Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fr o m nu tar jag en längre paus från Bukefalos. Du och dina kompisar tar bort allt det intressanta och roliga med att diskutera här. Snarare får ni folk att må dåligt!
Vilket väl måste vara vad ni önskar!?
LIA
Vad gäller NH finner jag ingen anledning att diskutera det med dig. Du har ju den filosofin helt klar för dig, trots att du inte vet vad den innebär.
Ännu ett intressant inlägg om ledarskapsövningar.
Som "stjärna" borde du hålla dig för god att visa upp dig så här.
LIA
Jäkligt bra skrivet/Tack! Jag kunde inte hålla på o fetmarkera var o varannat ord, så det blev hela stycketJag tycker att du har en verklig poäng här.
Hästar behöver stimulans och motion. Utan tvekan så blir många sk problemhästar bara för att de är understimulade och har överskottsenergi. Många gånger köps en häst, ställs av mer eller mindre, och sen blir det problem i ridningen. Nya ägaren blir rädd, "den var ju inte så här vid provridningen". Och så blir det en ond cirkel.
Men det är också viktigt att man väljer häst efter vad man vill göra med den. Är det inte en tävlingshäst man är ute efter, så kanske den äldre, stabila läromästaren är bättre än unga sporthästen.
Jag är inte emot nh-hanteringen. Jag tycker att det finns många bra saker inom den hanteringen, som man kan lära av. Jag tror, som jag skrivit förr, att de olika inriktningarna kan lära av varandra. Många söker sig till nh, och det måste visa att det saknas något inom den sk traditionella hanteringen. Alla kan inte vara kunniga och duktiga på en gång, och veta precis hur hästar ska hanteras, det lär man sig ju fler hästar man hanterar. En duktig hästmänniska har hanterat mååånga hästar. De flesta kommer inte dit. Och då är nh:n en rätt så pedagogisk metod för att lära hästhantering.
Men det får ju inte gå till överdrift. Även med nh-tänk så måste man ha sunt förnuft och en känsla för hästen som individ. Det här kan ju brista ibland, som vi läst här i tråden. Och komma ihåg att nh är ett sätt att hantera hästar på, varken mer eller mindre.
Hästar är individer. Sunt förnuft måste råda, och man måste se varje enskild häst och dennes behov. Det är hästmannaskap. Efter vilken lära man än hanterar hästar. De flesta hästmänniskor står väl med en fot i olika läger, och kan ta det bästa ur de olika inriktingarna, och göra något eget bra av det. De flesta är inte fanatiker, tycker jag i alla fall. Norrland
MEN det drar till sig personer av den typ jag råkat ut för, och hon är tyvärr inte ensam... Det är personer som går någon kurs o läser någon bok men som fullständigt saknar förmåga att läsa av hästarna, som inte har mer än basics kunskaper i hästskötsel o många gånger inte ens det, som tror att alla hästar fungerar efter någon sorts mall. Detta är personer som fullständigt kan förstöra en känslig häst genom sin totala brist på kunskap o empati. Och därför tycker jag att NH som det på många ställen utförs är riktigt riktigt illa. Jag är ingen anhängare av den AR-ridning som utförs "ute i buskarna" heller av ryttare som tror sig hittat en genväg. MEN där tar troligen hästarna inte skada, att luffa runt utan engagemang kan väl ses som rena semestern.
För din information så hamnar man inte på min lista för att man inte håller med mig, vilket säkert många "mot-hållare" här på Buke instämmer i. Inte heller för att man är okunnig, stavar illa etc. Därtill fordras något helt annat.
Jag tycker vi ska be moderator städa i tråden, sen kan vi prata om hur man blir en bra ledare för sin häst istället.
Detta tycker jag var en bra hjälp till att bli en bra leder.Man blir inte ledare för att man blir tipsad om att ha hästen si eller så när man leder, eller att man ska backa den i sån och sån situation...
Ledarskap har med hela ens förhållningssätt att göra. Det är att: ha känsla för timing, ha tydligt kroppspråk, kunna läsa hästen, kunna korrigera när det behövs och släppa igenom när det behövs, att ha kunskap om hästens beteende m.m. m.m.
Oavsett vilken inriktning/filosofi eller metod man väljer att hantera hästar utifrån så handlar det om ovanstående.
Mitt sto har ju enormt mycket "fullblodskaraktär" och det blir tydligen som upplagt för missförstånd bland denna typ av människor. Lyckligtvis har idioten flyttat (o jag har lovat att hålla tyst tills vi flyttat hästarna innan jag meddelar henne vad jag tycker o tänker...), både mitt sto o de andra hästarna i stallet är märkbart mer harmoniska nu. Min lilla tjej har "bara" hanterats på morgnarna av idioten i 2 månader, vi har haft problem en period med stress o utbrott vid ledning, men jag visste ju inte. ÅHHH, vad jag är besviken o ledsen o arg!
MEN, vet du, vi har fått bygglov nu till eget stall. Känsliga hästar ska inte hyras in oavsett hur väluppfostrade o fina de än är har jag lärt mig nu.