Tips på rockard!

A

amanin

Ska ta mig i kragen och köra in ponnyn i sommar och vill ha tips på prisvärda och bra vagnar. Vill inte lägga ut mer än nödvändigt, men självklart ska det vara en vagn som passar ponnyn och duger till motionskörning. Ponnyn är en shettis modell större, ca 110 cm. Vad kan ni tipsa om?

Sv: Tips på rockard!

Jag har en vanlig bröstsele... Har bara kört med travutrustning förut så det är därför jag vill ha lite hjälp med val av vagn...

Isåfall hade jag köpt en rockard från Börjes! De har två olika modeller, en är dessutom en kopia av Bullets rockard, så om den är slut på Börjes kan du köpa den av en travhandel :) T.ex www.stallberg.se

Vad ligger de på Börjes i för prisklass? Finns ej varken på nätet eller i katalogen längre...

Är det denna du menar från stallberg.se
bullporo.jpg

4670:- var ju inte så saftigt:)

Hittade bild på rockarden Börjes saluför.

b1.jpg

Fast denna såldes också av Ladugårdsinrede,där bilden är hämtad.

vanlig bröstsele? med draglinor, baksele och lös brösta?

Annars blir det till att skaffa en ny sele också är jag rädd :) Finns på ex driveout.se eller equilex.se för en billig peng.

Du har tur som har en liten ponny, det brukar finnas massor på begagnatmarknaden. Kolla så den har fjädring, gärna svängel, och ringar för bakselen.
När du sitter i den ska det vara ca 3.5 kilos tryck i samma höjd som mitt på magen på ponnyn.

Annars blir det till att skaffa en ny sele också är jag rädd Finns på ex driveout.se eller equilex.se för en billig peng.

Var inne och kikade på selarna där!
Vilken sort är det du rekommenderar?
Det är väl inte standard eller hobby?

jag rekommenderar det du har råd med :) för en billig men korrekt sele är bättre än en dålig sele oavsett prisklass. har du mera pengar att lägga rekommenderar jag selar som har snabbkoppling, tex börjes Idealsele eller equilex. se ergo . Då hamnar man visserligen i ca 5000:- kr klassen. Men då har du en sele som håller för alla sorts påfrestningar.
till en lite ponny räcker en standard/hobby bra. Ta hellre selen som har bruna tömmar. svart betyder begravningskörning enligt gammal tradition.

Sen måste du ju lägga in en bild på den blivande körponnyn!

Det var nog inte mig du menade tror jag mer än med selarna :D
Jag har en holländsk bröstsele som vi är jätte nöjda med men jag läste debatten om svarta respektive bruna tömmar så jag vart förvånad över att du rekommenderade selar som dom billiga equilex selarna för dom har begravnings tömmar och inget annat!:p :D
fast Ts kan alltid köpa till bruna tömmar till dom billiga selarna. konstigt bara att dom säljer dom med svarta tömmar! Undra varför:confused:

Gäller det bara innom brukskörning då? Travare körs ju ofta med svarta tömmar vad jag kan se.

Standard har bruna tömmar, hobby svarta. eller om det var tvätom.
Sen vill jag ärligt talat inte rekommendera någon av dem om man kör något större än ponny, för de är väldigt väldigt klena. jämfört med min idealsele känns de som leksaksselar :)

När det är offentlig körning brukar travare ha bruna tärnsjötömmar. I alla de stall jag jobbat i har det varit så. Men jag tror inte det beror på någon beravningstradition utan på att man vill ha det bästa i loppen.

Dammar av denna gamla tråd igen då jag ännu inte fått tummen ur att köra in lillpållan, men nu har jag faktiskt haft vädret att skylla på:angel:.

Har ännu inte köpt någon rockard, har kikat på begagnat ett längre tag, men inte hittat något i tillräckligt bra skick på tillräckligt nära håll. Har ni några mer tips på OK nya vagnar som går att få tag på här i södra sverige, som inte kostar skjortan och duger för hobbykörning?

Och som svar på din fråga Snigelfarmor - självklart har jag bruna tömmar:D De skönaste som finns!!!

Tackar!

Globusrockarden har jag läst lite om här på forumet när jag sökt i gamla trådar, oh det verkar om om folk är lite negativt inställda till den?

Men denna rockarden
vagn5.jpg

Vad tror ni om den. Ser lite mer robust ut, och priset verkar vettigt från 3000:- med svängel i stl. minishetland. Någon som vet något om storlekarna? Bör väl ha storleken större än shetland då damen är ganska stor och kraftig?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025