Tips på hingstval!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 237

Pam

Trådstartare
Funderar på om jag ska betäcka mitt ena sto igen. Så nu vill jag ha massor utav förslag på hingstar :)
Här är hennes stam http://www.allbreedpedigree.com/pamona8

Har inga riktigt bra bilder men här kanske man kan se lite i alla fall.
pamona.jpg

th_P1010561ss.jpg

th_gyuturtddy.jpg

Det jag önskar att hingsten kan tillföra: Lite storlek (hon är bara 160), Längre hals, Mod (stoet är lite för försiktig, hoppar helst en halvmeter över hindren och vågar då inte riktigt när hindren blir riktigt höga). Hingsten ska ha stor kapacitet och bra temperament, såsom stoet. Det ska också ev vara intressant att få fram en godkänd hingst efter den hingsten.

En hingst jag funderat på är Chacco Blue :love:

Några som har några ideer eller åsikter??

Sv: Tips på hingstval!!

Titta på Gragges lista över prestationshingstar!

Chacco Blue borde vara intressant.

Calido? Cyrano de Bergerac? Balou de Rouet?

Var hittar jag den någonstans??

Hade funderingar på balou förut... men tappade lite intresset iom balougraph. Men han ligger fortfarande med på "ev listan"

Calido höll jag just på och tittade på... jättefin ju :love:
Men är inte det blodet ganska mycket representerat i svenska aveln??

Cyrano är fin... men kanske lite för tung... vill ha en långbent. Eller förresten kollade på några bilder nu och ska nog kolla upp honom i alla fall.

Tack för tipsen... några fler??

Det finns ju flera godkända Calido-söner här, det har du rätt i.

Cyrano de Bergerac är ju 45% fullblod, så jag tror inte man behöver oroa sig för att det blir tungt!

Jaguar Mail kanske kan vara intressant? Eller Alligatorn? Feliciano?

Jag tycker du skall leta en hingst med bra bakdel, jag tycker det ser ut som om märren har lite kort och rakt kors.

Har stoet någon bedömning eller några egna prestationer ?

LÅnar egen knapp.
Ser ut som om hon gått 120 hoppning.
Mödernelinjen ser trevlig ut, men i paardenfokken kan jag inte se att den lämnat sååå mycket.

Hon har redan två fölungar, vet du hur någon av de blev ?

Nu finns ju tex Radisson (e. Indorado) i Sverige, så om Indorado ungen är bra kanske du skall titta på honom ?

Nej jag såg det också med Cyrano... hade bara den känslan när jag såg honom live.

Alligatorn kanske skulle vara intressant... men tyckte ev han såg lite tråkig ut i modellen.
Jaguar Mail är hon dräktig med just nu.
Feliciano... hmm har jag faktiskt inte ens funderat på men ska kolla upp honom.

Nej vad jag har hittat så har inte stostammen lämnat så jätte mycket. Dock så har jag haft ganska många "kunniga inom området" som sagt att jag borde försöka ta fram en hingst efter henne. Men dom har bara sett henne hoppas.

Jag har tyvärr inte sett någon utav fölungarna, håller på och försöker hitta nåt på dom men jag vet inte...

Jo, jag håller med om att hennes kors inte är helt bra. Ska tänka på det när jag väljer hingst. Bra bakdel alltså... :)

Radisson ska jag kolla på... gillar ju indorado avkommer så :d

Jag gillar ju själv Heartbeat och Cosmeo. Trevliga långlinjerade hingstar. Cosmeo har ju inga äldre avkommer men då är det kanske intressant att få något godkänt efter honom? Heartbeats föl fick ju en god allmän bedömning nu när treåringarna utverderades

Har kollat en del på heartbeat... eftersom jag gillade det jag såg av orlando. Dock vart jag inte så imponerad av honom på den video jag såg. Han är fin... men inget wow.
Kanske man skulle satsa på Heartbreaker... underbara de avkommor som jag ridit :d

Cosmeo vet jag inte så mycket om... men stammen går ju inte av för hackor :) Ska kolla upp honom med.

Vad tror ni om Burggraf, han har ju lämnat mycket fina avkommor i Holland i alla fall. Plus att han är e. Landgraf :love:

Jo, jag håller med om att hennes kors inte är helt bra. Ska tänka på det när jag väljer hingst. Bra bakdel alltså... :)

Var tvungen att gå ut i stallet och kolla om hon hade så tråkigt kors som det såg ut på bilden. Men nej... hon har ganska normalt kors. Det är visserligen inte jätte sluttande men inte rakt och inte så kort heller. Vinkeln förvillar nog lite. Men visst en ännu bättre bakdel skulle ju inte skada på fölet :)

Vill du ha fram en bra allroundhäst eller vill du avla för hoppning eller dressyr? Vad vill du ha ut utav fölet?

Aerline H och Nobel är ju två hingstar som både kan röra sig och hoppa. De lämnar båda lugna och trevliga avkommor med gång och hopp. De har dessutom bägge två intressant stam.

Vill du ha en ren hopphingst som lämnar trevliga och stabila avkommor, varför inte titta på Cartier, Heartbeat eller Careful? Cartier kan också röra sig, precis som Aerline H och Nobel.

Vill du avla för dressyr, varför inte Okeanos?

Jag vill i första hand ha fram en riktigt bra hopphäst. Men gärna med bra gångarter också, då stoet har väldigt trevliga gångarter och det är ju bra mycket trevligare att sitta och rida på :D
Men fölet ska avlas för hoppning på högsta nivå.

Nobel är jättefin, funderat på honom till ett annat sto. Tror dock inte på honom till det här stoet.

Aerline H... njaa.. har inte sett så många riktigt bra avkommor från han.

Cartier ligger med på kolla upp listan och även Careful (som jag blev väldigt imponerad av på hingstvisningen) :d

Eller varför inte Corland (Cor De La Bryere-Landgraf) ?
Fast han ger kanske inte så stort, min märr är också bara 160, men en annan Corland här i stallet är nog iallafall 165.

Jodå Corland är fin... att jag inte tänkt på honom. :)
Finns ett Corlandsto här i klubben som inte är så liten. Gillar inte riktigt hopptekniken på den, men det kan bero på ryttaren också. Väldigt het och får inte med sig ryggen, men hoppar hus gör den.
Hur är din i temperamentet??

Tack för alla tankar och tips. Dom som ligger på listan just nu är
Chacco Blue
Orlando, Heartbreaker
Calido I (frågan är om det blir för mycket ramzes, då både sto och hingst är linjeavlade på denna??)
Burggraf
Corland
Balou de Rouet

Ingen som har några mer bra tips??? Kom igen nu :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 000
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Masse
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 392
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 611
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈