Tips på träning av 6 årig arab!

C

Covergirl

jag rider en 6 årig arab som är väldigt nervig. När jag rider brukar hon skygga för allt, trots att jag tar fram henne till "det läskiga" flera gånger så hon får nosa på det! när jag ska fatta galopp "rusar" hon och blir framtung och vill inte alls samarbeta! Även i skritt är hon svår att arbeta! hon tar upp huvudet och biter tag i bettet.

har någon nåt tips på hur jag ska träna för att få bort de här "olaterna" eller vad det är? är det kanske mig det är fel på?
 
Sv: Tips på träning av 6 årig arab!

Jag hade en arab för några år sedan som bara precis var "insutten" på stuteriet så jag kanske kan ge dig några tips. Han var ju oförstörd och hade inga förslitningsskador eller så men om vi förutsätter att din häst är frisk så kan jag ge dig följande små tips;

Longera ett par gånger i veckan med en enkel inspänning som består i att du lägger gummisnodden över manken och ner mellan frambenen o fram till grimman eller bettet. Detta är ett skonsamt sätt att vänja hästen vid att komma ner i form på volten, utan ryttares inverkan. Det tar ganska lång tid för hästen att "arbeta om" sina muskler och vänja dem vid en annan form. Vill poängtera att jag annars inte är någon anhängare av hjälptyglar.

Rid lite efter westernprincip, med hjälp av vikthjälper och låt hästen vara lite låg och fri i formen, bara lätt stöd i handen. Arbeta mycket i långsam jogg, stora volter och vändningar för vikthjälp vid hörnpassering, låt fantasin flöda då det gäller att få hästen mjuk i sidan och stretchad i hals och sida.

När du har en häst som själv söker sig nedåt framåt och som är mera avspänd, när du kan hänga med i skyggningen utan att korrigera med handen alltför mycket, då kan du börja arbeta på ett mer traditionellt sätt och försiktigt börja samla. Obs! att detta är ett arbete som får ta tid, kanske något år.

Detta fungerade för oss, många frågade vilken ras det var jag red på för i slutändan så hade han betydligt bättre och större rörelser än många andra araber. Det enda som jag fick acceptera och inte lyckades arbeta bort, det var att hans galopp fortfarande kunde vara lite kort bak eller hur man nu ska uttrycka det, skritten var svår att få riktigt avspänd också men man måste komma ihåg hur araben är byggd med sin rel korta rygg. Jag är helt säker på att om jag inte hade vidgat mina vyer lite och gått kursen i för westerntränaren så hade jag inte kommit så långt med hästen. Normalt sett rider jag helt traditionell dressyr när jag tränar men det hade inte funkat på honom.

Lycka till med din pålle!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 854
Senast: inverterad
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp