Sv: Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")
Marna skrev:
Jo - men om man nu har en halvblodskorsning och vill ha en mindre avkomma, vore det inte smartare att leta upp en hingst med INGET halvblod i stammen? - eller åtminstone så långt bakåt som möjligt. Det finns ju flera konsoliderade ridponnyhingstar i Sverige som inte bär halvblod i stammen. Brukar inte Du säga titta inte på hingsten - titta på stammen när det gäller storleken? eller har jag missuppfattat?
Jovisst är det lämpligt att titta bakåt i härstamningen, samtidigt som man ser individen.
Finns det stort finns det smått, i en sådan hingst som diskuteras finns både små och stora gener närvarande.
Likaväl som betäckningen som resulterade i Casio blev en medelstor C-ponny(ärvt små höjdanlag från bägge föräldrarna), kunde han om betäckningen gjordes om resulterat i en D-ponny (ett mindre och ett större anlag)eller en Häst(ärvt stora anlag från bägge föräldrarna).
Men nu blev han den minsta tänkbara varianten som kunde bli till och han själv är resultatet av de anlag han bär med sig. Dom anlag han bär med sig är de enda han kan ärva ner.
Nåväl när det gäller Ben och mindre korrekta, har denna hingst fått siffran sju som poäng. Casio ligger med två av Tysklands absolut främsta sportponnyförvärvare i härstamningen, Brillant och Constantin--bägge har lämnat ett helt myller med sportponnyer och troligtvis är dom knappast några åttor på ben dom heller.
Casio har en ansenlig mängd halvbörder och kusiner som "springer runnt" och tävlar och sprider vidare både sina prestationsegenskaper och mindre korrekta ben.
Tämligen vanligt med mindre korrekta ben på Tyska prestationsstammade ponny*, tysk ridponnyavel är MYCKET prestationsinriktad. . Prestationsuppfödarna har varit mer angelägna om sportprestationer och sportresultat än korekta ben och vackra typer.
I Tyskland toppar hingstar betäckningsstatistiken för att de har prestationsmeriter och att avkommorna blir sporthästar
Holländsk NWR avel är dess motsats, där har man istället skapat det otimala höljet och korrekta vinklar och benställningar.
I Holland toppas i dag betäckningsstatistiken av en hingst som är underbart vacker och perfekt--oslagbar champion i utställningsringen.
*Den Tyska ridponnyhingsten Derano B fick vid svensk avelsvärdering poängen 6 på benen, av avelsvärderingsnämnden. Sex på benen var då kasserande, men jag tror han fick någon form av dispens för prestation eller avelsmeriter eller nåt. Derano Gold har jag inte siffrorna på men jag har "synminnet" och det var "förfärligt".
Nåväl stort och smått, rakt och krokigt, vackert, prestationsstarkt--, den perfekta individen existerar inte.
Att välja hingst till ett korsningsto är svårt och går inte att vid skrivbordet fundera ut vilken som är den absolut bästa för varje sto.
Fast vi försöker väl hela tiden och hoppas att vi kan "skrivbordsoptimera".
peråke