Tips på hur man får hästen att dricka mer

Lindsen

Trådstartare
Är lite orolig för min häst, han dricker så lite på vintern.
De har vatten ute, men det är ingen som rör det. Vet inte om han kanske sörplar i sig smutsvatten ifrån vattenpölar i hagen.
Under natten dricker han upp en halv hink, kan det vara 10 liter av totalt 20 i hinken.

Någon som har tips om hur man får hästen att dricka mer?

Han har saltsen och får extra salt i fodret.

Det är lite svårt att tvinga honom :crazy:

Sv: Tips på hur man får hästen att dricka mer

Får han hö eller hösilage? Om det är lågt TS-värde i hösilaget så kanske han får sig en hel del vatten där. Annars låter det som väldigt lite vatten för en häst. Min 8-månaders fölunge dricker 10 liter under natten(får hö) samt att han dricker i bäcken och fortfarande snuttar på mamma på dagarna.

Mina dricker inte så mkt ute, men jag har ganska mkt vatten i kraftfodret så de får i sig extra där. Sen dricker de ca 1 1/2 20-liters hink inne.

kl

Häll i lite koncentrerad äppeljuice antingen i vattnet ute eller i vattnet inne och se om det fungerar.
Annars kan du testa att lägga betfor i vattenhinken inne över natten.
Säg kanske tre-fyra nävar för en 20 liters hink.

Tack för alla svar! :)

Han får hösilage, vet inte TS halten men det är ju lite fuktigt. Men det kan ju inte räcka ändå tycker jag??

Han får även betfor med vatten men det är ju inte mer än ett par liter drygt.

Det är svårt för han är väldigt petig med maten så gör jag ngt konstigt med den så äter han inte.

På en hel natt borde han få i sig mer vatten än en halv hink tycker man..:confused:

kl

Häll i lite koncentrerad äppeljuice antingen i vattnet ute eller i vattnet inne och se om det fungerar.
Annars kan du testa att lägga betfor i vattenhinken inne över natten.
Säg kanske tre-fyra nävar för en 20 liters hink.

Ska testa det med Juicen, någon som har testat? Tror inte han bryr sig om betforen i vattnet -inte värt mödan för honom

mitt ena sto dricker oxå väldigt lite på vintern å det verkar bero på att hon tycker att vattnet är för kallt..så till natten brukar vi värma vattnet till henne..så att det är lite ljummet, å det har funkat perfekt! nu dricker hon lätt en hel hink! så jag skulle rekomendera att värma vattnet:d

lycka till!

Jo, jag har gjort det de senaste dagarna, för jag tänkte att han tyckte det var kallt men nej, på morgonen är det en halv hink kvar som vanligt:crazy:

Min gubbe får sitt vatten inne "spetsad" med ½ dl äppeljuice i varje hink :d(har 2 i boxen). Utan juicen dricker han knappt inget alls, med juicen åtminstone en hink.
Han har börjat dricka dåligt med vatten både ute och inne sedan sin svåra kolik i januari i år.:(
Även provat med betfor i vattnet, vilket han ratar.
Ratar blött mat, hans betfor ska vara "torr" som möjligt, ej soppa...
Äter enbart torrhö.
Så jag får fortsätta med att "spetsa" hans vatten inne.

Hmm det låter precis som min häst. Han vill ha sin mat som du beskriver.
Undra om han har lite magkänningar kanske? Han har iofs alltid druckit såhär lite på vintern.

Skall testa äpplejuicen! Han är en gottegris så om det fungerar på din så kanske det fungerar på min med!

Glömde fråga, använder du "vanlig" eller koncentrerad juice?
Tack!

Min herre har problem-mage sedan länge. Just nu är den lugn och fin.
I alla år innan koliken drack han mkt inne, men inte nu. Drack även lite i somras på betet.
Min är kräsen även när det gäller mat. Kan matvägra om man blötter maten för mkt, häller i maten i FEL ordning i krubban mm.:D
Koncentrerad juice, köper den på ÖB (billigaste).

Jag skulle vilja fråga vad du har för häst och hur mycket den jobbar? Har du bytt stall nyligen och är vattnet gott/bra?

Våra islandshästar dricker så här års mellan 1/2 och näästan 1 hink på natten, lite beroende på om de fått jobba så de blivit svettiga eller bara skrittats.

De har vatten ute men jag tror inte de dricker så mycket där, ffa inte när det är kallt. Det märks skillnad när de äter hö (sen vår - tidig höst när ensilaget inte funkar så bra) och när de äter ensilage (övrig tid) och de får alltid sitt kraftfoder (lite av varje, ca 5 dl, så att mineral och vitaminbehovet täcks) uppblött i ett par liter vatten (sparar tänderna enligt tandläkaren).

När vi bytt stall har jag haft både äppeljuice och betfor i vattenhinken, ifall de skulle tycka att vattnet smakar konstigt i början. Äppeljuice är mycket uppskattat av den ene - det är enda sättet att få honom att dricka ur vattenkopp - men däremot märker jag ingen skillnad med betfor.

Jag tror att din häst dricker det han behöver och att du inte behöver vara orolig så länge du ser att han kissar som han ska; ordentligt kiss - inte bara småskvätt, ljust färgat och att han skaftar ut.

Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka!

Tack för ditt svar!

Hästen är halvblod/fullblod med mycket nerv och är inte jättestor i aptiten. Stallet har han bott i större delen av sitt liv och vattnet är kommunalt, dvs samma som vi själva dricker. Han rids/tränas varje dag men under vintern blir han nästan aldrig svettig.

Jag tror att din häst dricker det han behöver och att du inte behöver vara orolig så länge du ser att han kissar som han ska; ordentligt kiss - inte bara småskvätt, ljust färgat och att han skaftar ut.

Han kissar men inte lika mycket som en del andra i stallet (märks på gödselkärran) men det är ljust. Vad menar du skaftar ut? Han kissar ofta! Varje gång man fodrar eller när han skall ut i hagen -ja, varje gång ngt händer, men då blir det inte så mycket/gång.

Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka!
Just det! gammalt ordspråk!! :)

De som tävlar distans med sina hästar måste bli duktiga på att få sina hästar att dricka på "kommando", annars går det inte bra i tävlingen. Sök i distanstråden, är övertygad om att ämnet varit uppe där. De använder ofta koncentrerad äppeljuice som smakförhöjare. Eftersom din häst verkar känslig för överraskningar kanske du ska skapa väldigt tydliga rutiner. T.ex. alltid två hinkar i boxen, en spetsad med äpple och en med rent vatten och så får det vara så under en längre tid. Så även om det till och börja med inte märks någon större skillnad i drickandet, så kanske han till slut börjar gilla att dricka åtminstone ur någon av hinkarna.
Lycka till

*KL*

Ge hästen lite salt i fodret. Dåligt drickande beror ofta på saltbrist. Min ponny hade det och blev ordentligt sjuk av uttorkning. Gav honom salt och allt blev bättre. Alla foderleverantörers första tips. Kanske kan hästen också tycka att vattnet är för kallt, prova att värma det och se om det blir någon skillnad, blir ju lite jobbigt att värma vatten men då vet du i alla fall varför det är som det är.

Har ni snö ute? Våra och många jag känners hästar, äter snö hellre än att dricka vattnet dom har ute.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30