt val, jag vill ha en dobermann och varför välja en annan först? känns lite dumt att dras med en annan ras i 10 år när man egentligen inte vill ha den om du förstår? tar inte illa upp, du är inte den enda som sagt så :)

När mina föräldrar skaffade sin första hund ville de absolut ha en riesenschnauzer. De blev vänligt men bestämt avrådda från det, och köpte efter visst funderande en pudel istället. Pudeln ifråga blev min "storebror" - han kom till familjen två år innan jag föddes, och levde tills jag var nio. En mycket speciell och trevlig hund, och jag tror inte att mina föräldrar någonsin ångrade sig, trots att de "egentligen ville ha en annan ras"!

När jag var i tonåren köpte familjen en riesen. Och vi insåg ganska kvickt att det inte hade varit någon bra första hund - han var så otroligt mycket MER hund än pudeln varit, och jag tror vi alla hade haft svårt att fixa det utan hunderfarenhet. Nu blev vår vaktiga, tuffa riesen ändå en trevlig familjehund, men jag kan tycka att de som avrådde mina föräldrar från att ha en sådan som första hund gjorde alldeles rätt. Det KAN ju kanske vara likadant med dobermann, särskilt om du redan provat och funnit det för svårt?

Jag tror det blir jättebra. Och en snäll och förstående uppfödare verkar du också ha.

Så sträck på dig nu och se till så ditt självförtroende kommer tillbaka, detta kommer bli kanon :)
Skulle det mot förmodan inte bli så, så titta på en annan ras. Kanske dobermann i så fall inte är en ras för dig.

Lycka till!

Nej, det är klart. Men man måste ju faktiskt passa ihop med den rasen man vill ha också. Och samtidigt som du skrivit att bella inte trivs i en lägenhet så kanske det inte är riktigt det idealiska för någon av den rasen..

men, som sagt, eftersom uppfödaren också fått den uppfattningen om bella att hon är väldigt hård så kanske ni passar jättebra ihop med den andra hunden. Det kanske är en bra ras för er, ni kanske bara inte hittat den individen som matchat. Jag önskar er lycka till iaf :)

Strongt gjort av dig, och helt rätt. Skönt att höra att ni har en bra uppfödare som också tar sitt ansvar. Klart att självförtroendet får sig en törn men ibland passar man inte ihop helt enkelt, din nuvarande hund behöver kanske en fastare hand, mer aktivering, en mer erfaren förare - därmed inte sagt att du skulle vara en dålig sådan.

Hoppas att det går bra med den nya hunden så att ni får chansen att njuta lite av att vara hundägare också:)

Jag vet inte hur mycket du läst om min förra hund, Billie, men hon var en extrem utmaning för mig. Jag tyckte otroligt mycket om henne men inget klaffade egentligen och det var en ständig kamp att bara får vardagen att fungera. Men hon var otroligt snäll och glad, men hyperaktiv och vi funkade egentligen inte optimalt ihop.
Jag var så nära så nära att omplacera henne till det "perfekta hemmet" men bangade strax innan för jag kunde inte gå igenom det. Strax därefter visade det sig att hon hade d-höfter och annat så hon fick till slut tas bort iaf.

Jag misstänker starkt att jag inte hade orkat med henne länge iaf och egentligen känner jag att rätt hade varit att omplacera henne. Men nu blev det ju som det blev.

När jag berättade det för uppfödaren blev jag erbjuden en annan av hennes tikar, lite som kompensation. Och hon var/är Billies raka motsatts. Under några månader hade jag båda tills Billie fick somna in och nu är det bara Loka kvar.

Naturligtvis saknar jag Billie enormt mycket, hon var onekligen speciell. Men samtidigt var det en lättnad att livet kunde bli "normalt" igen och man slapp kämpa så in i bomben varje dag. Loka är lätt, nästan för lätt faktiskt, och flyter liksom bara med. (Ibland kan jag känna att jag saknar utmaningen lite, men det blir väl ett nytt litet monster om något år.)

Jag förstår att det är jobbigt för dig nu, men den dagen du får se din hund må bra i ett mer passande hem kommer du att känna dig lättad.
Och jag hoppas att den andra hunden passar dig bättre, nu vet du ju iaf vad du inte ska ha. ;)

kan hända, men även hundar är individer. om de skulle visa sig att även den andra hunden och jag inte går ihop så OK, då kanske jag inte ska ha en dobermann, men vadå för svår? finns hundkurser, litteratur och människor till hjälp. Min sambo har haft 6 hundar innan så han är inte direkt ovan.

Nu får vi se hur de blir, kanske är alldeles för ung för att ha hund överhuvudtaget, då inte för att jag inte kan något om hundar utan för att jag vill väldigt mkt i livet. detta tänkte jag aldrig på innan jag skaffade hund, då ville jag bara ha hund. nästa gång ska de verkligen kännas rätt,rätt,rätt och inte med vilken hund som helst. sen om de blir en dobermann eller en "golvmopp" de vet man ju aldrig.

ja, blir de likadant igen, trots en förarbunden hund så är de kanske inte min ras. då får man söka vidare eller skaffa guldfiskar istället :p;)

Nej, det är klart. Men man måste ju faktiskt passa ihop med den rasen man vill ha också. Och samtidigt som du skrivit att bella inte trivs i en lägenhet så kanske det inte är riktigt det idealiska för någon av den rasen..

nej, hon trivs inte alls i stadsmiljö överhuvudtaget. de är två helt skilda hundar i stan o på landet. på landet är hon den positiva, busiga hunden, de är inte alls samma gnista i stan.

men, som sagt, eftersom uppfödaren också fått den uppfattningen om bella att hon är väldigt hård så kanske ni passar jättebra ihop med den andra hunden. Det kanske är en bra ras för er, ni kanske bara inte hittat den individen som matchat. Jag önskar er lycka till iaf :)

Hon ÄR en hård hund, de har haft dobermann i många år och hon är one of a kind. När även de säger det så kan man acceptera de lättare också. jag hoppas de är som du säger, att vi fått fel individ från början...men men, annars får de väl bli en sån liten handväska som du har ;) för han är sööööt :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 885
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka