Tips på rundor - Lundatrakten

Emelei

Trådstartare
Hej alla distansare!

Har precis flyttat till nytt stall och tillbringar för tillfället många timmar framför olika kartor för att klura ut nya ridvägar. Tänkte höra om någon har något bra tips på lämpliga rundor, vi utgår från Hjärup men det finns även möjlighet att låna transport på gården om man vill ta sig iväg till bättre områden.

/Em

Sv: Tips på rundor - Lundatrakten

Du kan köra till Revingehed o rida där. Då vänjer sig hästen vid kor också!
// Linda

Det finns jättefina ridvägar runt Björnstorps Gods (?). Vid Genarp, mot Romeleåsen!

Snogeholm har ridled, fyledalen har har backar. Mkt vackernatr på båda ställena!

Sophia

Är det så att man får köra dit och rida, inne i den gigantigka hagen? :O Har *alltid* velat göra det, där är så underbart fint!

Tack för tipsen!

Är det någon mer än jag som brukar mäta upp och lägga ut rundor på t.ex. iform.se? Vore kul att kunna söka på lite rundor där för att få en överblick över lämpliga vägar och underlag.

/Em

Jepp.. Sök på rundor på postnr 24799 så hittar du, de som är underskrivna med Sara. En hel del grusväg, varvat med skog, fält och lite asfalt.

Härligt med rundor som "går runt", så trist när man får rida samma väg fram och tillbaka. Min rundor finns under postnr 24493 (gamla stallet) och 224 53 (nuvarande stall) underskrivna med Emelie dB. Tyvärr inte så många än och mest asfalt...

Jag har min häst i Torna-Hällestad & rider mycket på Revingehed - där är fantastiskt med massor av stora fält, grusvägar, skogsdungar, klätterbackar, vatten, stockar att hoppa över... Där finns det mesta! Dock är Revinge ingen "gigantisk kohage"; det är ett militärt övningsområde där det även går kor på lösdrift. Nu i april/maj har det mycket militärövningar där: Just nu är det uppehåll men 3/5-12/5 samt 17/5-27/5 bör man INTE rida där, då kryllar där av stridsvagnar & kulsprutor... Annars får man rida överallt så länge man tar hänsyn till korna (de är vana vid hästar & bryr sig inte så mycket) & stänger grindarna efter sig. :)

16799_1249496927.jpg

Bland kossorna på Revingehed

80576_1257785378.jpg

Lundahusarernas Hubertusjakt nov-09

49416_1272114074.jpg

"Bad" i Krankesjön i lördags.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 731
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 490
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 975
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar