Tips på ridövningar i snön!

G

gullnosan

Eftersom att jag inte har något ridhus eller paddock tillgängligt nu när skolan snart börjar och så. Så undrar jag om nån har något tips på några övningar man kan göra i "djupsnö", (typ, 35-40cm). Galoppera tror jag inte går så bra, men trava går nog.

Alla tips är välkomna!! :smirk:

Sv: Tips på ridövningar i snön!

Det är bra att öva att bl.a. rida en fin volt, skänkelvikning,rida på rak linje m.m för att man ser hur det blir i snön ! :)

Ha så kul! :)

Tack för tipsen! Det ska jag göra! :D

Jag själv har samma problem, jag rider som vanligt i snön, skritt, trav och galopp (om det går) gör halter, ryggar, formar, skänkelvikningar, öppna, sluta osv funkar väldigt bra i snön, desutom tycker hästarna det är jätte kul! :)

Jag brukar rida som vanligt även i snö! Viktigast är att man är säker på underlaget, dvs om det är isigt under så är det viktigt att hästen är ordentligt broddad. Det är bra motion för hästen att gå i snön, kom bara ihåg att det är jobbigare än att jobba på vanlig slät mark, så ta inte livet av stackaren ;) .

varför skulle det gå att trava men inte galoppera? :confused: Galoppen är betydligt lättare för hästen då den kommer upp ur snön i sprången.

man kan rida intervall på ett fält, stärker både rygg och andra muskler om hästen arbetas rätt. Dock jobbigt, så korta pass. hästen ska aldrig bli flåsig.

jaa han kunde galoppera! :) Jag povade... men han tyckte nog att det va jobbigt. Men då fort han hade trampat upp ett spår så gick det väldigt bra!

Som någon tidigare sa så är snön ett perfekt sätt att ta reda på hur din häst sätter sina fötter. Om man inte rider på ett helt upptrampat ställe såklart då. Tycker att det är alldeles perfekt att galoppera i såpass djup snö. Fast korta stunder.

Passa på att se hur rakriktad din häst är! Perfekt när man ser hur hästen sätter ner hovarna och vart!

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 015
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar