Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

Sv: Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

Rodde skrev:
Uppenbarligen är inte NWR ponnyn endast vacker, I Reinland/Westfahlen vanns bruksprovet i november på ett överlägset vis av en NWR ponny, både vacker och otroligt höga siffror.
Tänk att det finns både vackra och duktiga ridponnyer!!!

Så är han "upphittad", bruksprovsvinnaren som har NWR härstamning, men är född Tysk ridponny (rheinland).

Fadern heter Leundsvelds Lord, född på L. stuteriet som har utpräglad prestationsavel han är efter Vita Novas Celesto (samma far som Bogi).
Detta stuteri har upprepade gånger tagit fram bra hingstar med prestation--men endast en har godkännt i hemmaavelsföreningen och det är L Elegant. Flera av deras hingstar har först visats i NWR och gått så långt som till slutbesiktning men där fallit på någon vinlkel eller benställning.
Efter utsorteringen i Holland har de sedan visats i Tyskland, Rheinland och klarat premieringen och därefter gått Tyskt bruksprov.

Leundsvelds Lord har den historien, han gjorde ett bra bruksprov och var tidigt ute och tävlade framgångsrikt. Han har ägts av ett Holländskt stuteri- och de har avlat med honom hemma och sedan registrerat i Tyskland.
http://www.joshouwen.nl/
Förra hösten var två treåringar e. L.L visade i Rheinland och bägge godkändes. Som reserv förra året var denna Castenraysewg Lars reserv champion i Rheinland. Denna Tyskregistrerade, Holländska NWR ponny har nu gått bruksprov i Neustat/Dosse och blivit bästa Tyska ridponny--vann bruksprovet gjorde en New Forrest.
Länk--
http://www.mlur.brandenburg.de/cms/detail.php?id=169997&_siteid=210

Kul är det för oss Svenskar med en "släkting" till Veronas Bo Gi som visat prestation.

peråke

:bump: Intressant sida, hittade också resultat på Veronas Gerswin som tydligen gjorde sitt bruksprov där 2002 (samtidigt som FS Champion de Luxe). Han fick 8,39 han med i snitt! Så det finns flera släktingar med prestation till Veronas Bo-Gi!
Skicka flera länkar till resultatsidor, kul läsning!:banana:
Petra

Ja dom Holländska ponnyerna är kompletta med en vacker exteriör och mycket prestation!
Men Gersvein gjorde inte sitt bruksprov med FS Champion de luxe, han gjorde sitt bruksprov bland småponnyerna (kleine ponys) inte bland ridponnyerna kanske inte lika svårt att uppnå höga poäng om man är ridponny och gör bruksprov bland småraser......:crazy:

:mad:
Snick, snack! Han gjorde det i hop med FS Champion de Luxe, ringde till ägaren och kolla!!! De minsta ponnyerna som var där är ridponnyer! Kleinpferde och Reitpony är samma storlek och många gånger samma stammar, kleinpferde är bla halvblodskorsningar (har själv ägt en sådan).
Petra

petrahorselover skrev:
:mad:
Snick, snack! Han gjorde det i hop med FS Champion de Luxe, ringde till ägaren och kolla!!! De minsta ponnyerna som var där är ridponnyer! Kleinpferde och Reitpony är samma storlek och många gånger samma stammar, kleinpferde är bla halvblodskorsningar (har själv ägt en sådan).
Petra
Snick snack av ägaren i så fall, han gjorde sitt prov med småponnierna, önskas bevis kan du få mailadress till min kusin i tyskland som var och såg provet, och inte var speciellt imponerad av hans resultat jämfört med konkurrensen.
Allt är inte guld som glimmar......
:banana: :banana: :banana:

Ja något lurt är det då han står anmäld som welsh och inte ridponny??

poloplayer skrev:
Snick snack av ägaren i så fall, han gjorde sitt prov med småponnierna, önskas bevis kan du få mailadress till min kusin i tyskland som var och såg provet, och inte var speciellt imponerad av hans resultat jämfört med konkurrensen.
Allt är inte guld som glimmar......

:smirk:
Surt sa räven...
Så då är både de svenska domarna och de tyska domarna blinda och ljuger. Hmmm...
Nja enligt folk som såg honom där nere så gick han provet samtidigt som alla andra ridponny, new forestar, pintos m.m men eftersom det är en holländks welsh ridponny (NWR) så har deras resultat redovisats för sig! Konstigare än så var det inte!
Så vill du ha telefonnummer eller mailadress till någon som också var där så maila mig så fixar jag fram det! :)
Eller kanske en liten video från provet inkl. prisutdelningen? Borde gå att ordna det med.
Petra

I bästa europeisk konkurens vann Gerswin SIN AVDELNING vid det tyska 30 dagars testet i Neustadt/Dosse med ett totalresultat på 8,39!

Marna skrev:
I bästa europeisk konkurens vann Gerswin SIN AVDELNING vid det tyska 30 dagars testet i Neustadt/Dosse med ett totalresultat på 8,39!
Om jag inte missminner mig så är väl provet i den delstaten känd för att dra till sig sämre hingstar....../välvilliga domare....
Och vad har han presterat sedan dess? Hur många placeringar i hopp eller dressyr har han? Eller är det igen det där man hört förut: Han är ju en så bra hingst att han inte behöver bevisa något på tävlingsbanan................
Ska svensk ridponnyavel få någon trovärdighet så måste hingstarna visa prestation på tävlingsbanan och inte hela tiden hänvisa till diffusa meriter i andra länder. Tänk så bra med öppna championat, då kunde svenska stoägare själv avgöra om dom unga importhingstarna är så fantastiska eller ..........:banana: :banana: :banana:

Tja, bästa europeisk konkurens (citat från hingstannons) var väl då följande efter Verona's Gershwin 98 Vita Noya's Golden Boris Welsh 9,40 7,72 8,44 7,69 8,39

Oosteind's Rosso 98 Anjershof Rocky Welsh 9,00 7,28 7,72 7,33 7,90

* Erripos Pegasus 97 Horeb Euros Welsh Cob (D) 9,20 7,33 7,56 7,25 7,43

Sylter Fire Flyer 98 Llanarth Fire Flyer Welsh Cob (D) 8,80 6,44 7,14 6,92 7,40

i hans avdelning

- annars kan Du ju titta på övriga resultat som jag skickat tidigare

Trevligt att Gerswin är intressant, lite fakta. Han har gjort 30 dagarsprov i Tyskland, vid samma tillfälle som FS Champion de Luxe, Ruby Gold mfl. Han är en Holländsk Welsh Ridponny (NWR) och av den anledningen hamnade i samma resultatgrupp som övriga welshar, dvs holländsk welsh ridponny och welsh cob (det gick alltså inte att välja i vilken av dessa två grupper hans resultat skulle räknas in). Alla hingstar gjorde samma prov vad gäller "interiör", dressyr, hoppning, löshoppning. Det som skilde sig åt var terrränghoppningen. NWR o welsh cobarna hade fyra hinder färre i terränghoppningen än Tyska Ridponnyerna, New Forestarna hade en längre bana, tror det var mellan 500-1000m längre än övriga. Så det var inte några större skilnader för de olika raserna. Gerswins poäng kan jämföras med alla de andra förutom terränpoängen och då kan vem som helst se att med sina 8,39 är det även i Tyskland en "hygglig" hingst.

Om sedan 30 dagars provet i Neustadt/Dosse är lättare än någon annanstans är inte jag rätt person att svara på eftersom jag inte haft möjlighet (ännu) att närvara vid alla tyska provanstalter. För ponny finns det kring 10 provanstalter, jag har varit på 3 av dem. Tittar man på vilka ponnyer som deltar i Neustadt/Dosse så kan man se att det är flera av dem som sedan gått högt på Bundeschampionatet så av det att dömma tror jag det håller en nog så hög klass. Tar man sedan i beaktande att flera av domarna på slutprovet dömmer på de andra provstationerna så tror jag inte Neustadt/Dosse är lättare/svårare än något annat.

Så till varför inte Gerswin tävlar. Det är mycket enkelt, jag har inte något ryttare till honom som är i ponnyålder och/eller som bor tillräckligt nära. Min 12 åriga dotter har en mor som har begränsat med tid för att köra runt på ponnytävlingar (hingstvisningar, kvalitets, 3-års tester är vad vi sätter vår tid på, just nu). Alltså rids han hemma, går som lärohäst till våra praktikanter. Under ryttare har han visats vid flertalet tillfällen både på hingsttåget, tävlingar, bruksprov samt ASRPs hingstvisning. Tror dock inte att avelsvärdet ökar eller att avkommorna blir bättre för att han tävlas. Han nedärver det han nedärver och det får tiden utvisa. Nästa år är hans avkommor 3 år gammla och någon avkomma från de ca 18 föl som föddes torde visas på treårstest och kunna ge en först vink om vad han ger. Hittills har hans föl visat sin klass, resultat går säkert att hitta på ASRPs sidor eller Tidningen Ridsport.

Tycker däremot det hade varit mera än bra om importer också fick delta i ungponnychampionatet! Detta har jag jobbat på men fått litet eller knappt något gensvar. Öppet championat skulle gynna all ponnyavel och framför allt ridponnyavel. Det vore mycket bra om våra importer fick vara med på ett tidigt stadie för att vi snabbt skall kunna mäta vår inhemska avel med den verkliga konkurensen. Det skulle också kännas bra om våra importhingstar kunde vara med och delta i ungponnysammanhangen. Det är ju dessutom mycket lättare att delta när man kan ha vuxna ryttare, vilket ju är möjligt på ungponnychampionat.
Så är det flera som vill försöka påverka SPAF så hade det ju varit toppen om vi fick till en förändring!

Så gott nytt år till er alla! Fortsätt avla, betäck bra ston med bra hingstar. Svenskt, holländskt, tyskt, danskt, etiopiskt strunt samma vad, är ponnyn bra så är den bra. Föd upp bra tävlingsponnyer, det behövs, mängder!
Bästa uppfödare i tävlingssammanhang vinner!
Vi ses!
Maria Winberg :)
p.s Var hittar vi ryttarna? :smirk: d.s

Mitt tips är att kolla upp Rivaldo P e Green River xx - Power Boy - Candide. Det står om honom på ASRP, han är ung och jag vet inget om storlek. Jag gillar stammen och tror att det är ngt som Lejonelle skulle gilla. Hoppas hon (och matte) mår bra :love:

Zondell skrev:
Mitt tips är att kolla upp Rivaldo P e Green River xx - Power Boy - Candide. Det står om honom på ASRP, han är ung och jag vet inget om storlek. Jag gillar stammen och tror att det är ngt som Lejonelle skulle gilla. Hoppas hon (och matte) mår bra :love:
Mitt tips är i så fall att kolla upp temperamentet på honom, fadern Green River är e. Diaghlyphard som är e.Lyphard (jag ryser...), en linje som inom fullblodsaveln är känd för sitt svåra temperament. Men det är möjligt att Rivaldo P har ett gudomligt lynne, men med vad som finns bakom är jag lite tveksam om lämpligheten att användas i avel av barn-ponnies.

och eftersom green river är en häst är ju frågan om hans avkomma kan gissas lämna smått...

Kanske fertiliteten också, är inte det ärftligt?
Konstigt att vi i Sverige inte får lämna sperma prov på hingstarna, det gör man t.ex i Holland innan dom får bli godkända det kan bli dyrt för stoägarna att använda en hingst som har dålig fertilitet!

Castenraysewg Lars gjorde sitt bruksprov där och han är NWR men han fick gå som ridponny, det är den enda jag har hört talas om som är NWR ponny och gör provet som welsh! Konstigt?

ponybreeder skrev:
Castenraysewg Lars gjorde sitt bruksprov där och han är NWR men han fick gå som ridponny, det är den enda jag har hört talas om som är NWR ponny och gör provet som welsh! Konstigt?

Castenraysewg Lars är efter en hingst som är född i NWR(Leunsvelds Lord)--avelsvärderad i Tyskland och stambokförd för avel i Rheinland/Westfahlen.

Castenraysewg Lars är föd in i Rheinlands grundstambok, grundregistrerad som Tysk ridponny.
Castenraysewg Lars är en Tysk ridponny.
peråke

ponybreeder skrev:
Kanske fertiliteten också, är inte det ärftligt?
Konstigt att vi i Sverige inte får lämna sperma prov på hingstarna, det gör man t.ex i Holland innan dom får bli godkända det kan bli dyrt för stoägarna att använda en hingst som har dålig fertilitet!

En del länder har spermaprov med en viss kvalitet för att få godkännas som hingst.

Metoden är omtvistad, då det inte alltid säger hur dessa "fertila" och "infertila" laboratorie hingstar fungerar i verklig betäckning.

I Sverige har vi i stället valt att låta hingsten först betäcka-- "visa" resultat och sedan utifrån VERKLIG fertilitet sortera bort hingstar som har för låg för att användas i avel.

peråke

poloplayer skrev:
Mitt tips är i så fall att kolla upp temperamentet på honom, fadern Green River är e. Diaghlyphard som är e.Lyphard (jag ryser...), en linje som inom fullblodsaveln är känd för sitt svåra temperament. Men det är möjligt att Rivaldo P har ett gudomligt lynne, men med vad som finns bakom är jag lite tveksam om lämpligheten att användas i avel av barn-ponnies.

Alla hingstar som godkänns för Svensk ridponnyavel temperamentstestas.(även fullblodshingstar)

En slutgodkänd hingst har ridits av ÅTTA testryttare som har avgivit omdöme om hingstens temperament.

Formlerna för uträkning av godkända bruksprov är "viktade" så att temperament och ridbarhet har en MYCKET stor inverkan på slutresultatet.

En hingst som får låga poäng på Temperament/ridbarhet behöver på prestationsbitarna hoppförmåga/gångarter i princip bedömas som tiomässig för att uppväga kofficienterna på temperament ridbarhet.

Stalltemperament testas däremot INTE i Sverige.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 503
Senast: ameo
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Cornelia
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna