Tips på övningar.

YaHilweh

Trådstartare
Jag har just blivit medryttare på ett fullblods sto. Tanken är att jag ska hoppa den lite då och då för att ägaren inte vill hoppa (höjdrädd).
Hästen hoppar som en gummiboll, hon älskar det verkligen.

Men nu till problemet. Det var ganska länge sedan hon hoppade och ja, hon tycker verkligen att det är skoj. Hoppat henne lite små skutt två gånger, men hon drar som tusan. Tar bettet och sticker, går inte att kontrollera henne.
Tappar kontrollen helt ca 3 galoppsprång innan hindret och har lite problem att få ihop henne igen efter hindret.

Dressyren går inte att få mycket bättre (utbildad/tränas MSV), hn lyssnar kanon på hjälper, men så fort ett hinder kommer framför henne blir hon som blockerad. Dock är det en häst som behöver hjälpen att ligga rätt, men detta blir ganska svårt när man tappar kontrollen.

Har jobbat mycket med bommar för att få henne lugn. Det fungerar jätte bra. Där har vi inga problem alls.

Dock får jaginte lägga upp hindrerna något än utan hoppar väldigt lågt, kan detva så enkelt att hon behöver få hoppa av sig lite? Alltså, få lite språng i kroppen och komma in i det igen?

Eller vad har ni för tips och ideèr? Fick inte byta bett på henne, hon går nu på ett rakt-tränsbett, hade gärna haft ett pessoa bara för att få kontrollen, men ägaren tyckte inte att jag skulle det då hästen är otroligt känslig i munnen och för sätet (men dock inte i hoppningen).

Sv: Tips på övningar.

Sät upp en serie med tre galopp bommar sen ett hinder...hindret behöver inte va så högt. Kom i samlad galopp och när du galopperar över första bommen lättar du handen och låter hästen dra om det är så att den gör det men då kommer den förmodligen att riva, när du har gjort så några gånger kommer hästen (förmodligen) kommit på att det gör ont att riva och börga "vänta" på dig. Annars är löshoppning ett tips om detta inte funkar så hästen kan få hoppa av sig lite:love: LYCKA TILL:banana:

brukar du rida i ridhus? anars slulle du kance prova att rida i ett ridhus med lärare som kan lära dig små knep. tips om du inte har så långt till en trängbana och ridkompisar;) som också är medryttare ägare fodervärd så kance hon blir lite lungnare:crazy:

LYCKA TILL:):D

Har inget ridhus, ska inte börja rida för tränare ordentligt fören jag lär känna hästen. Men tanken är att jag ska rida för tränare.

Dom har en egen terrängbana ;)

Tycker du kan ta typ 3 hinder på en långsträcka, men inte alls höga (ca 5 cm över mark)och sen högre och högre. Har hoppat många hästar, min tränare säger att jag måste lita på hästen och släppa honom. Det funkar bra! Du måste nog bara jobba på de hela tiden. Min syster har en häst som hon rider bara med grimma och ett grimskaft (grimskaftet har hon bara för att om de skulle behövas) och styr med skenklarna, de går skit bra även i trav. En bra träning.

Skulle tro att om du hoppar lite gymnastiksserier och linjer så är hästn snart lugnare.
Låter mest som den inte hoppat pål änge och villha lite kul?

har oxå hoppat en hel del, tävlat ganska mycket och så.
Men känner endå ett obehag när hon drar och inte går att hålla över huvud taget, har inget alls att säga till om.

Det är inte lätt med hästar ibland, de är nog bara lek och träning hom kanske vill ha nått kul o göra tästa klicker :idea: träning min systers häst är fantastisk

Bygg med fördel lite kluriga serier. Behöver inte vara högt,utan så hästen får "tänka" till och lyssna.

Caprilliövningar kan också vara bra.
Stoppar hästen från "tjohej" då det ska utföras dressyr moment också och inte bara gasa på.

Lycka till.

Vad är tävlingsmässiga avstånd för stor häst?
Det hart jag absolut ingen koll på längre :p

Lite snabbt så är ett galoppsprång 3,5m
Det går bort ett för själva hoppen i en två kombination.

Sedan beror det lite på höjd och vilken sorts himder du har Räcken elelr oxrar osv.

En rolig serie:
anridning i trav..
3 st travbommar ca 120 cm mellan (om du inte har jättehäst)
sista bommen avstånd, 3,5m sedan tre st stuts med 3,2m mellan
6,5m till stigsprång
svag sväng vänster 13,5 m till räcke

andra gången se ovan men efter oxern svag sväng höger.
17 m oxer

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka