Tips på Hundras?

F

Flyer

Har någon ett/flera tips på hundraser? Det ska bara vara en gårds hund lixom, den ska kunna springa lös och inte behöva fööör mycket motion, helst kunna vara ensam nån gång.:) Nån som vet nån bra?

Sv: Tips på Hundras?

Japp, vår västgötaspets uppfyller alla dina kriterier och är dessutom otroligt lydig och med på alla noter. I inomhusmiljö är hon lugn som en filbunke, utomhus stannar hon på gården och ska vi promenera i skogen hänger hon med överallt närsomhelst. Är bara att rekommendera!

Westie är en toppen hund på alla sätt men den behöver en del motion! men ej överdrivet mycket. Han kan vara ensam upp till 5 timmar .

Jag håller inte med om westie, de behöver mer uppmärksamhet och framförallt behöver de aktiveras mentalt mycket mer. Mycket motion ska de ha men utöver det så visst, då skulle dom passa på en gård.
De älskar ju att vara utomhus! En hund ska inte vara hemma mer än fyra timmar per dag själv. Det man kan tänka på också med westie är att om man inte tar han dom den riktigt vad gääller att torka den snustorr om den är blöt kommer den med stor sannolikhet få svamp och klåda på tassar/mage, det är en känslig ras tyvärr.

Okej jag erkänner:crazy:. jag kolade inte så mkt på vad du ville ha för egenskaper utan tänkte mer på våran egen westie . ( kan vara ensam upp till 5 timmar per dag)

kan och kan..men "lagen" säger att en hund inte får vara ensam mer än fyra timmar, därefter ska den rastas. Sen om man absolut måste någon gång ibland är ju det en annan sak. Men en hun där ett flockdjur och måt bäst av att ha sällskap.

kan och kan..men "lagen" säger att en hund inte får vara ensam mer än fyra timmar, därefter ska den rastas. Sen om man absolut måste någon gång ibland är ju det en annan sak. Men en hun där ett flockdjur och måt bäst av att ha sällskap.

*Hast, Host * 6 timmar är det väl ? Det har jag för mig.. tror vi hade genomgång på valpkursen det! Men det är iaf 1 timme i bilen om det inte är varmt, men det ska iallafall vara nerrullade fönster i bilen tycker jag!

<OT>

Titta, en till bukefalist med västgöte.

Den (västgöten alltså) vill jag veta allt om. :D ;)

</OT>

Ja, New Foundland!
Perfekt gårdshund, lugn, stabil, familjekär och är inte riktigt någon houdini, stannar gärna inom ett rimligt avstånd ifrån matte/husse.
Hänger med på promenader, men dör inte utan mängder av motion heller. En gårdshund får ju dessutom en del stimulans genom att "hålla koll på gården"!
Visst är dom stora, men dom är ju ganska lugna i sinnet, och väldigt snälla. Pälsvården är faktiskt inte så farlig, borstning 1-2 ggr i veckan. Kanske lite mer på baklåren och under öronen...
Sen att det är en av världens charmigaste hundraser gör ju inte saken sämre! (Nej, jag är inte partisk :o)

*Hast, Host * 6 timmar är det väl ? Det har jag för mig.. tror vi hade genomgång på valpkursen det! Men det är iaf 1 timme i bilen om det inte är varmt, men det ska iallafall vara nerrullade fönster i bilen tycker jag!

Har jag aldrig hört talas om, det kan ju ha ändrats. Men det är ju bara sorgligt isåfall.

Hundar KAN vara ensamma hela dagarna, dom lär knappast dö av det - men det är en form av avancerat djurplågeri, tortyr vill jag påstå!!! Så att en hund KAN vara ensam 6 timmar om dan ... ja, vad menar man med det? Att den inte ligger avliden när man kommer hem? Lyckats hålla sig utan att bajsa och kissa på golvet?? Eller...?

väl valda ord:bow:
Sen har jag givetvis respekt för att man ibland måste (extremfall)
Men att hunden regelbundet ska vara hemma själv så länge har jag inte förstått mig på.

Har jag aldrig hört talas om, det kan ju ha ändrats. Men det är ju bara sorgligt isåfall.

Du har fått det hela om bakfoten! Tidigare fanns det ingen regel alls om hur länge man fick lämna hunden ensam, men sedan en tid tillbaka finns det nu en som säger sex timmar max. Fyra har det aldrig varit.

Min och mångas uppfattning - sedan vet jag att det här på forumet finns en del personer som tycker att det är i princip djurplågeri att någonsin lämna hunden själv, och jag undrar i mitt stilla sinne hur dessa personer klarar vardagen om de verkligen lever som de lär :angel: - är faktiskt den att en vuxen och väl ensamhetstränad (succesivt tränad) hund i de allra flesta fall inte far illa av att vara ensam upp till ca 6 h per dygn, förutsatt att den aktiveras, sköts om och har sällskap i övrigt. Om hunden är frisk bör det heller inte vara jobbigt för den att "hålla sig" under tiden, förutsatt att den är rastad ordentligt innan. De flesta hundar klarar sig ju betydligt längre under natten; mina, till exempel, går ut sista gången vid elva på kvällen, och om de inte måste gå upp tidigare, så ligger de mer än gärna och trynar till niotiden eller t o m ännu längre morgonen därpå.

Därmed har jag INTE sagt att jag tycker det är OK att lämna sin hund hela, fulla långa arbetsdagar på uppemot 9 timmar fem dagar i veckan, för det tycker jag INTE, nota bene...

Senast ändrad:

Min vovve kopplar faktiskt av bäst när han är ensam hemma, då lägger han sig och sover den timma eller två han lämnas själv. Är vi hemma vill han gärna vara med överallt, med alla, och har svårt att koppla av fastän han är trött - och han är bara knappa 10 månader så han behöver sova!
Men 6 timmar varje dag tycker jag är hemskt faktiskt. Är den "regeln" på max 6 timmar Lag eller Rekommendation?? Det finns ju vettiga Regler om hur en hund får/inte får hållas bunden utomhus, där man kan se till att hundägare verkligen följer bestämmelserna. Fast hundar som lämnas ensamma inomhus hela dagar, är ju "gömda" (om dom inte sitter i en lägenhet och skäller och ylar) och syns inte i sin misär...
Ursäkta trådstölden, förresten, detta handlade ju om val av hundras...!

Håller helt med Lena, det är ingen jäkla rättighet att ha hund. Och visst klarar dom sig. Men varför vill man inte det bästa för sin hund?

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka