Sv: Tips på ledarskapsövningar
Oj vad alla ska tituleras som NH personer??
NH för mig är sunt förnuft, öppen för intryck,observation och mjuk hand. Vilket jag hoppas alla hästmänniskor innefattar utan speciella
NH kurser...
Detta är inte för känsliga ögon/öron och kan kallas *knapplån* även om det är en rekation på ditt inlägg (men alltså inget du ska ta åt dig av
)
Att hålla på med NH innebär tyvärr INTE per automatik sunt förnuft...
Har färsk erfarenhet av en stallägare som säger sig hålla på med NH. Hon är rädd för hästar, vilket hon hellre skulle dö än erkänna men det märks på hela hennes beteende vid hantering av hästarna. Hon har ingen som helst förmåga att läsa av hästar, men hon har ju lärt sig att hon är ledare om hästen slafsar runt okontrollerat bakom henne med jättelångt grimskaft. Hennes egen häst går över folk, trampar en på fötterna och är allmänt ohyfsad. Men sååå snäll enligt stallägaren/ägaren
. Denna dam kör sitt eget race helt o hållet vilket innebär att hon tagit sig rätten att "uppfostra" sin inackorderingar, d.v.s våra hästar. Vår egen häst är väldigt vaken o känslig men oerhört väluppfostrad o lätthanterad. Dock ansåg denna "NH-människa" att vår häst var för hårt hållen o saknade självförtroende
. Detta har nyss kommit till vår vetskap på omvägar (hon har själv ljugit för oss hela tiden) liksom att hon som åtgärd jagat omkring vår häst på hellångt grimskaft vid morgonutsläppet (enda gångerna hon fått hantera vår häst) och t.o.m jagat ned hästen i dikena efter vägen
. Och nu pratar vi om ett ungt dressyrämne i 150 000 kr klassen....
Denna "NH-människa" har dessutom svårt att hantera stallets två äldre arabiska gentlemän som vilken nybörjare som helst kan hantera.
Som tur är för vår häst har nu "NH-damen" flytt fältet, packat sitt pick o pack o lämnat sin sambo, stall o allt. Jag kan inte säga hur tacksamma vi är över det. Jag är dock oerhört ledsen o besviken å vår hästs vägnar o även de andra inackorderingarnas, att vi utan att veta det har utsatt dem för detta, och arg över att jag inte fått veta det hela innan damen ifråga flydde fältet (fast det kanske är tur det...
)
Och, nu hade man kunnat tro att vi pratat om en yngre tjej. Men icke, det handlar om en 43-årig kvinna med politiska uppdrag i kommunen.
Så här kan det alltså tyvärr gå till när nybörjare tror att de ska komma över sin (dolda) hästrädsla och är i total avsaknad av respekt för andra människor o djur. Men gömmer sig bakom fasaden "NH". Och inte fattar att hästar är levande varelser med olika sätt att reagera o hantera olika situationer.
Jag vet att det här inte är ett representativt fall av NH (även om jag sett skrämmande okunskap även om hos en del personer som ska lära ut det hela), men jag har ett stort behov att skriva av mig min ilska o frustration. Och jag skulle vara glad om sådana här människor kunde fångas upp på något sätt. Det förekommer mycket fjolleri inom hästvärlden idag. Men NH framstår för mig som den absolut värsta "inriktningen" då människor av den typ jag pratat om här fullständigt kan förstöra en häst genom sin totala okänslighet o okunskap.
Jag är oerhört tacksam över att vi uppfostrat vår unga, känsliga, glada häst så väl att hon inte tagit varaktig skada, varken psykiskt eller fysiskt, av denna idiots behandling.