Sv: Tips på Hundras?
Min vovve kopplar faktiskt av bäst när han är ensam hemma, då lägger han sig och sover den timma eller två han lämnas själv. Är vi hemma vill han gärna vara med överallt, med alla, och har svårt att koppla av fastän han är trött - och han är bara knappa 10 månader så han behöver sova!
Men 6 timmar varje dag tycker jag är hemskt faktiskt. Är den "regeln" på max 6 timmar Lag eller Rekommendation?? Det finns ju vettiga Regler om hur en hund får/inte får hållas bunden utomhus, där man kan se till att hundägare verkligen följer bestämmelserna. Fast hundar som lämnas ensamma inomhus hela dagar, är ju "gömda" (om dom inte sitter i en lägenhet och skäller och ylar) och syns inte i sin misär...
Ursäkta trådstölden, förresten, detta handlade ju om val av hundras...!
Det är en regel, men jag antar att polisen inte har tid att spana på var och vaqrannan hundägare och att den finns för att man ska ha något konkret att ta till så man kan ingripa när man märker att en hund är ensam så att den far illa av det. Själv tycker jag det 'är en vettig regel, jag menar, hellre regel som är svår att kolla än ingen regel alls.
Att ha hund är ingen rättighet, utan ett privilegium. Dock vidhåller jag att jag tror att de allra flesta hundar, förutsatt att de är vuxna, trygga och succcesivt ensamhetstränade, inte far illa av att vara ensamma några timmar. Sedan är det ju kanon om man har ett liv där hunden alltid kan vara med, men den möjligheten har inte många, och jag anser att man kan vara en bra hundägare och ge sin hund ett rikt liv även om den får ligga ensam hemma några timmar. och
Det känns som den här ensamhundsdiskussionen här på Buke har tagit väldiga proportioner. Hör er för med hundtränare, uppfödare, annat kunnigt hundfolk osv, och jag tror inte de kommer att säga att det är djurplågeri eller ens speciellt olämpligt att låta en vuxen, trygg och ensamhetstränad hund vara själv upp till 5-6 h per dygn. Och, privilegium att ha hund absolut, men om matte varken kan jobba eller åka och handla blir tillslut vovve väldigt hungrig då han inte får någon man
...
Att man inte lämnar en valp ensam, utan att det handlar om försiktig succesiv träning, och att man kanske inte kan lämna den så länge som tidigare nämnts förrän den är mer än ett år är en helt annan sak. Likaså att lämna hunden motsvarande heltidsarbete, dvs uppemot nio timmar per dag, och kanske mer (!) om man har andra ärenden att uträtta. DÅ kan man börja snacka om olämpligt...
Sedan måsteman som i alla fall se till individen. Det FINNS hundar som faktiskt knappt fixar att vara ensamma alls utan att bli stressade och ledsna, och har man en sådan hund är det naturligtvis totalt oacceptabelt att lämna den längre stunder.