Tips på mellanmål

LitenIsa

Trådstartare
Någon med tips på bra mellanmål till snart 7 månaders. Nu blir det oftast smörgås eller någon mosad frukt.
 
Sv: Tips på mellanmål

Mosad frukt är väl inte så illa?

Det äter min som snart är åtta månder. Mosad frukt, yougurt, macka, ibland gröt fast det är mer lunch/middag.
 
Sv: Tips på mellanmål

Mosad frukt är bra men ibland känns det som hon skulle behöva något som mättar lite mer.

Yogurt, får man ge dem det? BVC sa tidigast vid 1år.
 
Sv: Tips på mellanmål

Det beror nog på både sockret, och att de kan innehålla mjölk. Alla barn tål det ju inte, och socker ska man ju vara försiktig med.

Men jag har givit min son de här miniyougurtarna i flera månder. Det står på att de är från åtta månader.

Annars mättar gröt jättebra, har du testat det?
 
Sv: Tips på mellanmål

Hon äter gröt både på morgonen och kvällen och ett mål riktig mat mitt på dagen. Däremellan ett par mellanmål (hon är ett riktigt matvrak:o)

Håller nu på att försöka få ordning på alla mattider i hopp om att hålla blodsockret på en jämn nivå och slippa vällingflaskan som hon vill ha på natten. Därför behövs lite tips på bra och mättande mellanmål.
 
Sv: Tips på mellanmål

Fast vällingflaskan kan bero lika mycket på hunger och vana, som på sug, så det är inte säkert det är just blodsockret det är fel på.

(Ska du tänka så mycket på blodsockret ska du nog inte ge frukt över huvud taget ;))

Många barn äter välling på nätterna lågt efter ettårsdagen, hon kanske behöver det om hon är väldigt matglad?
 
Sv: Tips på mellanmål

Kanske lite OT men hur gör du när du ger smörgås? Din lilla kanske har fått tänder? Matilda har inte en tand i sikte än så hon brukar få gröt eller puré att äta. Frukt har hon inte riktigt förstått det goda med än:d
 
Sv: Tips på mellanmål

Min lilla knölade i sig smörgås när han var tandllös. Det gäller att ha mjukt bröd, utan kanter som de kan sätta i halsen, jag har/hade smör och ost på. Alvin har fått hela smörgåsar och det har gått bra, man kan också dela till små bitar ifall man är rädd att de ska just sätta i halsen.
 
Sv: Tips på mellanmål

Det går bra med ett hårt smörgåsrån också innan de fått tänder. Det smälter i munnen.

Mycket smör eller leverpastej eller ost har min lilla son fått.

Både mjukt bröd där man skär bort kantera och hårda rån..
 
Sv: Tips på mellanmål

Yogurt, får man ge dem det? BVC sa tidigast vid 1år.

Efter tips från andra på Familjeliv.se började vi ge turkisk/grekisk yoghurt med fruktpuré till mellanmål. Anledningen till just den turkiska/grekiska är att den är naturell men även har hög fetthalt (10%) vilket är välbehövligt för många barn. Fruktpuré har vi i för att det ska bli godare...

Yoghurt säljs av barnmatstillverkarna från 8 månader så efter det har vi i alla fall gett yoghurt. Det jag har hört är att man inte ska ge mjölk som måltidsdryck eftersom det förhindrar järnupptaget, inga andra skäl!!
 
Sv: Tips på mellanmål

Blanda keso m vaniljyoghurt, rivet äpple och kanel eller ingefära

Huuuur gott som helst tycker jag och en arbetskompis ettåring tyckte likadant:)
 
Sv: Tips på mellanmål

Kanske lite OT men hur gör du när du ger smörgås? Din lilla kanske har fått tänder? Matilda har inte en tand i sikte än så hon brukar få gröt eller puré att äta. Frukt har hon inte riktigt förstått det goda med än:d

Hon har inga tänder hon heller. Ger henne smörgås i små bitar som hon tar och stoppar i munnen. antingen med bara smör eller smör och leverpastej på. Dock kan hon bara få en bit i taget framför sig annars tar hon alla på en gång och det mesta hamnar på golvet.
 
Sv: Tips på mellanmål

Fast vällingflaskan kan bero lika mycket på hunger och vana, som på sug, så det är inte säkert det är just blodsockret det är fel på.

(Ska du tänka så mycket på blodsockret ska du nog inte ge frukt över huvud taget ;))

Många barn äter välling på nätterna lågt efter ettårsdagen, hon kanske behöver det om hon är väldigt matglad?

Jo jag vet att det kan bero på vana och sånt med. Men fick tipset om blodsockernivå från en i min föräldragrupp och vi greppar alla halmstrån nu. Eller får vi väl bara inse att sova får vi göra i nästa liv;).
 
Sv: Tips på mellanmål

sist jag blandade äppel och kanel så kräktes hon stackarn. tyckte det smakade vidrigt:eek:
Ska snart prova igen och se om hon ändrat uppfattning.
 
Sv: Tips på mellanmål

Hur ofta vill hon äta på natten då? Förstår att det är jobbigt om hon inte vill sova.

Min åttamånaderskille äter alltid en gång per natt, jag tycker inte det är hela världen att göra den där vällingflarran eftersom det bara är en kvarts vakenhet det gäller för vår del. Har tänkt vänta tills han blir runt året innan jag försöker med att ta bort nattmålet.
 
Sv: Tips på mellanmål

Hon kan äta allt från 1 gång upp till fyra fem gånger per natt. Är ingen ordning alls på natten. Plus att hon sedan vaknar vid 05 och vill stiga upp. Är en mycket trött mamma just nu:crazy: Vissa nätter funderar jag på att sälja henne på blocket;)
 
Sv: Tips på mellanmål

åh trist... testa med ingefära istället:) eller vad hon ny tycker är gott, bara äpple kanske eller någon annan frukt...
 
Sv: Tips på mellanmål

Hon äter mycket frukt. Bara just äpple hon inte är förtjust i. Favoriten just nu är nog vattenmelon och banan ihopmosat:d.
 
Sv: Tips på mellanmål

Du kan prova att ge ett till mål lagad mat om dagen kanske? Det håller henne mer mätt.

Jag har ju inte varit så knusslig utan glatt gett både burkmat och hemmalagat. När min minsting, som var ett extremt matvrak :p, var i den åldern eller kanske lite äldre så fick han ett mål burkmat och ett mål hemlagat varje dag. Plus gröt, välling, frukostmacka och fruktmellanmål, typ... Han åt hela tiden tror jag....
 
Sv: Tips på mellanmål

Vi ska testa med två mål riktig mat idag. Inatt har hon faktist "peppar peppar ta i trä" sovit rikitigt bra. Bara ätit en gång runt fyra tiden på morgonen.

Dags att släppa ut hästarna och åka till jobbet och lämna trollungen till sin yrvakna pappa;)
 

Liknande trådar

Mat Behöver tips på mellanmål som kan förvaras i väskan, snabbt ger energi, är fritt från nötter och som inte blir förstört om man är länge...
Svar
12
· Visningar
1 261
Senast: Elisha
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi vill ha lite tips på ställen där man kan experimentera gärna passande 13 åring.
Svar
8
· Visningar
1 445
Senast: SaraXX
·
Mat Söker massa tips på julgodis att göra. Som hyfsat lätt göra och ta med sig. Kravet för mig inte är frukt i eller russin. Men ok slänga...
Svar
2
· Visningar
356
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp