Tips på skön dressyr sadel önskas

M

martina

Nu är det så att jag letar efter sadel till min polle i denna jungel av utrustning. Mitt val ligger på Appaloosa. Men... då dessa är lite svåra att få tag på beg så behöver jag alternativ.
Söker nu efter en dressyr sadel med djupt säte och stora/mkt stöd för knäna.
Vad rekomenderar ni??
Sadeln ska ligga på min fjord som kräver ca vid - x vid. 35-37" mm

Tackar på förhand

:bow:

Hej!
Jag rekommenderar STARKT Kieffer Master. Jag har aldrig suttit i en bättre dressyrsadel.
Köpte min begagnad och kommer aldrig ångra mig! Kieffersadlarna har en bom som går att värma om så den passar hästens rygg perfekt!
Master har en mycket djup sits med ett högt bakvalv och det ger ett mycket bra stöd.

lechdlatprofimed2b.gif

Så ser den ut!

jag har en wellington som jag fullkomligtälskar :love: men tog ett rejält tag inna jag lärde mig rida ordenligt iden...

Jag tycker albionsadlarna är sköna och ganska lika appaloosan att rida i...

Jag skulle rekomendera Jaguar sadlarna. Min är helt underbar och kommer aldrig att sälja den! :love: Men dessvärre är de väldigt dyra i inköp och det finns tyvärr inte många begagnade till salu. :( Jag hade tidigare en kieffer och trivdes relativt bra i den med, det är en kvalitets sadel som man med gott samvete kan köpa begagnad. Har inte provat Appaloosas dressyrsadel, men har en Appaloosa hoppsadel som jag stortrivs i, det är mjukt säte som det oxå är i Jaguaren. Sadlar är en hel vetenskap, den ska ju inte bara vara bekväm utan oxå passa hästen. En annan sadel som är superskön, är Cobra sadlarna, men de står ännu högre i pris än Jaguaren, :angel: men dessa måttbeställs oxå för att passa hästen perfekt.
Lycka till!

Köp en Jensen Amiral, helt underbar och du kan själv bestämma vilka stöd du vill ha.

Jag har en jaguar sadel med buffelskinn som är helt underbar :love:!!Den har ju MKT stöd för knäna!
Annars finns det en sadel som heter Spirig som jag skulle köpa om jag skulle köpa en ny! Den måttbeställs efter hästen och dig.. Med största vikt hästen! Då kan du välja det mesta du vill ha med på sadeln och inte.. Elr om du sitter för mycket till vänster kan det korrigera det OSV! Den är helt underbar :love:!

Jag privade en Isabell Werth sadel tror jag den hette.. O Då fick man med flera olika strl på knästöden som man kunde byta efter behov! Men det var en såndär closecontact sadel så det kändes inte så bekvämt :crazy:! Bland de oskönaste sadlarna jag ridit i ligger i klass med Stübben och Kieffer!!!

Ja du.. appaloosa är hur skön som helst, och jag kan stolt meddela att jag har fått tag på en sån beg. som passar min häst, i min lilla hemby med 400 invånare.. det du!

Grattis du! Har sett flera Appaloosor men ingen i min polles storlek. Suck!

ja du.. det måste vara svårt att hitta en passande sadel till en pålle med så bred rygg!!
jag har bara en fundering på sadeln jag hittat, som ägaren inte kunde svara på.. sadeln i fråga är en Appaloosa Hippos Dressage, och jag undrar om bommen går att värma om??

Tänk på att Apaloosan är en sadel som passar en ganska svankig häst. Den är t ex mer svängd i bommen än vad Albion och Stübben är. Bates Caprillin är ganska lång och är rakare än vad Albionen är och mycket rakare än Apaloosan.

Det är viktigt att du köper en sadel som ligger väl an mot hästens rygg. Är din häst svankig eller rak i ryggen?

Jag har själv en Albion SL som jag fullkomligt älskar.

Jag har även haft en Kiffer Master och den gav mig världens skavsår på knäna. :crazy:

mvh Jessica

Jag gillar min hubertus flexline, men man får passa sig när man köper den, det är vanligt på hubertus-sadlarna att bossorna är påsydda fel.
Henri di rivel gillar jag också, bra kvalite till ett bra pris, dock lite för mkt stöd och för djup för min smak.
Appalosan tyckte jag var för stor och platt i sitsen, trots att jag hade en strl mindre än vad jag brukar ha.
Wintec, en helt ok sadel för sitt pris, men dom är så fördömt smala i bommen.
Kieffer har jag hört så mkt dåligt om så en sådann skulle jag inte köpa.

Lycka till i sadeljungeln

Vet du om dressyrsadeln ligger på samma sätt som hoppsadeln (Hopp Exklusiv) alltså ur hästens synpunkt.

Min fjord är rak i ryggen. Just nu ganska bred pga betet men blir jätte smal och fin på hösten. Så jag hade nog behövt en sadel med flex bom eller ställbar bomvidd.

Liknande trådar

Utrustning Letar dressyr sadel till unghästen och vill ha en sadel med djupt säte och stora stöd med smal midja. Hästen i fråga har rak rygg som...
2
Svar
25
· Visningar
5 019
Senast: caballus
·
Utrustning jag har ett 5 årigt litet halvblodssto som jag söker sadel till med ljus och lykta. vi bor i norra sverige och det finns inte många...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: tintii
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351
Utrustning I dagsläget rider jag i en vanlig allroundsadel i läder. Både jag och hästen toktrivs med den sadel. Den ligger kanon på hästen och jag...
Svar
14
· Visningar
1 496
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka