Dressyr sadel med mycket stöd till häst med rak sluttande rygg

Sv: Dressyr sadel med mycket stöd till häst med rak sluttande rygg

Dominus har djupaste delen långt fram.
Jag tror också att det är värt att prova någon prestige!

Passformsmässigt för hästen, kan du prova amerigo dj.
Den har dock ej djup sits då det år en cc modell.
Den beror också mycket på hur hög hästens rygg blir i arbete!

*kl*

På tal om Amerigo så provade jag även en Amerigo Alto som låg bra på min häst (med liknande rygglinje som din som jag nämnde), Pessoan var snäppet vassare bara (passformsmässigt för både mig och honom). Vet inte hur dom ligger till prismässigt på begagnatmarknaden men är ganska övertygad om att du hamnar över budget även där om du vill ha en sadel i okej skick, men så har jag sagt det i alla fall ;)

Ska ta och longera idag och ta en extra titt på ryggen.
Ska även ta nya bilder på ryggen i stallgången.

Amerigo DJ kommer inte vara aktuellt då jag vill ha djupt säte, trivs inte i dressyrsadlar i cc modell. De ligger även en bra bit över budget, iaf nu när han inte är i närheten av klar i kroppen.

Ja de ligger en bit över budget som begagnade, så de är Inte direkt aktuella. Inte i dagsläget då han är långt ifrån färdigväxt och färdig musklad.

Kanske en Bates? Jag har en Bates Caprilli (hopp iofs men finns ju som dressyr) till en häst som ser ut ungefär som din. Begagnade är dom inte dyra, jag gav 7-8000 kr för min i knappt använt skick. Bates har ju modeller med mer stöd för skänkeln och djupare sits.

Santa Cruz Jean Luc hopp har jag också haft på henne när hon var yngre, men hon musklade sig ur den så att säga och då bytte jag till Bates. Den var billig den med, 4500 tror jag att jag gav för den i bra beg. skick. Kanske kan du hitta nån SC dressyr? Leopold ser ju trevlig ut men jag vet inte hur de är i pris beg.

När hon var 4,5 år köpte jag en Prestige Hippos dressyr och den har passat bra. Jag gav 7-8000 kr för den. Men jag säljer den nu pga att den har för lite stöd och för flack i sitsen, men kanske andra modeller kan vara aktuellt för dig?

Håller med dig om att man inte vill köpa dyra sadlar till unghästar som ändrar sig. Nu är min 6 år och jag ska satsa på en lite "bättre" sadel nu som ger mig mer stöd, hon han fortfarande ha Prestigen så kanske med lite tur att hon inte ändrar sig så mkt mer.

Senast ändrad:

Passier är ingen större favorit hos mig, alla jag har sett har vart stenhårda och tunga som bara den.

Visst är Passier ofta rätt hårda att sitta på, och tunga att bära, men å andra sidan så håller de en evighet, passar en del knepiga hästar, och ger oftast en mycket bra sits för ryttaren.

Hårda för hästen är de Inte, utan snarare tvärtom - med korrekt stoppning i sadeln så flexar deras PS-bom i bambuträ/läder väldigt bra.
Jag hade provat en Passier på den ryggen, möjligen även Kieffer beroende på om hästen är takformad eller ej.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tips på sadel till rak rygg, en del manke, wide (gärna med koppjärn), smal midja. Jag gillar Lippo, har provsuttit några olika...
Svar
9
· Visningar
2 500
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka