Tips på lättfixat "ätaensam" mat

Ackio

Trådstartare
En sån här tråd är väl aldrig fel?
Jag äter just nu 4-5 mål om dagen varav ungefär 3 av dem äts ensam.
Detta gör att jag måste fixa/laga/ordna mat för 1 person och som gärna inte tar en halv dag för det finns inget tråkigare än att laga mat åt en själv. Roligare när man är fler. Oftast har jag lite leftovers från dagen innan som täcker ett mål, sen kan man alltid fixa lite sallad till ett men sen tryter fantasin.

Så tips på lättfixade måltider uppskattas :)
 
Laxpaket tycker jag är väldigt lätt och gott! Ta folie, lägg i en laxfilé, lägg i valfria grönsaker (jag brukar skära slantar av morot och purjolök, men även ibland broccoli och blomkål), häll på lite olja, krydda, vik över folien så det blir ett stängt paket och in i ugnen! Tar max fem minuter att lägga iordning och sedan lagar den sig helt själv i ugnen! Man kan även ta en frusen laxfilé om man glömt ta fram, tar bara lite längre tid att tillaga.
 
Jag äter också ensam. Min räddning när fantasin tryter är soppa.

Med potatis, lök, morot och lite annat som grund kan man göra nästan vad som helst. Idag har jag överbliven tacofärs i kylen och ska göra en köttfärssoppa av den.

Snabbaste varianten är tomatsoppa. En burk krossade tomater, vatten, buljongtärning röda linser och så i med vad som du har i skåpet. Tar typ 10 minuter och blir gott.

Fisk är snabblagat. Lägg en fiskfile i stekpannan och krydda med enbart citronpeppar, när det börjar bli klart - ha i creme fraiche och nån tsk tomatpure. Quinoa till är det bästa och godaste . Men vad som helst funkar ju; pasta, potatis, vete, bulgur
 
Tipsar om smaksatta créme fraicher! Man kan t.ex steka kycklinfilegbitar, koka pasta och sockerärtor, skiva körsbärstomater och sedan blanda ihop allt med en créme fraiche franska örter :) Tar typ 10 minuter totalt.

Finns även med champinjonsmak som är god till fläskfilé och champinjoner, med tomat/basilika som är god i pasta och massa andra smaker :)
 
Skär fläskfilé och valfri svamp i skivor. Skär cocktailtomater. Stek dem ihop. Blanda 2 dl creme fraiche med 1,5 msk grönsaksfond och häll över. Salta och peppra. Låt koka ihop några minuter. Servera med ris, pasta el klyftpotatis.
 
En sån här tråd är väl aldrig fel?
Jag äter just nu 4-5 mål om dagen varav ungefär 3 av dem äts ensam.
Detta gör att jag måste fixa/laga/ordna mat för 1 person och som gärna inte tar en halv dag för det finns inget tråkigare än att laga mat åt en själv. Roligare när man är fler. Oftast har jag lite leftovers från dagen innan som täcker ett mål, sen kan man alltid fixa lite sallad till ett men sen tryter fantasin.

Så tips på lättfixade måltider uppskattas :)

Är inne i en period där jag lagar mycket asiatiskt. Prova de här receptet på pad thai.
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/pad-thai-med-raekor/
 
Jag är inne på olika smaksatta creme fraiche jag med, men jag tar typ två laxfiléer i en smord ugnsform (för middag+lunch, middag+middag eller två luncher), saltar, pepprar och häller på valfri creme fraiche och in i ugnen 15-20 minuter.
Kan ta en naturell cf också, och blanda i t.ex. pressad vitlök och riven parmesanost.
Potatis till.
 
Laxpaket tycker jag är väldigt lätt och gott! Ta folie, lägg i en laxfilé, lägg i valfria grönsaker (jag brukar skära slantar av morot och purjolök, men även ibland broccoli och blomkål), häll på lite olja, krydda, vik över folien så det blir ett stängt paket och in i ugnen! Tar max fem minuter att lägga iordning och sedan lagar den sig helt själv i ugnen! Man kan även ta en frusen laxfilé om man glömt ta fram, tar bara lite längre tid att tillaga.

Jag har massor av olika foliefiskar, lax eller torsk är valfritt (jag har gjort några stycken av dessa förslag, men ambitionen är att jag ska göra alla ;) )
Brukar ha runt 25 g smör i paketet samt salt och peppar

smör knaperstekt bacon
smör basilika
smör chilipulver curry vitlöksklyfta tomatpuré
smör chilipuré soltorkade tomatpuré
smör chipotle knaperstekt bacon
smör citron dill
smör citron honung
smör citron rosmarin
smör citron timjan vitlöksklyfta
smör citron vispgrädde
smör citronmeliss
smör curry
smör dill ingefära
smör dill vispgrädde kräftstjärtar
smör dill vitlöksklyfta
smör dragon lök senapspulver
smör Garam Masala
smör gurka pepparrot
smör italiensk salladskrydda
smör kantareller lök persilja
smör kapris
smör Kerala curry
smör keso persilja
smör koriander ingefära
smör koriander vitlöksklyfta citron
smör lime ingefära
smör limejuice paprikapulver koriander
smör limeskal vispgrädde citronskal apelsinskal
smör lök knaperstekt bacon
smör lök
smör olivolja fetaost oliver
smör parmesanost färska tomater
smör parmesanost soltorkade tomater
smör parmesanost vitlöksklyfta
smör parmesanost
smör persilja vitlöksklyfta
smör pesto
smör potatis dill citron
smör potatis dill
smör potatis gräslök
smör provencalska örter
smör purjolök vispgrädde räkor
smör saffran vitlöksklyfta
smör salladslök mango chutney
smör salt peppar
smör sardeller vitlöksklyfta persilja
smör smörgåsgurka
smör soja mirin socker
smör svamp vispgrädde
smör tabasco/chipotle
smör Taco
smör Tikka
smör timjan
smör Vindalookrydda
smör vitlöksklyfta gräslök cayenne kryddnejlika timjan limejuice
smör sardeller vitlöksklyfta saffran
smör sardeller vitlöksklyfta
 
Jag slänger in mitt andra foliefisk-projekt också:
Valfri fiskfilé, ca 25 g smör, ca 1 dl grädde, salt, peppar är grunden

Smör Grädde Salt
Smör Grädde Salt Dill
Smör Grädde Salt Dill Kräftstjärtar
Smör Grädde Salt Dill räkor
Smör Grädde Salt Gräslök
Smör Grädde Salt Persilja
Smör Grädde Salt Citronskal Citronsaft
Smör Grädde Salt Citronskal Limeskal Apelsinskal
Smör Grädde Salt Pesto
Smör Grädde Salt Olivcreme
Smör Grädde Salt Kantareller
Smör Grädde Salt Champinjoner
Smör Grädde Salt Höstkantareller
Smör Grädde Salt svart trumpetsvamp
Smör Grädde Salt Taggsvamp
Smör Grädde Salt Vitlök
Smör Grädde Salt Purjo räkor
Smör Grädde Salt färska tomater
Smör Grädde Salt Pepparrot
Smör Grädde Salt Senap Dragon
Smör Grädde Salt Senap
Smör Grädde Salt Basilika
Smör Grädde Salt Brieost
Smör Grädde Salt Chevreost
Smör Grädde Salt Fetaost
Smör Grädde Salt kokt ägg
Smör Grädde Salt Saffran
Smör Grädde Salt Oliver
Smör Grädde Salt Chilisås
Smör Grädde Salt Timjan
Smör Grädde Salt Ingefära
Smör Grädde Salt Parmesanost
Smör Grädde Salt Parmesanost Soltorkade tomater
Smör Grädde Salt Spenat
Smör Grädde Salt paprika
Smör Grädde Salt Krabbkött
 
En sån här tråd är väl aldrig fel?
Jag äter just nu 4-5 mål om dagen varav ungefär 3 av dem äts ensam.
Detta gör att jag måste fixa/laga/ordna mat för 1 person och som gärna inte tar en halv dag för det finns inget tråkigare än att laga mat åt en själv. Roligare när man är fler. Oftast har jag lite leftovers från dagen innan som täcker ett mål, sen kan man alltid fixa lite sallad till ett men sen tryter fantasin.

Så tips på lättfixade måltider uppskattas :)
Laga storkok och frys in i matlådor. Jag brukar göra tre-fyra rätter på en gång och frysa in i matlådor, så har jag när tiden, lusten eller orken till matlagning inte finns. Det tar bara några timmar att göra om man tar rätter där man använder plattor och ugn samtidigt.

Enkla storkok är t ex chili con carne eller andra köttfärsrätter, soppor, kycklinggryta eller fisk med rotsaker.
 
Som andra redan har skrivit, så är det väldigt smidigt att göra storkok och frysa in matlådor! I höstas åt jag mycket linsgrytor. Paj tycker jag också är en bra rätt. Det tar iofs lite tid att göra men sen blir det många matlådor :)

När jag ska laga något som går fort blir det ofta äggröra/omelett. Det går ju att variera i oändligheten med tillbehör (ex. svamp, creme fraice, ost, kalkon). Annars gillar jag tonfiskröra (rör ihop en burk avrunnen tonfisk med creme fraiche och exempelvis rödlök, kikärtor, majs).
 
Jag är kass på matlådor, men jag gör ofta stekt ägg med ost på och så lite grönsaker. Eller skala ett par potatisar riv dem och stek som plättar. Lingon till eller bacon om man orkar steka.

Stekt torsk med spenat och potatis är en favorit som går snabbt. Brukar salta in torsken i 10 minuter innan jag steker, sen bara steka i smör och lite peppar.
 
Något som det blir att jag gör rätt ofta när jag inte har ork eller intresse att laga mat är att köpa köttfärs, tacokrydda och en sån där påse med färdig potatisgratäng. Steker köttfärsen och i med krydda. Blanda köttfärs och potatisgratäng i ungsform och så in i ugnen. Kanske lite ost uppepå om jag har någon hemma.
Blir ju en fyra-fem portioner av det, så har man tur slipper man laga mer mat på ett par dagar.. :)
 
Omelett går snabbt att fixa och då kan du använda rester. Har du inga rester kan man slänga i en burk av något slag: tonfisk, krabbkött eller så (skriver inte svamp, för burkchampinjoner är det värsta jag vet, men gillar du det så...). Min snabbaste omelett för en person är att tärna ett halvt paket bacon, steka det och sen ta upp det. I med äggsmeten och sen i med baconet när smeten börjar stelna. Soltorkad tomat är gott i smeten.:d
 
Jag gör storkok på grytor, soppor, och vegbiffar som jag fryser in. Bara att ta fram och micra sedan, vill man lyxa till den så gör couscous, sallad, eller liknande till. Annars går det att äta direkt.
 
Bakad potatis med någon god röra, potatis går att få till i micron om ugnsbakad känns för långsam :)
 
När jag inte alls orkar så kokar jag pasta. När den är klar och vattnet avslaget rör jag ner creme fraiche (smaksatt eller vanlig) och sen lite vad jag har hemma/vill ha. T ex skinka funkar utmärkt, ärtor och broccoli med. Lite ost är gott med. Nån krydda. Sen en sallad till det. Tar 10 minuter, man blir mätt och åtminstone bättre än en macka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 983
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 718
Senast: MML
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 679
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp