Tips på träning av DOMINANT häst?!

Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

som sagt, det är en BEBIS.
Jag förstår inte hur du kan få detta beteendet till att handla om en mycket dominant häst? :confused::crazy::(

Min amatörbedömning. Jag har dessutom ingen unghästvana alls! Skulle absolut inte köpa en unghäst heller för den delen men är så kär i denna, trots allt, goding (mina arab-ägarkompisar tycker dock inte alls att han är så "go" när han är sådär bufflig och nafsig och då har iaf en av dom en UNG arab) .

Jag säger bara: TACK alla ni kloka erfarna hästmänniskor här på Buke!!! :bow: (var hade jag annars fått så här många goda svar med olika erfarenheter??)
Jag lyssnar på er alla, vill ju bara lära mig bli en så bra hästmänniska (dvs VÄN till hästen som den respekterar, litar på och tycker om) och absolut inte kränka hästen på nåt vis. Man kan ju dock inte annat än bli förvirrad då många säger att "gör som hästar själva skulle göra" och de kan använda rätt så hårda blickar o nypor ibland... med det inte sagt att man ska använda VÅLD (det sista jag VILL) men t ex vifta med repet BREDVID hästen för att markera precis som en häst kan göra med sin svans då den är irriterad...

I vilket fall som helst. Tack för att ni påpekar till mig att det faktiskt är en BEBIS jag håller på med. Jag måste dock säga att det inte alls är särskilt mycket jag håller på o tränar honom i paddock, det blir kanske bara 1-2 gg i veckan max. Och inga stora krav, det största "kravet" har varit att han ska lära sig backa (=bara flytta undan tryck och ta ett steg elelr två bakåt) med ett lätt tryck på repgrimman... och att han ska stanna då jag stannar osv. Vanligt hyfs bara så att han ska gå att hantera och fatta de vanliga "koderna" då man leder honom osv.

Han är uppväxt med sin mamma och syster ända tills nu. Lite bortskämd och inte van att ställas krav på eller att vara med några andra hästar. Just nu gå han med ett äldre c-ponny sto i en annan hage (och mamman o han gnäggar till varandra då o då) och hon har iaf lärt honom att man kan inte vara TÄTT INPÅ vem som helst (som med morsan o syrran) hela tiden.

När jag köper honom (ska göras klart i nästa vecka) kommer han att flyttas till en lösdrift över vintern där han ska få gå med andra unghästar, andra valackar! Och få BUSA och leva med likasinnade... ;) Få mogna och mest få vara hela vintern förutom att jag ska pyssla med honom ibland och leda honom och umgås med honom. ;)

JUST NU vill jag bara att han o jag får en bra kommunikation tills han ska presenteras för en TRANSPORT! Och jag vill att det ska få ta den tid det tar för att han ska känna sig TRYGG (så trygg som möjligt åtminstone) med det och inte tryckas in i transporten med våld eller att han ska vara livrädd på sin första åktur... Ja ni fattar! Första erfarenheten av tranport vill jag ska bli så bra som MÖJLIGT.
Jag kommer att låna en transport i upp till 2veckor och träna på detta, om det behövs. TIPS på hur jag ska få honom acceptera transporten på bästa vis??
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Du har fått massor av bra svar!
Du har ett kallblod = extra mycket självkänsla, inte så flyktbenägen, beter sig ofta på ett sätt som vi genast klassar som dominant bara för att de inte är RÄDDA för oss och dessutom är hästen som sagt en BÄBIS.
Man manipulerar inte hästar genom att titta på dem på ett särskilt sätt, de följer den som utstrålar följ mej så blir det bra, alltså lugna, vänliga men tydliga typer som inte funderar så mycket över vem som flyttar vem om sanningen ska fram. Och sluta backa honom om du inte kan komma på
ett sätt som gör att han backar gladeligen )se nedan;-), hästar håller inte på och går baklänges det är helt onaturligt för dem och det gör bara ett självmedvetet kallblod irriterad. Samma sak med att jaga omkring hästen med pinnar och rep....

Själv klickertränar jag med mina tre och de står i kö för att få komma in i paddocken och uppfattar all träning mer eller mindre som lek om jag tolkar deras entusiasm och arbetsvillighet, det innebär att jag har ett avtal med mina hästar om att de får omedelbart veta när de gjort de jag ville (klick)och sedan får de några lucernpellets eller en morotsbit, med hjälp av den metoden kan man nästan lära hästar att klättra i träd, även tjuriga gamla kallblodstanter.Och det utan att ens fundera över vem som dominerar vem eftersom det inte är relevant när man tränar på detta sätt.

Men med klickerträning - har hästarna RESPEKT för DIG och tycker om att vara med dig även UTAN dessa godbitar de får (får de det VARJE gång?) ??
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Grann häst :)
Nordisar är snygga, så är det bara...

Ni kommer säkert att få en bra komunikation, du och grabben, för du tänker, känner och söker kunskap. Tänk bara på att det bara är hästen som kan berätta när du gör rätt, vi andra kan bara komma med tips och idéer.
Kanske ska du ta en sak i taget. Börja jobba på er kommunikation. Vad det lider känner du nog när det är dags att börja träna med transporten.

P.S. Fick du mitt PM?
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Men han ska gå bakåt för ditt kroppsspråk, inte för att du tar i grimman. Ställ dig framför honom, sträck på dig och flytta honom med din kropp bakåt utan att röra honom samtidigt som du säger "back". Så han lär sig ordet i ett lätt sammanhang. Sen kan du prova backa när du står på sidan om honom.
Drar du i grimman, om än lite, så får han en anledning att gå emot och "förhandla" över reglerna.
Sen är det ju inte konstigt om han är som han är!!! Han har ju aldrig behövt lära sig hur man umgås med andra hästar riktigt! Han kommer bli bättre när han får gå med andra hästar som kan uppfostra honom. Men sen ska du inte vara rädd för att sätta sådana krav som att han inte ska gå över dig utan uppföra sig och respktera dig. Det hade han fått lära sig för över ett år sedan om han levt i en veld flock med andra hästar.
Men du har en otroligt fin häst!
Lycka till!
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Otroligt vacker :love::d

Om du tränar med att lägga godis på staket och prylar tills du märker att han fattat att du skickar honom TILL godis, då kan du blanda in transporten också.
Låt honom nosa och undersöka. Lägg godis på rampen bara först och varva med att skicka honom till rampen med godis, staket med godis, hinder med godis... Avancera och lägg godis högre upp och längre in, inte längre in än att du märker att han utan oro kliver fram och tar godiset.

När du börjar med skickadet till godis på staket osv, kan du lära honom att efter han tagit godiset så får han stå still en liten stund, och sedan får han en godis till. Spring inte för hastigt mellan "stationerna" för du vill ju inte att han kutar in i transporten hämtar godiset och går direkt ut. Han ska inte gå mot nästa "station" förrän DU pekar vart han ska.

Man kan också ta dit en äldre transportvan kompis som kan kliva på, få käka lite gott där inne, stå kvar och slappa. Liksom demonstrera hur man gör. Vissa matorienterade hästar kommer då direkt också vilja kliva på och få del av det goda. Så har vi fått göra med vår yngsta i början.

Lycka till med din fina bebis, du försöker lyssna på honom och söka kunskap, det är det viktigaste och ni kommer säkert få en fin komminukation. Bara du minns att en nordis är lättare att "förolämpa" än många andra hästar, att driva och dominera funkar inte bra på dem. Mat och hjärngympa är deras melodi :idea:
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Vacker som en dag

Ang transporten

Fodra längre och längre in ställ en havrehink där - och avdramtisera

Min nordis hngst ville inte gå in - förränjag halmde upp den

Den var 1 år och hade fått gå med sin mamma och ett annat sto och bestämma. den var också helt ohanterad

Så den hade inte lärt sig hur man umgicks med männsikor - den behandlade mig som en annan häst och bet mig - hårt.

I det läget "bet" jag tillbaka - för så får man inte göra. Liksom man itne får stegra och landa på folk - i sådan skarpa lägen måste man försvara sig med våld. För att avbryta beteendet - inte för att straffa

Du kommer att få mycket hjälp av de andra hästarna. För de kommer inte att tveka och kommer att säga ifrån på skarpen

I början när jag hanterade denna så ägde jag den inte

Jag insåg att situationen inte var bra och lånade utmin äldre Nordis som dels kunde hjälpa till när vi särade på dem, En ny kompis till hingsten, och också en äldre farbror som kunde lära den veta hut

Jag tycker det är ett fint drag hos dig att du inte vill kränka din häst - men en Nordis om än bara 1 är stark. Det är en helt annan sak att hantera än varmblod.

Det är så mycket lättare att stämma i bäcken än i ån. Och det säger jag av erfarenhet att hanter ahetl odrägliga Nordisar - där ägaren saknar den ponus som behövs.

Om du har arab så vet du att de har lite dåligt rykte, men araben är jättetrevlig - det beror bara på vem sosm har den Samam sak med en nordis. I rätt händer uppträder den exeplariskt. I fel händer är det en ångvält.

LÄr den att man måste respektera männsikors kroppsutrymme - så kommer du långt :laugh:



I hästvärlden finns något som heter individualavstånd. Nordisar har mycket större tolerans mot att vara ovanpå varandra. Därav buffligheten. De är okänlsiga på vissa vis - men väldigt känlsiga på andra

Mina har helt klart föredragit handgripligheter före repviftande. Min äldre undrade om jag blivit sinnesjuk :eek:

Jag vet att du får motstridiga råd, men tänk å hur gubbarna som jobbat med dessa hästar beter sig. De använder rösten
Gör hästen något de inte vill så säger de på gubbars vis hörrö hörrö dudu jag tycker det funkar bäst.

Och också ett litet kropps språk.
MIna nordisar har varti känlsiga för det - de har uppfostrat mig till att röra mig mjukt runt dem

JU mer jag tänker på det så är det väldigt olika att hantera.
På många sätt är de svårare. Men om du har araber så måste du kanske redan vara 1 steg före då de ofta är intelligenta hästar


Ta med ngn erfaren hästmänniska vid transprot och tänk pa alla säkerhetsregler

Smart att öva först.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag skall dela med mig av en sak som hände mig som Hovis

I en familj så hade mannen så trevliga minnen av barndomens Lugna och fogliga Ardennerhästar

Helt hästoerfaren inhandlades då ett stycke ardenner på 1 år. Hästkarlar hanterar inte sina unghästar så mycket - de har erfarenhet och rutin och ofta sådan inkörningsmetoder så mycket ger sig själv. Dessutom har de lugnet, pondusen och det där hörrö hörrö du du Som sägs med en stark men lugn röst

jag skulle verka inköpta häst - och ja den var ju inte hanterad och det blir ju lite brottningsmatch då. Inomhus kan man då använda sig av en vägg som hästen för luta sig mot men vi stod ute.....

Hästen drog till sig benet och stolpade över hästägarens fru som skulle hålla

Jag som hovis skall ju göra mitt jobb - men jag kan ju omöjligt både hålla upp benet och få hästen att stå still med blotta styrkan - det åligger ju hästägaren eller dennes fru

och en hästägare som lärt hästen att människor kliver man inte över - kan då få hästen att stå still framåt - genom att ställa sig framför

Det kunde då inte denna

och denna fru slog hästen i helt fel tillfälle på bogen med ett spö.

Det hela slutade med att hästen drog iväg iväg med hästägaren springande bredvid - fortfarande slåendes hästen på bogen - för att få stopp på den. Inte en helt genialisk lösning, och nej det fungerade ju inte

Som sagt en Ardenner är stark den får man inte stopp på med styrka

Hade hon ryat i på rätt ögonblick med rätt röst och gett faen i spöet och istälelt satt sig själv på hasorna så hade det kanske undvikas det som nu skedde

För efter några varv på gräsmattan snubblar hon in under hästen och blir trampad av denna ardenner som inte är lätt

Där ligger hon på backen och skriker givetvis då en massa revben är av

Hästen springer lös på tomten - bredvid riksvägen och 3 förskräckta små barn skriker av skräck för vad som hänt deras mamma

och hästägaren själv springer givetvis fram till sin fru

och där står jag och får ta hand om lös häst innan den springer ut på riksvägen och gråtande barn och ringa ambulans

Sedan ansågs hästen farlig

det var den ju givetvis inte - den visste bara inte hur man står still och blir skodd. Och hästägaren och dennes fru var inte van vid denna typ av bufflig häst

Den hade inte tryggheten att kommunicera med den på ett vettigt vis

Det är svårt att förklara hur man hanterar kallblod. För detta hade kunnat gjorts helt annorlunda.

En gräns satt på en millisekund utan affekt eller övervåld, men ändå tillräckligt skarp för att hästen skall respektera den
och att ägaren där emelllan kan förmedla ett lugn och en tilltro till sig själv och livet

Kort sagt - en hästkarl

( jag har massor av historier - för som hovis så får man ofta ta hand om hästägares till korta kommanden i hästhantering. Dvs uppfostra andras hästar på cirkus 45 minuter)

Vilket jag fick göra - då hästägarens fru ju låg på sjukhus med 4 brutna revben.

Var det kul - nej

Men hästen hade då åtminstonde flyttats till ett stall
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Vilken historia.
Det finns då folk till allt.

*Min ögon är nu av tefats storlek.*

Jag följer med intresse tråden då jag har en ovanligt framfusig ung Islandshäst att rida in.
Ingen av de andra har betett sig så som denna gör.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Min amatörbedömning. Jag har dessutom ingen unghästvana alls! Skulle absolut inte köpa en unghäst heller för den delen men är så kär i denna, trots allt,

Jag säger bara: TACK alla ni kloka erfarna hästmänniskor här på Buke!!! :bow: (var hade jag annars fått så här många goda svar med olika erfarenheter??)

I vilket fall som helst. Tack för att ni påpekar till mig att det faktiskt är en BEBIS jag håller på med. Jag måste dock säga att det inte alls är särskilt mycket jag håller på o tränar honom i paddock, det blir kanske bara 1-2 gg i veckan max. Och inga stora krav, det största "kravet" har varit att han ska lära sig backa (=bara flytta undan tryck och ta ett steg elelr två bakåt) med ett lätt tryck på repgrimman... och att han ska stanna då jag stannar osv. Vanligt hyfs bara så att han ska gå att hantera och fatta de vanliga "koderna" då man leder honom osv.

Jag gillar din inställning och jag tycker du verkar både sund och trevlig, inte alla som kan ärligt säga som du säger, eller ta råd/synpunkter på ett så positivt sätt, eloge till dig :bow:

din kille är jättefin dessutom! Blir nog en riktig fining, och dessutom tror jag inte det är några som helst problem med uppfostran som sagt, han är ung helt enkelt. :)

trailerträning görs bäst i en helt avslappnad, tidlös situation där hästen får nosa, undersöka och göra sig bekant med trailern utan att det till varje pris handlar om att den ska gå hela vägen in direkt. avdramatisera avdramatisera avdramatisera så går det bra och blir bara en naturlig grej helt enkelt.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Det värsta är att det finns flera sådan historier

Och ofta är man som yrkesmänniska den som får reda ut situationer

Jag gillar det inte, för folk gör så konstigt

Ni ska nu få en lasthistoria

samma typ av hästmänniska skall lasta isnhäst och den går itne framåt och de slår den på bogen med ett spö
Jag gillar inte olyckor - jag gillar inte när folk stissar upp hästar. och detta var på en hingstpremiering

så jag gjorde ett undantag. sa högt och ljudligt till folkhopen - finns det någon stor och stark karl här?

Jag sa åt den som ledde att bara gå in först, sedan tog mannen och jag varandras händer under rumpan och "lyfte in hästen"

Ja vi var starka båda två - men framförallt så var det vår fasta övertygelse att nu skulle hästen in - vi tvivlade itne en sekund.
Vi var logiska, vi var begripliga, vi var lugna vi hade pondus

det tog två 1 minut - hästen var inne


Det komemr en historia till senare

det jag vill förmedla är att hästar kommunicerar man så mycket med "suggestion" Om jag vill - så vill hästen. Om jag tvekar så tvekar hästen

Kallblod behöver denna tillit till den egna personen

Ytterligare en poäng ä ratt jag gick på körkurs med Egon på Långö - ( en man med Ardennerhästar i sitt jordbruk - han tar demmed på färja efter sin båt då han skall jobab annorstädes - har varit på TV )

Då hörde jag samma historia ur mannens perspektiv - det var han som hjälpte mig att lyfta in hästen :D
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Nej jag klickar inte alltid och jag har inte alltid godis med mej. Hästarna verkar inte ha några problem med det, de kommer alltid och kollar vad jag vill och de är "lydiga" även när de vet att jag inte klickar. Det är inte så att de inte gör det jag ber dem om för att jag inte har godis med mej.

Klickerträningen är en lustfylld träningsform för både häst och tränare, så det blir liksom en positiv upplevelse varenda gång man tränar vilket nog bidrar till att man får hästar som tycker det är skitkul när man visar sig.
Det kan dock kännas lite stressande att träna med en häst när de andra två står och väntar och surar för att det inte har blivit deras tur än;-)

För en klickertränad häst är att människan som tränar med en GÅR ifrån en ren bestraffning... utlöser ofta ett oerhört korrekt beteende att vända ryggen till en häst som får ett bryt och försöker pilla på ens ficka tex.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag gillar din inställning och jag tycker du verkar både sund och trevlig, inte alla som kan ärligt säga som du säger, eller ta råd/synpunkter på ett så positivt sätt, eloge till dig :bow:

din kille är jättefin dessutom! Blir nog en riktig fining, och dessutom tror jag inte det är några som helst problem med uppfostran som sagt, han är ung helt enkelt. :)

trailerträning görs bäst i en helt avslappnad, tidlös situation där hästen får nosa, undersöka och göra sig bekant med trailern utan att det till varje pris handlar om att den ska gå hela vägen in direkt. avdramatisera avdramatisera avdramatisera så går det bra och blir bara en naturlig grej helt enkelt.

Tack. Jag är så entusiastisk över att börja igen med hästar (har haft en paus 1-2år när jag fått barn) och att få ett bättre förhållande till dom. Jag ahr alltid varit jätteintresserad av NH, så fort jag hörde talas om det för många år sen då jag hade mitt nsv sto... men det blev aldrig riktigt nåt med att verkligen använda sig av NH träning... förutom i några mindre sammanhang då jag försökte... Det var så mycket som blev fel med henne (hon var en äldre häst som dessutom hade haft en uppfostran av en hästhandlargubbe som INTE hade de bästa metoderna......) och jag skulle så gärna vilja få ett bättre sätt att hantera eventuella problem nu men framför allt vill jag bli en som hästen VILL vara med, i så hög mån det går.
Kort sagt - det viktigaste för mig denna gången (andra hästen jag komemr att äga) är förhållandet till hästen, att han o jag blir goda vänner, att vi trivs tillsammans. INTE att han ska ridas eller köras eller prestera för mig på nåt vis, det är bara ett plus i kanten när allt sånt fungerar och vi har KUL ihop! :idea:
Jga har aldrig vart så intresserad av sporten (som t ex många är som tränar/tävlar i olika grenar osv) utan har ett djupare intresse i hästar och kommunikationen med dom. Sen tycker jag förstås att det vore fantastiskt kul om vi kunde vara samspelta då jag sitter uppe på ryggen på honom också! Vill rida akademiskt.

Att jag tar alla råd på ett så positivt sätt har dels att göra med att jag kan Buke (miljoner med åsikter åt olika håll) och att jag verkligen är otroligt intresserad av att lära mig. Vill veta ALLT!
Gillar Parellis mer än Monty men har fått upp öronen även för Hempfling... Det finns många förebilder!

Jag tycker det är jätteintressant med Parellis personlighets identifiering. Hästen i fråga i den här tråden är som sagt LB (leftbrain), helt klart, och en jämn blandning av extrovert o introvert när jag gör Horsenality kartan. Och jag o kompisen (alias Lundborg här på Buke) har diskuterat det också.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jo jag vet ju om det där med att hästen känner av... tvekar man så tvekar dom... har ett exempel själv från stallet där "min" häst står. Det var ett varmblod som dåvarande ägaren sa var "omöjlig" att lasta och den reds till det stallet då den kom dit som inackorderad (från ett annat stall några km bort). Efter ett tag sålde h*n hästen och det kom en köpare med trailer, tog hästen i grimskaftet och lastade hästen utan några som helst problem. ;) Det var som att "Va? skulle denna hästen ha problem med lastning??" . Det var ägaren det var fel på... h*n tvekade väl och den nya ägaren tvekade inget.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Det finns många många människor som med sitt kroppspråk förmedlar att detta är farligt.
Man kan se att hästen faktiskt är på väg in, men att den bromsas o hästen fattar- Aha. Detta ÄR ngt extra läskigt.

Rädda människor ska INTE ha hand om lastning de första gångerna-eller alls för den delen..

Säger som Stenmark- Det är bar å åk!
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Vill bara säga att jag tror det kommer gå bra för dig :laugh:

Att vara öppen och suga åt sig allt är en bra egenskap

Man kan spotta ut det som inte passar sedan
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Vill bara säga att jag tror det kommer gå bra för dig :laugh:

Att vara öppen och suga åt sig allt är en bra egenskap

Man kan spotta ut det som inte passar sedan

Tack! Kul att höra. Min sämsta egenskap är nog är jag är lite VÄL försiktig ofta och osäker/velig... Men min dröm är, och har alltid vart egentligen, att bli "EN med hästen". :love:
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag är egentligen det också, jag går och "suger" på saker länge innan jag fattar beslut

Men med hästarna kan man spela teater :laugh:

När jag jobbade som hovis så gick all hantering på rutin, man tänkte aldrig utan gjorde ( om inga tecken på att något inte stämde var närvarande förståss.) man fick automatisk pondus

Nu är jag "bara" hästägare och man är ju mer känlsomässigt engagerad i sina egna och mer självkritisk - vilket OBS kan vara en nackdel med dessa hästar

Man få alltså skärpa sig och var mer barsk än vad man egentligen är

Mycket i hästvärlden är roller - det gäller att spela rätt roll vid rätt tillfälle

Kallblod kräver barsk- men lugn

Låtsas att du är en trulig gubbe


Du måste också rapportera hur transporten går :laugh:
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Ja, LUGN är det första jag håller på att lära mig att vara, haha. Ska också försöka få in mer bestämdhet på ett rättvist och för hästen förståeligt sätt.

Hästen är MIN nu!!!:love: Igår kom vi äntligen överens om priset och har muntligen gjort köpet klart, kvarstår "skriva papper" och betala säljaren vilket ska göra någon dag framöver . ;)

Jag komemr hämta transporten, som jag ska låna av en bekant, i helgen tror jag. Och presentera honom för den i lugn o ro så många ggr som behövs i nästa vecka och förhoppningsvis flytta honom veckan därpå. :)
Tror att om man bara är lugn och inte visar nåt tvång alls så komme rhan att gå in där ganska lätt efter ett tags fundering... han funderar mycket... och man får absolut inte "puscha" på honom för då blir det tvärtom effekten. Han ska gå ini transporten SJÄLV (utan mig) är målet men huvudsaken är att han går in utan tvång o är okej med det och inte får en negativ upplevelse av sin första åktur.

Försöker koma ihåg att rapportera sen hur det gick.
 

Liknande trådar

Hästhantering Såg en Parelli dvd om en LB introvert hästs markträning/lek och det var ju så himla bra men jag skulle vilja se hur man ska vara kring...
Svar
13
· Visningar
1 425
Senast: skuggi
·
Hästhantering Det är en 2årig nsv valack som är jättesnäll, social och cool av sig men lite dominant, så som jag och andra tolkar det. Om ni är...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: milly
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 581
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp