Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

Sv: Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

cirkus skrev:
Hur stor är märren ?

Jag tror att det inte är omöjligt med naturlig även med liten hingst, är det inte Welsh här på forumet som haft ganska så stora ston till sin B-ponny hingst ?

Inga problem! Vi har betäckt ston upp till ca 165 cm med 128 cm welshhingst.

Jag har för mig att Candide inte tar emot stora ston längre då han börjar bli gammal & det blir för ansträngande för honom.

Jo - men om man nu har en halvblodskorsning och vill ha en mindre avkomma, vore det inte smartare att leta upp en hingst med INGET halvblod i stammen? - eller åtminstone så långt bakåt som möjligt. Det finns ju flera konsoliderade ridponnyhingstar i Sverige som inte bär halvblod i stammen. Brukar inte Du säga titta inte på hingsten - titta på stammen när det gäller storleken? eller har jag missuppfattat?

Marna skrev:
Jo - men om man nu har en halvblodskorsning och vill ha en mindre avkomma, vore det inte smartare att leta upp en hingst med INGET halvblod i stammen? - eller åtminstone så långt bakåt som möjligt. Det finns ju flera konsoliderade ridponnyhingstar i Sverige som inte bär halvblod i stammen. Brukar inte Du säga titta inte på hingsten - titta på stammen när det gäller storleken? eller har jag missuppfattat?
Konstigt att Casio blivit så liten, han har ju stort blod både på faderns (Hannoveranare 165cm) och moderns (Arthur SullivanXX 169cm) sida. Naturligtvis är det smartare att leta upp en hingst utan såna överaskningar några generationer bak om man ska betäcka ett ett stort sto i förhoppningen att få smått.
(för övrigt kan jag instämma i tidigare inlägg angående benställningen på Casio, jag stog bredvid en veterinär vid premieringen och h*ns spontana kommentar var : dra åt h----te, hur kan dom ta in en sån skev sak i aveln...)
:banana: :banana: :banana:

blev fel...

Senast ändrad av en moderator:

Marna skrev:

Jovisst är det lämpligt att titta bakåt i härstamningen, samtidigt som man ser individen.
Finns det stort finns det smått, i en sådan hingst som diskuteras finns både små och stora gener närvarande.
Likaväl som betäckningen som resulterade i Casio blev en medelstor C-ponny(ärvt små höjdanlag från bägge föräldrarna), kunde han om betäckningen gjordes om resulterat i en D-ponny (ett mindre och ett större anlag)eller en Häst(ärvt stora anlag från bägge föräldrarna).

Men nu blev han den minsta tänkbara varianten som kunde bli till och han själv är resultatet av de anlag han bär med sig. Dom anlag han bär med sig är de enda han kan ärva ner.

Nåväl när det gäller Ben och mindre korrekta, har denna hingst fått siffran sju som poäng. Casio ligger med två av Tysklands absolut främsta sportponnyförvärvare i härstamningen, Brillant och Constantin--bägge har lämnat ett helt myller med sportponnyer och troligtvis är dom knappast några åttor på ben dom heller.

Casio har en ansenlig mängd halvbörder och kusiner som "springer runnt" och tävlar och sprider vidare både sina prestationsegenskaper och mindre korrekta ben.

Tämligen vanligt med mindre korrekta ben på Tyska prestationsstammade ponny*, tysk ridponnyavel är MYCKET prestationsinriktad. . Prestationsuppfödarna har varit mer angelägna om sportprestationer och sportresultat än korekta ben och vackra typer.
I Tyskland toppar hingstar betäckningsstatistiken för att de har prestationsmeriter och att avkommorna blir sporthästar

Holländsk NWR avel är dess motsats, där har man istället skapat det otimala höljet och korrekta vinklar och benställningar.
I Holland toppas i dag betäckningsstatistiken av en hingst som är underbart vacker och perfekt--oslagbar champion i utställningsringen.

*Den Tyska ridponnyhingsten Derano B fick vid svensk avelsvärdering poängen 6 på benen, av avelsvärderingsnämnden. Sex på benen var då kasserande, men jag tror han fick någon form av dispens för prestation eller avelsmeriter eller nåt. Derano Gold har jag inte siffrorna på men jag har "synminnet" och det var "förfärligt".

Nåväl stort och smått, rakt och krokigt, vackert, prestationsstarkt--, den perfekta individen existerar inte.
Att välja hingst till ett korsningsto är svårt och går inte att vid skrivbordet fundera ut vilken som är den absolut bästa för varje sto.
Fast vi försöker väl hela tiden och hoppas att vi kan "skrivbordsoptimera".
peråke

Även om Casio själv är liten bör han väl rimligtvis bära på gener för både stort och smått ?? :banana: :banana: :banana:

Nu var det ju inte så att jag hade synpunkter på ben eller prestation - utan enbart på vad man ska välja om man vill ha en mindre avkomma - ska man då satsa på en ridponnyhingst med halvblod i stammen (om man alltså har ett sto med halvblod i sig) eller hellre på en som inte har det?

poloplayer skrev:
Även om Casio själv är liten bör han väl rimligtvis bära på gener för både stort och smått ?? :banana: :banana: :banana:

Höjd verkar genom s.k ADDITIVT arv, inte såsåm färgnedärvning är, med dominanta och ressesiva anlag.

Dominant och ressesiv nedärvning är när tex en färg ärvs på detta sätt.
Rött anlag (dominant)+ vitt anlag (ressesivt) = är lika med att avkomman är röd men bär ett ressesivt anlag för vitt (som inte syns, men kan förstås ärvas ner till avkommor.)
Hästar ger sitt utryck av färg på detta sätt.

Additivt arv är.
Rött anlag + vitt anlag = är lika med att avkomman visar rosa färg (men bär ett rött och ett vitt anlag)
Hästar ger sitt uttryck av höjd på detta sätt.

peråke

peråke skrev:
Höjd verkar genom s.k ADDITIVT arv, inte såsåm färgnedärvning är, med dominanta och ressesiva anlag.

Dominant och ressesiv nedärvning är när tex en färg ärvs på detta sätt.
Rött anlag (dominant)+ vitt anlag (ressesivt) = är lika med att avkomman är röd men bär ett ressesivt anlag för vitt (som inte syns, men kan förstås ärvas ner till avkommor.)
Hästar ger sitt utryck av färg på detta sätt.

Additivt arv är.
Rött anlag + vitt anlag = är lika med att avkomman visar rosa färg (men bär ett rött och ett vitt anlag)
Hästar ger sitt uttryck av höjd på detta sätt.

peråke

Om det vore så enkelt med storleksnedärvningen hur förklarar du då att ett sto på 175 (båda föräldrarna 170 hon borde alltså ärvt två anlag för stort av dem för att bli så stor) sedan får en avkomma på 160 med 167cm hingst (där det inte finns något smått bakom i stammen). Men på mamman (hon som är 175cm) finns det 3 led bak en 158cm hingst som är känd för att spöka igenom i storlek ibland. Detta skulle ju då vara omöjligt med det sätt som du anger storleksnedärvning. Skulle detta stämma som du skriver så skulle man ju mot allt sunt förnuft om man ville vara säker på att få en liten avkomma leta efter en hingst som själv var liten men efter två stora föräldrar vilket ju inte alls stämmer.

Uppenbarligen är inte NWR ponnyn endast vacker, I Reinland/Westfahlen vanns bruksprovet i november på ett överlägset vis av en NWR ponny, både vacker och otroligt höga siffror.
Tänk att det finns både vackra och duktiga ridponnyer!!!

:bow: :bow:
Alltid lika intressant att ta del av dina kunskaper.
För mig är benställningen hos hingsten framför allt intressant eftersom jag inte vill förstärka de anlag min sto bär med sig. Avkomman lär inte hamna i utställningsringen ändå med tanke på mödernet :D

Skicka gärna info om din hingst!
Jag såg stackars Candide försöka fatta poängen med en stor häst en gång för några år sedan och vill inte utsätta honom för det igen. Annars tycker jag väldigt mycket om honom och hans avkommor :love:

Rodde skrev:
Uppenbarligen är inte NWR ponnyn endast vacker, I Reinland/Westfahlen vanns bruksprovet i november på ett överlägset vis av en NWR ponny, både vacker och otroligt höga siffror.
Tänk att det finns både vackra och duktiga ridponnyer!!!

Det bruksprovet för Rheinland westfahlen vanns av:
Hingst född i Rheinland, Gestüt Hesselteich
Hesselteich´s Golden Dream 441411422101 (rheinland reg nr),

Hesselteichs Golden Dream(hat grade erst die HLP gewonnen und ist NRW Champiom)macht sehr gute Fohlen,vor allem Palominos haben nachzucht von ihm auf dem Hof,wirklich tolle Ponys

Hamriks Golden Arak(ist allerdings schon tot)ist der Vater von Golden Dream,machte auch gute Fohlen,haben eine Tochter von ihm bei uns(Palomino),super GGA`s klasse Gebäude etx

Hamriks Golden Arak är född i NWR, dock inte godkänd för NWR avel utan är godkänd för Rheinland/westfahlen (NRW).
Han är e. Den Holländska Valentino (helbror med Power Boy) u.Hamriks Tequil ue Patron OX.

Det här är relativt vanligt, man har alltid tagit blod ifrån Holland och använt i Tysk avel--Power Boy är ett bra exempel. Men man använder sig av olika urval av hingstarna.

http://www.westfalenpferde.de/indexd.htm
(knappa i kollummen till vänster, leistungprufurung)

peråke

Nej så blev det fel....Roddes Holländska NWR ponny som vunnit bruksprov i Tyskland och som jag felaktigt trodde var efter Hamriks Golden Arak ---visar sig vara heltysk. Men Hamriks Golden Arak har en son på samma station som heter Golden Atreju.
Här är korrekt härstamning på bruksprovsvinnaren.

Hemschenherm, Ulrike, Österweger Str. 56, 33775 Versmold, Tel. 05423-8118 od.5005 od. 0171-8006655 (eMail: reitponys.hesselteich@freenet.de)

Golden Atreju (DR) DE 341411518599, Palomi, 145 cm, v. Hamrik’s Golden Arak - Valiant Starlight Reitpony (N)

Hesselteich's Golden Dream (DR) DE 441411422101, Is, 140 cm, v. Donnerblitz - Rosedale Tiberius Reitpony (N)[/B

Donnerblitz, är antingen efter Downland Donner eller efter Dunhill H.
Dunhill H, är i Sverige som sportponny.

peråke

"tävlar och sprider vidare både sina prestationsegenskaper och mindre korrekta ben.

Tämligen vanligt med mindre korrekta ben på Tyska prestationsstammade ponny*, tysk ridponnyavel är MYCKET prestationsinriktad. . Prestationsuppfödarna har varit mer angelägna om sportprestationer och sportresultat än korekta ben och vackra typer.
I Tyskland toppar hingstar betäckningsstatistiken för att de har prestationsmeriter och att avkommorna blir sporthästar

Holländsk NWR avel är dess motsats, där har man istället skapat det otimala höljet och korrekta vinklar och benställningar.
I Holland toppas i dag betäckningsstatistiken av en hingst som är underbart vacker och perfekt--oslagbar champion i utställningsringen.

*Den Tyska ridponnyhingsten Derano B fick vid svensk avelsvärdering poängen 6 på benen, av avelsvärderingsnämnden. Sex på benen var då kasserande, men jag tror han fick någon form av dispens för prestation eller avelsmeriter eller nåt. Derano Gold har jag inte siffrorna på men jag har "synminnet" och det var "förfärligt".

Nåväl stort och smått, rakt och krokigt, vackert, prestationsstarkt--, den perfekta individen existerar inte.
Att välja hingst till ett korsningsto"

Måste protestera, detta är ju ett hån mot tyskridponnyavel att påstå att inte tyskarna bryr sig om benen.

Har arbetat och bott i tyskland under flera år och kan då inte för fem öre hålla med om att tyskarna inte skulle vara hårda med benen. DE är mera än stränga. Däremot så godkänner man hingstar bara de har delpoäng högre än 5. Det är inte helt ovanligt att de har så låga poäng. Har hingstarna så låga poäng då måste de kompensera det med extremt höga gångarts eller hoppoäng! De ovannämda hingstarna har höga gångartspoäng och därför är de godkända.
Sedan är det ju upp till uppfödaren att betäcka rätt.
Så till holland vilket vi också hade mycket kontakt med eftersom vårt stall låg mellan Dusseldorf och holländska gränsen. Allmänt känt var och är fortfarande att holländarna är lite klena undertill! Man ville gärna i tyskland ha lite mera ben på ponnysarna! Så nej Peråke, lite väl mycket "skrivbords hästar" blev det nog nu! Och vad gäller Golden Dancer så såg jag honom förra året och han är ok i benen, inte något kringelkrok där inte!
:( Petra

Hej !!!

NJa inte så mycket skrivbordsprodukt utan här har vi ett problem i Sverige--

Vi har konsekvent de senaste åren haft problem med Tyska prestationshingstar i avel, blir dom inte kasserade av vår avelsvärderingsnämnd-- så KASSERAR stoägarna.
Här används lätta ädla typriktiga hingstar med korrekta ben...

I princip så skulle det vara MYCKET riskabelt att inköpa många av de Tyska hingstarna i prestationslinjer för man skulle råka ut för att i princip ingen använde dem för de har "DÅLIG" typ och "DÅLIGA" ben ???

Vi får väl se om jag bedömt läget rätt--eller om jag har fel.

Jag kommer i vår att visa för Svensk avel Bönnigerhingsten Derbino för Svensk avel.
En av Tysklands högst avkommebedömda hingstar med avkommor som har samlat på sig ett otal EM medaljer.

Jag har fått hingsten då han anses ha gjort sig förtjänt av en ålderdom i Svensk frisk och grön miljö.

Jag kommer själv att använda honom till mina ston, antagligen kommer han att anses "För DÅLIG" för Svensk avel.

Och jag LOVAR, han har "grova ben"--och är knipt under knäna.

välkommen till Sverige,,,,petrahorselover

peråke

I De Paardenkrant stod om NWR ponnyn som i höst vann hingstpremieringen i Tyskland, men han var rent Holländsk, kommer inte i håg just nu vad han hette kanske. Han vann med höga siffror. Efter leuns Velds Lord tror jag!

Lejonelle skrev:
Min idealhingst är welshhingsten Candide som jag tycker mycket om men eftersom han endast finns med naturlig betäckning och är liten har jag avskrivit detta av praktiska skäl ;)

Oj, lever Calle än? Det är gott gry i den gamle farbrorn!

Såvitt jag vet gör han det. Han är inte så hemskt gammal, minns jag rätt så är han född 82.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 503
Senast: ameo
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Cornelia
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 123
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka