Sv: Tips på träning av DOMINANT häst?!
Nja, jag tycker nog inte att du låter som en djurplågare
Om hästen försöker att springa över dig eller flytta på dig, med styrka, tycker jag det är helt okay att använda "våld". Det får inte bli farligt för dig bara för att han inte väjer för dig.
Jag tror dock att det är viktigt att hästen förstår att han har gått för långt, så att din "våldshandling" blir logisk. Det är helt naturligt för hästen att en starkare häst trycker till den som vill ta sig upp i rang.
Ska du markera så dräm till ordentligt en gång, sen är det bra.
Vid ett tillfälle har jag använt våld på min häst.
Det var när han höll på att springa över mig, för han skulle ta sig till det grönare gräset på andra sidan staketet (genom grinden till hagen). Då räckte det inte att säga till honom att lugna sig utan jag knäade till slut honom i sidan allt vad jag kunde.
Det var säkert inte särskilt hårt om man jämför med en hästspark, men det hade avsedd effekt och han fick en större respekt för mitt personliga område. Efteråt fick han beröm för att han backade tillbaka.
Detta har jag inget dåligt samvete för utan jag skulle tveklöst göra det igen i en liknande situation.
Vid några tillfällen har han försökt bita mig och i början följde jag det vanliga rådet att bestraffa honom. Jag vet dock inte om det var så effektivt för så fort han nafsat drog han undan huvudet så långt han kunde. Det var pecis som att han förväntade sig, och räknade med, att jag skulle klatscha till honom.
Sist han försökte bet han hål i min skjorta och jag gjorde absolut ingenting.
Jag reagerade inte över huvud taget och efter det har han inte försökt igen.
Kanske tolkade han det som att det inte gick att "komma åt" mig på det viset.
Efter vad jag har lärt mig har en hästflock en större tolerans med föl och unghästar, och accepterar ett sämre beteende av dem, än med vuxna hästar.
Jag fick inte intrycket, av millys fråga, att hästens bufflighet ledde till farliga situationer, utan snarare att han var en "ouppfostrad" unghäst som behöver få mogna.
Av det jag har sett av ryttare som försöker bestraffa hästen att göra rätt, verkar det inte vara en effektiv metod.
Om hästen inte vill, eller bråkar och krånglar finns det kanske anledningar till det, mer än att hästen skulla vara elak eller dum.
Att då börja bestraffa, och gå på med spö eller liknande, tror jag inte bygger upp vare sig ledarskap eller samarbete. I bästa fall kanske hästen misstror dig som ledare och i sämsta fall inser hästen att han kan vinna, och tar upp fighten.
Då tror jag mer på att bygga upp ett ledarskap, genom kroppsspråk och komunikation, än genom hårda nypor. Om jag lyckas få hästen att välja mig som ledare och om han känner trygghet och harmoni i min flock, tror jag att jag har mycket bättre möjligheter att hjälpa min häst att klara av besvärliga situationer på ett sätt som gynnar våran gemensamma utveckling istället för att vi ska slåss.
För att sammanfatta...
Jag tror det finns situationer när det är nödvändigt att använda våld, men det hör absolut inte till den dagliga hanteringen och träningen. Där är komunikation, i båda riktningarna, och kroppsspråk helt överlägset.
Tänk till sist på "hästordspråket" - Den som flyttar den andres ben bestämmer.