Tips på träning av DOMINANT häst?!

Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Du har fått massor av bra svar!
Du har ett kallblod = extra mycket självkänsla, inte så flyktbenägen, beter sig ofta på ett sätt som vi genast klassar som dominant bara för att de inte är RÄDDA för oss och dessutom är hästen som sagt en BÄBIS.
Man manipulerar inte hästar genom att titta på dem på ett särskilt sätt, de följer den som utstrålar följ mej så blir det bra, alltså lugna, vänliga men tydliga typer som inte funderar så mycket över vem som flyttar vem om sanningen ska fram. Och sluta backa honom om du inte kan komma på
ett sätt som gör att han backar gladeligen )se nedan;-), hästar håller inte på och går baklänges det är helt onaturligt för dem och det gör bara ett självmedvetet kallblod irriterad. Samma sak med att jaga omkring hästen med pinnar och rep....

Själv klickertränar jag med mina tre och de står i kö för att få komma in i paddocken och uppfattar all träning mer eller mindre som lek om jag tolkar deras entusiasm och arbetsvillighet, det innebär att jag har ett avtal med mina hästar om att de får omedelbart veta när de gjort de jag ville (klick)och sedan får de några lucernpellets eller en morotsbit, med hjälp av den metoden kan man nästan lära hästar att klättra i träd, även tjuriga gamla kallblodstanter.Och det utan att ens fundera över vem som dominerar vem eftersom det inte är relevant när man tränar på detta sätt.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Men det tjatas ju om hur VIKTIGT det momentet är, iaf av Monty. Enligt honom ska man backa hästen (rygga) upprepade ggr... Har för mig att det talas om det av andra nh-tränare också... *hmm*

Men varför ska hästen ryggas? Rygga är helt onaturligt för hästen, varför kräver du det av en så ung individ? Det är väl inte konstigt om en ung individ blir osäker/arg när man kräver något av den som inte alls ligger naturligt för den och den pga sin låga ålder inte heller hunnit bli van vid människors krav på arbete och "konstiga" rörelser?

Min unghäst har under perioden 2,5 år till 4 gått från att vara synnerligen tramsig, argsint och allmänt pestig mellan varven till att vara en lugn, trevlig, lätthanterad och lättriden individ. Men fortfarande med mycket varierande dagsform och olika humör olika dagar.

Jag ryggade inte henne förrän jag nyligen av olika skäl började hantera henne mer i boxen, med öppen boxdörr. Då ber jag henne backa tillbaka om hon går för långt ut. När hon var 2,5 skulle jag inte ha krävt något så svårt av henne, det hade varit helt onödigt att be henne behärska sina "gå-iväg-impulser" då. Och onödigt som sagt att be henne backa, som är svårt för hästen. Precis som jag inte kräver av små barn att de är stilla någon längre stund i taget, de kan inte, de har spring i benen.

Jag har nöjt mig med att säga till på skarpen då hästen varit direkt aggressiv mot mig, och så krävt mitt utrymme vid hanteringen. Inte för att jag vill "dominera" henne, utan för att jag inte vill bli mos mellan henne och väggen.

Jag tror att du tänker fel när du tänker att hästen ÄR på ett visst sätt och därför måste hanteras si och så. Tänk hellre att den är ett barn och du vet inte hurdan personlighet den kommer att ha som vuxen.

Barnslighet är inget man uppfostrar eller dominerar bort. Man ger det tid, så växer det bort. Dessutom sköter äldre hästar i flocken den delen av fostran bättre än någon människa. Tror jag.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Kan bara instämma.:bow::bow:

Skulle jag ha hållt på o backa min megastora, som än idag har svårt för att rygga, så hade den knappast varit den gudasnälla ambitiösa ängel den är idag.
Det handlar inte om att den inte vill, utan har svårt för det.


Var ödmjuka mot hästarna, så får ni igen det.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag håller med, man behöver inte hålla på att göra saker som är svåra för hästen.

Däremot så kan man göra saker i lagom doser.
Att backa Behöver inte vara mer än ett enda steg! Alla hästar klarar av att röra en framhov ett steg bakåt, det är inte svårt för en frisk häst. Det har jag gjort med shirehästar utan problem.
Ett steg räcker, så varför tjata?

Men att traggla flera steg bakåt på en häst som tycker det är besvärligt är inte rättvist.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

*delvis kl*

Av de två unghästar under två år som jag haft hemma så har jag förstått att det är väldigt svårt för dem att backa. Vi har dock tyckt att det är viktigt att de KAN backa och förstår när jag ber om det, särskilt vid lastning och urlastning, så det har vi lärt dem tidigt utan problem.
Kanske är det lättare för hästen att acceptera ett backkommando när orsaken och syftet är ganska uppenbara?
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

*delvis kl*

Av de två unghästar under två år som jag haft hemma så har jag förstått att det är väldigt svårt för dem att backa. Vi har dock tyckt att det är viktigt att de KAN backa och förstår när jag ber om det, särskilt vid lastning och urlastning, så det har vi lärt dem tidigt utan problem.
Kanske är det lättare för hästen att acceptera ett backkommando när orsaken och syftet är ganska uppenbara?
Så anser jag att det är.
De måste kunna backa, men inte bara därför att....

Har en kamrat vars 4-åriga hingst inte kan backa ur släpet. Det har tagit 2 h. innan hon har fått ge upp o då vända den. Den är absolut varken DOMINANT ELLER "DUM".
Nu blir det ett släp med fronturlastning.

Om man har ställt hästen i gången o sagt åt den att stå stilla o den går ändå- ja då backar man tillbaka den för att den ska lära sig innebörden av att stå stilla.
Även om den kliver ut ut boxen eller om den går på en.
Det är mest en praktisk korrigering o ska inte användas i ngt förebyggande dominanssyfte.

Att en stor man som Monty- vilken har en naturlig pondus o som inte skulle behöva använda sig av metoden alls. Maktmissbruk eller tar sig an hästar som inte har fått lära sig vett o etikett eller som ska fixas till SNABBT.

I tävlingsdressyr används det för att visa att den kan, men inte förrän den kan gå i balans i alla gångarter o stå stilla.
Man måste oxå visa att den kliver bakåt o är avspänd- inte kastar sig bakåt. Att den har förtroende för sin ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag har iaf tolkat den NH jag lärt mig, att allt vi gör ska ha ett syfte.
Bland annat ska hästen lära sig att flytta för tryck, inför skänklar osv. Då finns det övningar som underlättar för människan att klargöra vilken signal som betyder vad.
Hästen måste kunna backa för tryck, och den ska göra det för att den känner sig trygg att matte inte skulle begära något farligt. Då kan det vara bra att backa på plana marken någon gång så att signalen blir korrekt tolkad av hästen. Sedan kan man ju behöva träna på att backa i lite obehagligare situationer, som typ på ett släp.
Men när förtroendet och signalen sitter där finns det ju ingen anledning att nöta på det mer.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Men tyvärr så tror jag att många använder ryggningen för att DOMINERA sin häst; och därför ska man vara försiktig med att rekommendera folk att börja backa sina hästar i tid och otid - för de vet inte vad de sysslar med egentligen. De tror att hästen SKA backa för då är den underlägsen medan det enda man egentligen gör är att bossa sin häst = inte trevligt alls.

Till TS

Hästen är 2,5 år och är full av lek, bus och testförmåga. Säg ifrån på skarpen när den gör något olämpligt, låt den annars bara vara.
Kan den gå normalt i grimskaft ut o in i stallet?
Lastas?
Stå på stallgången o bli hanterad utan att fara runt FÖR mycket?
Flytta på sig när du trycker handen mot sidan?

Mer än så tycker inte jag att en häst behöver kunna.
Jag tror aldrig att människan blir Ledare över sin häst - det kan bara en annan häst bli.
Däremot man människan bli Respekterad och Omtyckt.

Men jag struntar i om hästen ser mig som underordnad så länge den håller sig på mattan och fungerar i vardagen.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

En Nordsvensk är ingen passiv häst - den är avlad för att lösa problem och ta intiativv - det kommer den göra tills den respekterar ditt omdömme

Inge ledarksapsövningar kan hjälpa dig med detta
utan det handlra om att Nordis behöver en fast hand
inte en dominant, men en tydlig kommunikation.
Visa vad den skall göra - och säg ifrån om den gör något deniten ska

Jag har själv en extremt ranghög häst - ingen är lättare att ha att göra med, det är mycket svårare med de ranglåga

minns Hempflings ord - det är bara de svaga som kämpar. Och vad är dessa ledarskapsövningar annat än tecken på svaghet :angel:

innan ni går i taket tänk på detta

En ranghög häst säger til sin kompis vid maten
move it
om den då inte skulle flytta sig så säger den
move it
Och om den då inte skulle flytta på sig - så flyttar den ranghöge på den. Bokstavligt :devil:

MItt sto skulle väldigt gärna vilja vara den som betämmer så hon kan ibland försöka att stå på sig

Om min Nordis skall flytta på henne så viftar han till med huvudet
flyttar hon sig inte - så viftar han med huvudet och ser arg ut

Flyttar hon sig inte i alla fall så stampar han på henne :eek:

:idea:

Nordisar är inte så yviga i sina gester, men rätt burdusa

Gillar inte yviga gester - sprattel viftande, pratar med små bokstäver - men de verkställer sina hot

Om jag skall flytta på min så viftar jag med handen så som man schasar iväg något, det finns inte på min världskarta att inte flytta sig, men den hingst jag hade som faktiskt tog upp kampen - den fick jag flytta med ett spö

Minns Hempfling igen - det handlar om ens livsutrymme. Den stegrade sig och skulle stampa på mig - jag var tvungen att smälla till om jag inte skulle bli platt

Jag slår aldrig i bestraffande syfte. men de är så stora och starka så de kan faktistk krossa en i en döröppning om de inte respekterar mitt företräde

Det brukar räcka att säga till dessa en gång - för de är lyhörda och känlsiga djur.

Min gamla har jag aldrig slagit någonsin, den fick en propp av en lärare på wången när den försökte springa över honom. Har aldrig hänt sedan dess



I hästvärlden med Nordisar och hingstar eller de som tror sig vara det så skall de respektera en liten gest.

Lyder de inte den så bli gesten större

och sedan måste man driva igenom att man flyttar och då är det bättre att göra som en nordis skulle ha gjort bitit den andre i bringan eller som min stampat på den


kan berätta att jag hade min ranghöga - gick förbi en hage med en nordis som tror han är hingst också hade ett sto och skulle utmana min

MIn Nordis gick ju med mig - då är det jag som har ansvaret så han svarade inte - dessutom så gäspar han ofta vid provokationer, inte bokstavligt men han blir inte provocerad av hot.- försöker de anfalla - så får de dock "veta sin plats"
i alla fall

jag var trött på den i hagen för den stissade upp min ungjäst

Så jag gjorde på nordisars vis. Jag stampade i marken = en markering - vem som var den största hingsten där, ifall det nu var oklart :angel:

Aldrig några problem mer


Vitsen med att prata hästars språk är ditt kroppsråk - kan du inte backa upp ett stamp i marken så är det meningslöst - du hamnar i en kamprelation med hästen

För den kommer läsa dig - ditt kropps språk

Du måste ha "pokerface" med kroppen. Vara iskall - ha pondus - låta den andre tro att du kan backa upp det du säger

Minsta tvekan på din egen tilltro kommer den läsa av direkt.

När jag var hovis - "så fanns det inte ens i min tankevärld" att någon kunde flytta på MIG - få försökte därmed

Allt handlar om vem som flyttar vem

Nordisar när de "vallar" en ny flockmedlem gör det alltid i skritt.

Kan du flytta din häst när den äter så räcker det

Att härja runt med en nordis typ rundcorall kan förstöra tilliten

det är viktigare att sätta gränser för en sådan

men - den är som redan skrivits ung - så den råkar glömma bort var den där gränsen är gång på gång

men kan DU hålla reda på vart den är - så får du en exemplarisk häst

vet du var den är - så behöver inte hästen leta efter den :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Av de två unghästar under två år som jag haft hemma så har jag förstått att det är väldigt svårt för dem att backa. Vi har dock tyckt att det är viktigt att de KAN backa och förstår när jag ber om det, särskilt vid lastning och urlastning, så det har vi lärt dem tidigt utan problem.
Kanske är det lättare för hästen att acceptera ett backkommando när orsaken och syftet är ganska uppenbara?

Jag tror absolut på det där med syftet. Syftet: backa ur transporten är nog också ganska enkelt för de flesta hästar. Även de som åker mycket bra och är trygga, föredrar väl i normalfallet att vara utanför transporten snarare än i den. Så de backar ju oftast av frivilligt - det är nog ett vanligare problem att de backar av på tok för fort än inte alls.

Jag har inte ens tänkt på den backningen som en övning i att backa, utan som det enda sättet för hästen att komma ur transporten, vilket jag tagit för givet att den vill. (Jag vet att en del hästar kräver fronturlastning, men oftast funkar ju vanlig.)

Samma sak uppsuttet, faktiskt. Min unghäst och jag "hamnade" helt fel i ett snår ute i skogen häromdagen, och då såg jag ingen annan lösning än att rygga uppsuttet ur det. Vi har aldrig ryggat uppsuttet förut och jag anser inte att det är dags att träna på ännu, men det funkade i första försöket, med bibehållen bjudning.

Jag tror att hästen precis som jag såg att det faktiskt var enda lösningen. Och då backade den lika logiskt som ut ur transporten.

Men jag har ändå inte tänkt på att det skulle vara viktigt att unghästen kan backa - kanske helt enkelt därför att den har kunnat det när det verkligen har behövts, och då ser jag inget skäl att öva på att backa bara för att backa.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Hästen är 2,5 år och är full av lek, bus och testförmåga. Säg ifrån på skarpen när den gör något olämpligt, låt den annars bara vara.
Kan den gå normalt i grimskaft ut o in i stallet?
Lastas?
Stå på stallgången o bli hanterad utan att fara runt FÖR mycket?
Flytta på sig när du trycker handen mot sidan?

Mer än så tycker inte jag att en häst behöver kunna.
Jag tror aldrig att människan blir Ledare över sin häst - det kan bara en annan häst bli.
Däremot man människan bli Respekterad och Omtyckt.

Men jag struntar i om hästen ser mig som underordnad så länge den håller sig på mattan och fungerar i vardagen.

Håller helt och fullt med!
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Vet inte om de här två småttingarna var "trasiga" på nått vis då, men de KUNDE verkligen inte backa i början. Varken på platta marken eller av transporten, det blev snarare lite "panik" och "låt mig vända och GÅ ut". Så, vi övade och då gick det fint.
Jag tycker de ska kunna backas ganska tidigt, man vet aldrig när det händer något där det krävs att de håller sig lugna och backar.
Därmed inte sagt att man ska backa för att dominera.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag har iaf tolkat den NH jag lärt mig, att allt vi gör ska ha ett syfte.
Bland annat ska hästen lära sig att flytta för tryck, inför skänklar osv. Då finns det övningar som underlättar för människan att klargöra vilken signal som betyder vad.
Hästen måste kunna backa för tryck, och den ska göra det för att den känner sig trygg att matte inte skulle begära något farligt. Då kan det vara bra att backa på plana marken någon gång så att signalen blir korrekt tolkad av hästen. Sedan kan man ju behöva träna på att backa i lite obehagligare situationer, som typ på ett släp.
Men när förtroendet och signalen sitter där finns det ju ingen anledning att nöta på det mer.

Men... hästar är otroligt lättlärda- om man gör rätt.
Sen finns det ingen anledning att traggla på ngt som den redan kan- bara uppdatera- vid behov.
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Håller oxå med.:bow:

Det finns ingen anledning att kräva samma av ett dagisbarn som ett skolbarn- om vi nu kan dra den parallellen:angel:
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Det handlar ju om ledarskap, just det som Monty o Pat praktiserar.
Det gäller att inte ge upp när man sas betämt sig för en sak.:crazy:

Träna på, så som Monty säger, att driva bort en häst är ju för hästen väldig utlämnande och han/hon vill då ha en ledare och fogar sig till slut och ber om att få va i "din " flock. För de vill instinktivt tillhöra en flock, för det är säkrast.

Lycka till.;)

jag har bara varit med en enda gång i hästvärlden att en häst blivit bortstött - då hade den burit sig åt illa - länge



Däremot gör människor så ofta mot sina barn:o

Det skapar otrygga individer som "håller sig på mattan"
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Tack för dina kloka ord och tips!! :bow: Ja jag ska försöka införa belöning/motívering i form av mat men jag vet inte riktigt när och hur för att han inte ska börja se mig som en vandrande morot och nafsa efter mat ur hela mig!?

Du har en tiondels sekund på dig att berömma när han gör rätt

Välj ett ord och ett tonfall som du alltid använder

säg det EXAKT när den gör rätt - sedan kan du ge godiset
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Men det tjatas ju om hur VIKTIGT det momentet är, iaf av Monty. Enligt honom ska man backa hästen (rygga) upprepade ggr... Har för mig att det talas om det av andra nh-tränare också... *hmm*


Jag är hovslagare och van att hantera okända hästar och sko dem oavset om de har lust med det eller inte

Alltså ingår hästhantering av olika okända individer

Jag är fakitskt int helt imponerad av Monty...

Han kanske måste göra så för att han inte kan bättre:idea:

Jag har föröskt lära mig hästhantering av gamla hästkarlar som hanterat arbetshästar

Har aldrig sett ngn göra sådan hyss som NH folk håller på med
Aldirg att de backar eller härjar

Behövs det verkligen då?
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

...

Jag har föröskt lära mig hästhantering av gamla hästkarlar som hanterat arbetshästar

Har aldrig sett ngn göra sådan hyss som NH folk håller på med
Aldirg att de backar eller härjar

Behövs det verkligen då?

Tyvärr är nog de gamla hästkarlarna ett utdöende släkte, med visst hade det varit intressant att lära sig av dem.

Sen om man änvänder NH-hyss eller inte spelar väl inte så stor roll, huvudsaken är att det fungerar för både häst och ryttare. Jag inbillar mig att behoven för de gamla hästkarlarna, med sina kallblod, och de gamla spanska kofösarna var rätt olika. Kanske var det viktigare att man hade en häst som reagerade snabbt och var känslig när man drev kor, än när man drog timmer.

Jag håller med det som skrivits tidigare, att det underlättar om hästen kan backa när det behövs men personligen är det inget jag nöter på. Det kan bli att vi backar några steg i stallet eller när vi tränar ute. Men det blir sällan mer än något steg, dock har vi tidigare tränat in backandet tidigare så att det går med ett väldigt lätt tryck, men min häst är 11 år och inte direkt unghäst längre ;)
Dessutom backar jag undan hästarna i hagen, om de blir för närgågna och ska kolla allt man gör. Det känns som mer av en dominans-övning där jag ber dem respektera min sfär. Det är dock intressant att alla fem hästarna accepterar det utan krusiduller med bara ett väldigt lätt tryck över nosryggen, svårast är den gamla shettisen men det ligger väl lite i deras natur att ha en egen vilja :)
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag tycker att det verkar som om din häst inte respekterar din "zon", alltså din plats. Hästen ska inte gå nära inpå dig utan inbjudan. Så som du berättar att din häst beter sig så har den inte respekt för dig.
Det är skillnad på att hästen respekterar dig och att du dominerar den. Sen ska du visa att du är flockens ledare, sträck på dig och verkligen visa hästen att du vet vad du håller på med. Visa med kroppen att du är en "stadig klippa man kan luta sig mot".
Träna med hästen att den ska gå brevid dig med sitt huvud 30-50 cm från din vänstra axel. Stannar du, ska hästen stanna. Samma om du svänger eller backar ett steg. Så fort hästen tittar på dig, beröm den med rösten och låt överdrivet glad. Är hästen inte uppmärksam, peta på den med fingret eller gör något snabbt läte i negativ ton, "op!" brukar ja säga ungefär. Och så fort den uppmärksammar dig, beröm massor och gör vartenda framsteg till en liten fest.
Sen gäller konseknens i ALLA lägen!!! Att alltid ha samma regler i alla situationer. Det får aldrig finnas utrymma att "förhandla" för hästen.

Lycka till!!
 
Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!

Jag håller med det som skrivits tidigare, att det underlättar om hästen kan backa när det behövs men personligen är det inget jag nöter på. Det kan bli att vi backar några steg i stallet eller när vi tränar ute. Men det blir sällan mer än något steg, dock har vi tidigare tränat in backandet tidigare så att det går med ett väldigt lätt tryck, men min häst är 11 år och inte direkt unghäst längre ;)
Dessutom backar jag undan hästarna i hagen, om de blir för närgågna och ska kolla allt man gör. Det känns som mer av en dominans-övning där jag ber dem respektera min sfär. Det är dock intressant att alla fem hästarna accepterar det utan krusiduller med bara ett väldigt lätt tryck över nosryggen, svårast är den gamla shettisen men det ligger väl lite i deras natur att ha en egen vilja :)

Ja alla hästar kan backa av naturen, det är inget de behöver lära sig :D

Jag håller på en nsv 2årig valack som jag tolkar det som att han tycker jag kanske är LIKGILTIG i rang men han respekterar mig inte som ÖVER honom i rang. Han är bufflig, gå-påig, naffsig men snäll o go (inte TJURIG) och efter lite tränign stannar han då jag stannar och jag kan backa honom flera steg. (med lätt tryck i repgrimman) Han kan dock bli lite grinig då jag kräver att han ska rygga... då kan han nafsa till mig... Jag har läst om dessa hästar litregrann o sett en Parelli dvd om LB introvert (hästen i fråga är LB extrovert/introvert lika mycket enligt mig) men får inte ordning på det. Alltså att hn ska ge mig utrymme och inte vara så respektlös och bufflig/naffsig osv.

Han är mycket mer intresserrad av mig i HAGEN än om jag tar honom till paddocken - vad säger det er?

som sagt, det är en BEBIS.
Jag förstår inte hur du kan få detta beteendet till att handla om en mycket dominant häst? :confused::crazy::(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Såg en Parelli dvd om en LB introvert hästs markträning/lek och det var ju så himla bra men jag skulle vilja se hur man ska vara kring...
Svar
13
· Visningar
1 425
Senast: skuggi
·
Hästhantering Det är en 2årig nsv valack som är jättesnäll, social och cool av sig men lite dominant, så som jag och andra tolkar det. Om ni är...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: milly
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 581
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp