Tips på träning av DOMINANT häst?!

milly

Trådstartare
Jag tycker att alla NH -tränare som t ex Parelli, Monty Roberts o alla andra vars böcker/info jag läst handlar om nervösa/rädda hästar och aldrig om dominanta, orädda, tuffa hästar...

Jag håller på en nsv 2årig valack som jag tolkar det som att han tycker jag kanske är LIKGILTIG i rang men han respekterar mig inte som ÖVER honom i rang. Han är bufflig, gå-påig, naffsig men snäll o go (inte TJURIG) och efter lite tränign stannar han då jag stannar och jag kan backa honom flera steg. (med lätt tryck i repgrimman) Han kan dock bli lite grinig då jag kräver att han ska rygga... då kan han nafsa till mig... Jag har läst om dessa hästar litregrann o sett en Parelli dvd om LB introvert (hästen i fråga är LB extrovert/introvert lika mycket enligt mig) men får inte ordning på det. Alltså att hn ska ge mig utrymme och inte vara så respektlös och bufflig/naffsig osv.

Han är mycket mer intresserrad av mig i HAGEN än om jag tar honom till paddocken - vad säger det er?

Jag har hjälp av en kunnigare kompis då o då men fudnerar starkt på att anlita en NH-tränare om jag bara kan få tag i en på nära håll (vet en gubbe här i trakterna som är jätteduktig). Men tips mottages gärna så länge!!!
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Sitter själv med en dominant häst....:confused:

Hon är bufflig imellan åt, men värst tycker jag är att hon är så långsam i sättet att ta sig ann uppgifter.
Känns som att hon först överväger om hon ska göra uppgiften jag bett henne om och sen bestämmer sig för att fullfölja men mkt motsträvigt.:crazy:

Blir jag då lite arg (dvs går snabbt upp i de olika nivåerna av tryck) så spärrar hon upp ögonen och blir rädd och hoppar ifrån mig... i början stegrade hon sig oxå, väldigt långsamt typ levad. (Tror att hon har använt det som taktik hos div ex-ägare för att slippa göra saker :devil:)

Hon blev lite bättre i våras när jag engagerade mig mer i markträningen.
Jag flyttar henne i alla riktningar och låter henne gå på volt i olika tempon
(längre har vi inte kommit)

Så det enda jag kan säga är väll att ¨håll huvudet högt och träna träna träna..........
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Det handlar ju om ledarskap, just det som Monty o Pat praktiserar.
Det gäller att inte ge upp när man sas betämt sig för en sak.:crazy:

Träna på, så som Monty säger, att driva bort en häst är ju för hästen väldig utlämnande och han/hon vill då ha en ledare och fogar sig till slut och ber om att få va i "din " flock. För de vill instinktivt tillhöra en flock, för det är säkrast.

Lycka till.;)
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Om man börjar driva runt en dominant häst så är risken att man får en riktigt förbannad och kanske farlig häst efter sig... så gör INTE det på egen hand.

En dominant häst kommer du inte med våld, eller hot om våld, kunna "dominera". Den ser ingen anledning till att se dig som sin ledare, då den är nog trygg och klok själv. Börjar man bråka med den kommer den VERKLIGEN inte att respektera sin människa, utan tvärtom kanske bestämma sig för att människan är för kaxig för sin rang och behöver sättas på plats :crazy:

Man måste vinna den dominanta hästens förtroende genom att vara riktigt smart (i hästens ögon), att alltid ha roliga, intressanta och utmanande uppgifter för hästen. Då kommer den (i bästa fall) börja se sin människa som smartare och därmed mer lämpad för ledarrollen i förhållandet. Den kommer VILJA vara med och göra det man ber den om, men det måste vara intressant, finnas nått av värde för hästen. Ofta mat ;)

Jag tycker Parelli pratar mycket om detta, men kanske står det inte så mycket i böckerna...
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

min är också jättedominant, min tränare sa till mig att titta skarp på honom och säga jag är dominant, hahah det funkade faktiskt xD
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag har kanske ingen erfarenhet av så unga hästar, eftersom den enda hästen jag haft möjlighet att verkligen jobba med är en elva-årig vallack. Dock skulle jag nog vilja påstå att han är en LBI-häst i stor utsträckning.
Innan jag började jobba med honom använde hans ryttare ganska hårda nypor för att kräva att han lydde under riding. I stallet har han alltid varit lugn och avkopplad, men under ridning tog han gärna strid och sparkade och bockade när han inte ville vara med längre.

Jag har bla. använt Parellis "Seven Games", promenader, följa John-lekar och hjärngympa för att göra hans tillvaro mer intressant. Jag har haft som mål att försöka hålla vårt umgänge lugnt, tryggt och harmoniskt, och ta väldigt små steg framåt.
I början fick han ibland sina ryck när han skulle sparka och bära sig åt, men eftersom jag var på marken fick han hålla på tills han tröttnade. Jag tror han till slut insåg att hans protester inte ledde någon vart och började acceptera att jag jobbade med honom.
Nu har vi hållt på ca ett år, och jag skulle vilja påstå att han har blivit en helt annan häst så länge man ber honom, och inte använder fysisk styrka, att han ska utföra en uppgift. Han flyttar sig lätt om jag ber honom, genom att trycka lätt, men här om veckan var det en tjej som tog tag och drog hårt i grimman, för att flytta honom, och då gick han genast emot trycket och "protesterade". Vi har också börjat rida honom så smått och hittills har det varit väldigt avkopplat och lugnt, och han har villigt svarat på hjälperna. Jag hoppas att det fortsätter så.

Om jag ska försöka samanfatta mina erfarenheter så blir det nog ungefär så här:

*Bråka inte med hästen - Han är mycket större och starkare än dig. Försök få honom att vilja göra det du ber om. Ignorera det som är dåligt och förstärk det som är bra.
*Försök erbjuda lugn, trygghet och avkoppling i din närhet - Det är inte den som sparkar hårdast, utan den som erbjuder trygghet som blir ledare.
*Variera träningen så mycket som möjligt. - Låt hästen få utlopp för sin nyfikenhet och energi. Gör er samvaro intressant.
*Var kritisk mot dig själv. - Hästen blir en spegelbild av dig själv. Om du är trött, stressad och grinig när ni tränar blir hästen också det. Är du inte i skick att träna så gå en promenad, eller gå och beta eller något annat istället. Framgång mäts inte i hur fort du får hästen att göra vissa övningar eller får honom att lyda, utan i hur väl han trivs med din gemenskap. Ta hela tiden små steg framåt och pausa när han behöver smälta det ni gjort.

Till sist:
HA KUL MED DIN HÄST.

Lite tankar jag får när jag läser om din häst:

Att han är intresserad i hagen men inte i paddocken kanske beror på att han är nyfiken och alert när det händer något kul i hagen (du kommer dit), men att han upplever träningen i paddocken som tråkig. Kan ni variera träningen mer och träna på andra platser?

Är han verkligen bufflig eller har han inte fått kontroll på kroppen än? Han kanske har svårt att kontrollera alla benen, istället för att han ska bråka hela tiden.

Ryggningen är en väldigt dominant övning. Du kanske kan dröja lite med den tills du kan flytta fram- och bakdelen utan problem och tills han börjar acceptera dig som din ledare?

Jag hoppas min post inte blev för flummig, utan att den kan ge några nya tankar... Lycka Till
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Kom ihåg att skilja på termen "träna" och NH! Träna NH gör du enbart då du och hästen går ut för att just fokuserat träna. Men det räcker inte för att du ska förtjäna dig ledarskapet. För att bli en bra ledare måste du, vid all hantering av hästen, och all planering av hästlivet, tänka NH.

Det går inte att vara "velig" och tycka att det är ok med ett beteende inne i stallet för det var så "litet", för att sedan förvänta sig att hästen inte skall göra samma beteende (eller värre) utanför stallet/boxen/hagen osv.

Tänk på att alla de små detaljerna är grunden för helheten.
Om hästen är buffig och människan inte korrigerar detta beteende, så är det grunden för att hästen tar nästa steg.

Hästen buffar inte på människan för att vara snäll, den gör det för att den anser att människan inte är högre i rang än den själv.
Och det är helt ok att vara på samma våglängd, eller tom under, i rang än sin häst. Så länge det inte skapar, stora, problem.

Att vara Ledare över sin häst kräver lika mkt arbete som elitryttarna lägger ner på sin gren. För att bli Ledare över sin häst kan man inte då och då tänka lite NH, eller träna lite, så blir man ledare, det kräver mycket tid, varje dag. Inte så att människan behöver ta ut sin häst och Träna Nh, men tänka NH, och korrigera beteende därefter. Hela tiden. Varje minut.


Att "Bara" vara över i rang, eller under i rang är helt ok så länge det inte skapar problem eller fara för människan.


I ditt fall skulle jag föreslå lektioner. Med det sagt behöver det inte vara lösningen eftersom det inte alltid är så att tränare är bra, bara för att de är tränare...
Hur som, har man en bra tränare, får man alltid bäst resultat.
Även de bästa tar hjälp från tränare...

För att få bort det buffliga beteendet så rekommenderar jag att du visar att det inte är ok. Så fort hästen knuffar så skjuter du hästen bort från dig och din trygghet. Det behöver inte vara långt. Ett steg bort från dig räcker. Visa att beteendet inte är accepterat, men visa det på ett vänligt sätt.

Samma sak om hästen biter/naffsar dig. Flytta bort hästen från dig.
Kom ihåg att repet är en förlängning av din arm, och biter hästen på repet biter den på dig. Slarva inte med att korrigera att den biter på repet.

Är du nogrann med de små detaljerna kommer de stora pusselbitarna att ramla på plats snabbare.


Många hästar är mer intresserad av människan i hagen, andra är mer intresserad inne på banan.
Målet är att den ska vara lika intresserad av dig överallt.

Jag tycker att alla NH -tränare som t ex Parelli, Monty Roberts o alla andra vars böcker/info jag läst handlar om nervösa/rädda hästar och aldrig om dominanta, orädda, tuffa hästar...

Jag håller på en nsv 2årig valack som jag tolkar det som att han tycker jag kanske är LIKGILTIG i rang men han respekterar mig inte som ÖVER honom i rang. Han är bufflig, gå-påig, naffsig men snäll o go (inte TJURIG) och efter lite tränign stannar han då jag stannar och jag kan backa honom flera steg. (med lätt tryck i repgrimman) Han kan dock bli lite grinig då jag kräver att han ska rygga... då kan han nafsa till mig... Jag har läst om dessa hästar litregrann o sett en Parelli dvd om LB introvert (hästen i fråga är LB extrovert/introvert lika mycket enligt mig) men får inte ordning på det. Alltså att hn ska ge mig utrymme och inte vara så respektlös och bufflig/naffsig osv.

Han är mycket mer intresserrad av mig i HAGEN än om jag tar honom till paddocken - vad säger det er?

Jag har hjälp av en kunnigare kompis då o då men fudnerar starkt på att anlita en NH-tränare om jag bara kan få tag i en på nära håll (vet en gubbe här i trakterna som är jätteduktig). Men tips mottages gärna så länge!!!
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

min dam var så innan och speciellt saker som att backa, förflytta sig när jag ber om det, bli tagen i hagen etc... hon hade också en tendens att helt enkelt gå rakt PÅ mig om hon tyckte att hon inte skulle lyda, även hugga ibland dvs. lite halvfarligt beteende ftersom hon verkligen gjorde det snabbt och bestämt, man belv mosad :S Vägrade stå stilla i gången och kunde vara lite jobbig o markerande med bakbenen.

jag har tränat mycket på just dom sakerna, och varit väldigt dominant genom att fysiskt förflytta henne, backa henne etc. tills hon inte surar eller gör nåt annat än det hon ska längre. inte på ett hårt sätt men bestämt och lugnt.

Om hon har visat minsta tecken på att ha 'attityd' så har jag bara gjort det MER, tills hon sänker huvudet och tuggar lite, då är det väldigt tydligt att hon har accepterat (för stunden iallafall) att hon inte bestämmer. Även 'mini-longering' har funkat bra för att få bot på hennes dominans, i dom gånger hon inte velat förflytta sig, då hon upplevt det som en förflyttning vilket det ju är =frammåt runt mig.

bufflandet och sånt är heller inte ok att göra såklart, det är tecken på brist på respekt för dig som ledare och du måste korrigera det även när det är det minsta bufflande, om det inte är nåt misförstånd o han typ tappar balansen.
Det handlar ju inte om att vara 'tuff' eller hård, utan att göra saker som gör att hon ser dig som ledare, och i det ingår att inte acceptera bristande respekt, att han ska göra som du säger (om man vet att dom förstår vad man vill), att han inte ska vara svår att fånga i hagen eller generellt hantera liksom. ingen ledar häst skulle acceptera de sakerna ju, dom kräver att hästen har bra respekt mot dem, att dom flyttar på sig om ledare vill det, att dom följer ledaren etc. dvs. samma saker


det är inte så svårt att få bot på och går ganska snabbt när hästen väl förstår att DU bestämmer. I många fall räcker några enklare övningar som backa, flytta, följa (utan att försöka gå förbi dig) och inte få buffla etc. Det viktiga är att vara tydlig och att inte ge dig förrän han gör som du säger lydigt och utan attityd. Det är lätt att träna lite varje dag, det är ju vardags saker liskom.

För övrigt är hon nu en positiv glad dam som man bara kan vifta med ett finger så förflyttar hon åt alla håll, och har ingen attityd längre :)

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Det handlar ju om ledarskap, just det som Monty o Pat praktiserar.
Det gäller att inte ge upp när man sas betämt sig för en sak.:crazy:

Träna på, så som Monty säger, att driva bort en häst är ju för hästen väldig utlämnande och han/hon vill då ha en ledare och fogar sig till slut och ber om att få va i "din " flock. För de vill instinktivt tillhöra en flock, för det är säkrast.

Lycka till.;)

Har funderat på att pröva göra Join Up på honom... men problemet är att jag får f-n ingen FART på kusen! Ju mer jag försökte med pådrivande desto mer stilla blev han, haha. LB pålla you know... ;)

Men kan berätta att jag och min kunnigare kompis kom på en grej som "väckte" honom i paddocken. Dra fram nåt nytt, lite läskigt för honom, spännande... T ex tog vi fram en gammal röd plasttunna (20-30liters?) igår och han blev lite rädd för den först och "väcktes". Sen drog vi den fram o tillbaka, sparkade på den osv o lät han lugna ner sig och åååh vad han var NYFIKEN på den! Tog bara några sekunder så ville han fram o lukta på den. :laugh:

Han är stencool och orädd alltså. Och man måste vara oerhört bestämd med honom, han kan vara totalt oberörd och oflyttbar! Bryr sig inte om "hårdare tag", det är som att han har ett pansar av stål och känenr inget... T ex om man försöker flytta på honom eller lägga tryck på honom för att han ska flytta på sig.
Jag tittade på igår då kompisen, hon som kan sånt här bättre, tränade honom lite... o det va nyttigt att se hans reakioner (det SER man inte ofta då man står bredvid själv).

Vi konstaterade att han är väldigt lätt uttråkad, behöver hända nåt nytt hela tiden. Och han verkade tycka det var spännande med "läskiga oupptäckta saker" så nu ska jag visa honom nåt nytt läskigt varje gång... t ex plastpåse, kanske en boll :idea: och... tips?? Han är väldigt NYFIKEN och DET ska jag använda mig av.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Om man börjar driva runt en dominant häst så är risken att man får en riktigt förbannad och kanske farlig häst efter sig... så gör INTE det på egen hand.

En dominant häst kommer du inte med våld, eller hot om våld, kunna "dominera". Den ser ingen anledning till att se dig som sin ledare, då den är nog trygg och klok själv. Börjar man bråka med den kommer den VERKLIGEN inte att respektera sin människa, utan tvärtom kanske bestämma sig för att människan är för kaxig för sin rang och behöver sättas på plats :crazy:

Man måste vinna den dominanta hästens förtroende genom att vara riktigt smart (i hästens ögon), att alltid ha roliga, intressanta och utmanande uppgifter för hästen. Då kommer den (i bästa fall) börja se sin människa som smartare och därmed mer lämpad för ledarrollen i förhållandet. Den kommer VILJA vara med och göra det man ber den om, men det måste vara intressant, finnas nått av värde för hästen. Ofta mat ;)

Jag tycker Parelli pratar mycket om detta, men kanske står det inte så mycket i böckerna...

Jag är inte rädd för att göra en Join Up på honom, jag tror inte han skulle reagera så där hotfullt alls. Hans sätt är i så fall att bara avvika, strunta i mig, stå stilla...

Tack för dina kloka ord och tips!! :bow: Ja jag ska försöka införa belöning/motívering i form av mat men jag vet inte riktigt när och hur för att han inte ska börja se mig som en vandrande morot och nafsa efter mat ur hela mig!?
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

min är också jättedominant, min tränare sa till mig att titta skarp på honom och säga jag är dominant, hahah det funkade faktiskt xD

Ska prövas!!
Kan säga att jag gjort tvärtom (blicken bort/neråt och inte i ögonen på honom) hittills :crazy: eftersom det är det alla tjatar om i NH (att titta på dom är drivande så titta aldrig på dom i ögonen om du inte VILL driva bort hästen).
Men nu kommer jag ju på fler o fler saker under tiden jag svarar er... Herregud! På denna häst borde jag kanske använda skarp blick på ögonen????
Visar jag mig svag inför honom genom att titta bort/neråt (på knäna typ)???

MYCKET att tänka på och jag håller ju på mig o försöker lära/ändra MIG SJÄLV framförallt förutom att lära denna unge herre...
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Inlägg 6, 7 och 8 - otroligt vad kloka ni alla verkar vara!! Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!!!:bow: Det uppskattas verkligen. :idea:
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag tror inte du uppfattas som svag om du lägger blicken på hans knän tex, men kanske slutar han bry sig om han inte förstår vad du vill med hans knän..

Nåväl, angående godiset.
Lämpligast är att placera ut godisbitar på staketet till ridbanan, på hinder, hinderstöd osv. Sedan driver/skickar du honom till de olika platserna. Då kommer han börja tycka att du är supersmart som hittar godis :idea: och desutom kommer han bli superintresserad att gå dit du pekar, för du brukar ju kunna peka ut var godiset finns ;) Sedan får man variera, så att det inte alltid är godis där du skickar, då förstärker man visst hans intresse.
Ska du ge godis ur handen så skulle jag vara väldigt tydlig med att hästen måste vänta tills DU sträcker fram handen, annars blir man en godisautomat som e bara vill muddra hela tiden.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Som många har skrivit är just ryggning en dominant sak. Gör inte det utan anledning.

Alla hästar vill inte domineras utan ha en lärare- som den av erfarenhet ser upp till. Man har bevisat i flera lägen att man har förtjänat rollen som en god flockledare- som försvarar den, mm.

Många hästar gillar inte alls att bossas runt o upplevs då som mobbade o säger ifrån. Inget konstigt alls.
Din vet redan vad som komma skall- på ridbanan.

Det är mkt bättre att säga till där o då- om den är bråkig.
Raka rör- som hästspråket innebär.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Som många har skrivit är just ryggning en dominant sak. Gör inte det utan anledning.

Men det tjatas ju om hur VIKTIGT det momentet är, iaf av Monty. Enligt honom ska man backa hästen (rygga) upprepade ggr... Har för mig att det talas om det av andra nh-tränare också... *hmm*
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag tror inte du uppfattas som svag om du lägger blicken på hans knän tex, men kanske slutar han bry sig om han inte förstår vad du vill med hans knän..

Jag har blicken där efter lärdom av Monty Roberts råd/tips (där är det lagom att fästa blicken enligt honom då man INTE vill driva bort hästen). Håller på att lära mig Parellis NH men minns inte om de sagt nåt om var blicken ska vara... *funderar* Iaf ska man inte titta dom rakt i ögonen såvida man inte vll driva bort dom.

Nåväl, angående godiset.
Lämpligast är att placera ut godisbitar på staketet till ridbanan, på hinder, hinderstöd osv. Sedan driver/skickar du honom till de olika platserna. Då kommer han börja tycka att du är supersmart som hittar godis :idea: och desutom kommer han bli superintresserad att gå dit du pekar, för du brukar ju kunna peka ut var godiset finns ;) Sedan får man variera, så att det inte alltid är godis där du skickar, då förstärker man visst hans intresse.
Ska du ge godis ur handen så skulle jag vara väldigt tydlig med att hästen måste vänta tills DU sträcker fram handen, annars blir man en godisautomat som e bara vill muddra hela tiden

Bra tips!!! TACK!!
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Men det tjatas ju om hur VIKTIGT det momentet är, iaf av Monty. Enligt honom ska man backa hästen (rygga) upprepade ggr... Har för mig att det talas om det av andra nh-tränare också... *hmm*

Ja Montys stil är väldigt dominant rent allmänt. det finns många sätt annat än ren dominans i den bemärkelsen, att ligga högre i rang än sin häst : )

Tänk också på att en 2 årig NSV är en bebis. De utvecklas sent och växer länge, både fysiskt och mentalt. Vissa saker, som att han kan nafsa till osv, eller att det måste hända saker hela tiden för att han ska vara intresserad, säger mig att han är som ett barn - det är en bebis. De kan inte fokusera särskilt länge på ren träning eller på endast en sak, och deras kroppar och reflexer far och flyger lite och är inte alltid logiska eller fullt kontrollerade.

det är viktigt att komma ihåg när man hanterar unga hästar. dvs det får inte bli för intensivt och inte för mycket nötande.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag funderade mycket på att göra en Join Up med min häst, men kände att jag nog inte skulle klara det. Han kan vara väldigt svår att driva iväg vid tex. longering och om jag inte lyckas driva iväg honom, och få honom att följa mig, under en Join Up känns det som att han har blivit starkare istället för mig.
Man ska nog inte börja träna på en "tjurig" häst, om man inte kan få hjälp av någon som är duktig på det.
Jag har även sett människor göra Join Up i hagen, där hästen inte har gett med sig utan de har fått springa länge med resultatet - oavgjort.
Jag skulle nog vilja hålla med mackan i inlägg #18. Dominans/ledarskap för mig är inte att jag hela tiden ska bestämma exakt vad hästen ska göra. Jag ser det som att vi ska ha ett kompanjonskap där båda har sina ansvarsområden och får vara med och bestämma, men om det kommer till en kritisk situation är det jag som fattar beslut om vad som ska göras.
Det kan ju faktiskt finnas anledningar till att en häst gör som den gör, mer än att den bara är olydig.

En amerikansk tränare, som jag inte minns namnet på just nu, sa ungefär så här "Du ska få hästen att göra dina saker på sitt sätt."

Detta är ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, så jag ska försöka sluta nu annars fyller jag snart hela din tråd...

Jag kan nog också tänka mig att en två-åring är väldigt ung. Jag tänker på en bebis som nyss lärt sig gå, eller en valp som inte fått kontroll på kropp och ben än. Kanske behöver han tid att mogna, både fysiskt och mentalt.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

En amerikansk tränare, som jag inte minns namnet på just nu, sa ungefär så här "Du ska få hästen att göra dina saker på sitt sätt."

Detta är ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, så jag ska försöka sluta nu annars fyller jag snart hela din tråd...

Jag kan nog också tänka mig att en två-åring är väldigt ung. Jag tänker på en bebis som nyss lärt sig gå, eller en valp som inte fått kontroll på kropp och ben än. Kanske behöver han tid att mogna, både fysiskt och mentalt.

Mycket väl talat! :bow:
Folk vill så himla mycket med sina hästar, och tyvärr blir det helt fel ibland tycker jag. En två årig NSV är som sagt en bebis, om den styr lite och har koncentrations svårigheter så ser jag inte det som en särskilt dominant häst alls, det är en bebis, och kraven och förväntningarna man har rättar man därefter. Ingen anledning att problematisera ett problem som inte finns!
 

Liknande trådar

Hästhantering Såg en Parelli dvd om en LB introvert hästs markträning/lek och det var ju så himla bra men jag skulle vilja se hur man ska vara kring...
Svar
13
· Visningar
1 425
Senast: skuggi
·
Hästhantering Det är en 2årig nsv valack som är jättesnäll, social och cool av sig men lite dominant, så som jag och andra tolkar det. Om ni är...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: milly
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 581
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp