Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

Sv: Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

oz_joj skrev:
och eftersom green river är en häst är ju frågan om hans avkomma kan gissas lämna smått...

Alla ridponnyhingstar för blod från både stort och smått.

Denna hingst för höjdanlag, ALLT emellan häst och B-ponny.
En hingst som följdakltligen både kan förstora och förminska avkomman och lämna avkommor som han själv är.

peråke.

peråke skrev:
En del länder har spermaprov med en viss kvalitet för att få godkännas som hingst.

Metoden är omtvistad, då det inte alltid säger hur dessa "fertila" och "infertila" laboratorie hingstar fungerar i verklig betäckning.

I Sverige har vi i stället valt att låta hingsten först betäcka-- "visa" resultat och sedan utifrån VERKLIG fertilitet sortera bort hingstar som har för låg för att användas i avel.

peråke

Vad anses som acceptabel nivå på dräktighetsprocent?
Med svenska systemet så blir det ju faktiskt stoägarna som får betala notan, dom tar kostnaderna.
:banana: :banana: :banana:

peråke skrev:
Alla hingstar som godkänns för Svensk ridponnyavel temperamentstestas.(även fullblodshingstar)

En slutgodkänd hingst har ridits av ÅTTA testryttare som har avgivit omdöme om hingstens temperament.

Formlerna för uträkning av godkända bruksprov är "viktade" så att temperament och ridbarhet har en MYCKET stor inverkan på slutresultatet.

En hingst som får låga poäng på Temperament/ridbarhet behöver på prestationsbitarna hoppförmåga/gångarter i princip bedömas som tiomässig för att uppväga kofficienterna på temperament ridbarhet.

Stalltemperament testas däremot INTE i Sverige.

peråke

Som sagt, Green River är kanske undantaget som har ett ypperligt temperament, men jag blir misstänksam när hans far är känd för att ge väldigt skarpa/svåra avkommor, hans farfar är klassificerad som *savage* dvs. galen, och likadant fler generationer bakåt. Det kan ju alltid diskuteras om det är en lämplig linje att använda inom avel av ponnies till barn.

Svenska stoägare har tillgång till hingstarnas "obligatoriska" språngrulla och resultat av betäckningar.

Siffrorna publiceras årligen i "Blå boken" som publiceras av SH.

SH granskar årligen hingstarnas resultat och om hingsten har uppvisat som resultat av ett års betäckning av 40% födda föl--sker en utredning och därefter beslutas om hingsten får fortsätta i avel.

Hingstar med upprepade resultat av 50% födda föl sker även för dom en utredning och därefter beslut om eventuell kassaktion.

Det inträffar ibland att en hingst visar sig INTE fungera på transport semin men kanske utmärkt på direktseminering.
Det inträffar även att hingstar ibland har en infektion som påverkar resultatet.
Det finns mycket som påverkar, och kassaktion sker först efter utredning och eventuellt byte av betäckningssätt.

Det bästa instrumentet vi har som stoägare, är att det är ett myndighetskrav för hingstar i avel att föra språngrulla och det är även ett myndighetskrav att resultatet av betäckningarna görs tillgänglig för stoägarna.

peråke.

Ja det är verkligen tur att vi dumma svenskar har myndigheterna, vad vore aveln utan SH!
Hur i hela fridens namn temperament testar man hingstarna i Sverige? Vilka är de 8 testryttarna? Verkar jobbigt! Du vet lika väl som jag att det är några få flicksnärtor utan någon igentlig livserfarenhet som testar hingstarna, det används inga riktiga beridare med lång utbildning utan några som råkar vara lediga för stunden. Aldrig har det redovisats någon meritlista på testryttarna.
2005 var det mycket disskution hurvida dom visste att dom satt på 4 åringar eller 5 åringar! Hingstarna fick göra samma bruksprov oavsett hur gamla dom var!

Du vet själv att det fifflas med betäckningssiffrorna, det är hingstar som blivit gynnade av att andra hingstar inte lämnar spermier, det skulle se helt annorlunda ut om alla redovisade juste. Nej det är vi stoägare som får betala priset för att hingstägarna inte berättar hur deras hingst ligger till när det gäller dräktighet.

Det är tur att vi har SH som står som oberoende myndighet och håller balansen i Sveriges avel SH som aldrig tar några beslut som kan skada någon utan ser till att allt går rätt och riktigt till.
Jag hade turen att bli inbjuden till Regeringens represtentant när det gäller avel, där hade man kanske inte lika höga tankar om den nuvarande avelsmyndigheten som visat sig hålla på med en det ena en det andra, det var ett mycket intressant möte och högen av rapporter på klagomål var gigantiska! Det finns alltid två sidor av sanningen!
Jag tänker bevittna även årets hingstpremiering från läktaren och se vad dom tänker godkänna.

Hur i hela fridens namn temperament testar man hingstarna i Sverige? Vilka är de 8 testryttarna? Verkar jobbigt! Du vet lika väl som jag att det är några få flicksnärtor utan någon igentlig livserfarenhet som testar hingstarna, det används inga riktiga beridare med lång utbildning utan några som råkar vara lediga för stunden.

Hingstarna rids i bruksprov med två testryttare i varje gren.
Bruksproven avläggs vid minst två olika bedömningar (för slutgodkännande)
Formella kravet på testryttarna är att minst en av de två testryttarna i varje gren har svårklass kompetens(alt. beridarutbildning). Det läggs årligen ner mycket tid och pengar på att finna testryttare som har hög kompetens.
Hitintills har kompetensen hållt varje år--förra året kritiserades att en av de två testryttarna i hoppning inte hade formell kompetens (den andra hade det).
Denna testryttare som blev omdiskuterad, uppmärksammades av åskådare på läktaren från Norge och ombads att komma till Norge som testryttare--även Danmark har i år använt samma i Sverige omdiskuterade testryttare.

2005 var det mycket disskution hurvida dom visste att dom satt på 4 åringar eller 5 åringar! Hingstarna fick göra samma bruksprov oavsett hur gamla dom var!

I ASRP´s reglemente finns möjlighet att "förkorta" den ordinarie bruksprovs förfarandet som är.
3-åring, Ridprov-löshoppning
4-åring Gångartsprov I --Hopprov I.
5-åring Gångartsprov II --Hopprov II.--slutgodkänd
till för hingstar som vill bli slutgodkända som fyraåringar.
3-åring, Ridprov-löshoppning
4-åring Gångartsprov II--Hopprov II.--slutgodkänd

Hitintills har två hingstar klarat att bli slutgodkända som 4-åringar och då följaktligen gått bruksprov II redan som fyraåringar (normalt vid fem år.
Det är Fenome och Verdi.
Möjligt är att publiken inte var påläst och därmed missförstod att Verdi själv valt att försöka sig på att redan som fyraåring gå "femåringarnas" bruksprov. (bruksprov II)

Du vet själv att det fifflas med betäckningssiffrorna, det är hingstar som blivit gynnade av att andra hingstar inte lämnar spermier, det skulle se helt annorlunda ut om alla redovisade juste. Nej det är vi stoägare som får betala priset för att hingstägarna inte berättar hur deras hingst ligger till när det gäller dräktighet.

Det förekommer i Sverige såväl som i andra länder att ALLA inte följer lagar, vill man så har man alltid möjlighet att om man har som du upptäckt att någon hingstägare "fifflar"--så är det i detta land åklagare och domstolar som skipar rättvisa.
Mitt råd till dig är anmäl företeelsen och ge den anklagade en "just" rättslig utredning och därefter dom.

Det är tur att vi har SH som står som oberoende myndighet och håller balansen i Sveriges avel SH som aldrig tar några beslut som kan skada någon utan ser till att allt går rätt och riktigt till.
Jag hade turen att bli inbjuden till Regeringens represtentant när det gäller avel, där hade man kanske inte lika höga tankar om den nuvarande avelsmyndigheten som visat sig hålla på med en det ena en det andra, det var ett mycket intressant möte och högen av rapporter på klagomål var gigantiska! Det finns alltid två sidor av sanningen!

Samma svar som ovan...

Jag tänker bevittna även årets hingstpremiering från läktaren och se vad dom tänker godkänna.

Då kanske vi ses, jag skall visa hingst --hoppas dom tänker godkänna MIN !!!

peråke

Oj vad många ömma tår och mycket åsikter. Jag ville bara tipsa om en hingst som jag tror att Lejonelle skulle gilla. Jag har träffat ponnyer med detta blod och alla har haft bra temprament. I första hand gillar jag "mammasidan" som varit rörliga och duktiga på dressyrbanan.

poloplayer skrev:
Som sagt, Green River är kanske undantaget som har ett ypperligt temperament, men jag blir misstänksam när hans far är känd för att ge väldigt skarpa/svåra avkommor, hans farfar är klassificerad som *savage* dvs. galen, och likadant fler generationer bakåt. Det kan ju alltid diskuteras om det är en lämplig linje att använda inom avel av ponnies till barn.

Herr Poloplayer mfl! :bow:
Hjärtligt välkommen att hälsa på "den svåra" (läs ridbarhet 10 10 8) Green River och även hans son Rivaldo P. Jag bjuder på kaffe med dopp. Kaffet är kanske inte det bästa (är inte någon mästare av kaffetillverkning men te av bästa sort kan åstadkommas) men både doppet och hästar torde uppfylla dina högtställda krav beträffande temperament m.m. :)
Med vänliga hälsningar
Maria Winberg / 0733-921270 :banana: :banana: :banana:

Hej funderar själv på att betäcke med renrasig Welsh till mitt sto på 1,68 det blir två alternativ att rega den ponnyn Svensk ridponny och Welsh partbred, Welshen finns ju i väldigt många kategorier vet en vet en uppfödare som betäckt halvblod med welsh 1,62 cm och avkommorna blev d-ponnyar, Man kan gå in på svenska Welshponnyförbundet och kolla på hingstar .Linas ägare

Ja det går bra, se www.swf.nu sedan klickar du på hingstar/avelshingstar så hittar du alla sektioner!

Rodde skrev:
Ja det går bra, se www.swf.nu sedan klickar du på hingstar/avelshingstar så hittar du alla sektioner!

:confused:
Så då tycker du att man skall betäcka ett halvblodssto med welsh? Och ha halvblod i ridponnyavel? Har för mig att du varit emot detta innan, eller är jag nu helt fel ute?
Petra

Jag äger en welsh hingst och har hitintills tackat nej till halvblodsston, men om man vill avla med welsh/halvblod så går det bra, men det är ingen bra början om man vill avla ridponnyer. Men historiskt sett blir det troligen en bra individ/slutprodukt.
Men vill man ha fram ett bra avelsmaterial för vidare ridponnyavel vet jag ej!
Jag har ett halvblodssto som är dräktig med en ridponnyhingst, bägge har mkt bra ridbarhet och jag vet av erfarenhet att hästar som är bra i psyket med hög ridbarhet är oehört eftersökta som mindre promenad/träningskompisar eller för tävling. Det var en slump att jag betäckte och hon blev dräktig. Nej allt är bra bara man vet vad man gör och varför!

Om dom inte godkänner din kan dom väl lägga ned systemet! Hur många avkommor har han?
Allt är ändrat nu på premierigen dina uträkningar gäller ej längre, helt fel med vad en hingst ska göra, vi ska också visa hingst "din" hingst!!!

Maria Winberg skrev:
Herr Poloplayer mfl! :bow:
Hjärtligt välkommen att hälsa på "den svåra" (läs ridbarhet 10 10 8) Green River och även hans son Rivaldo P. Jag bjuder på kaffe med dopp. Kaffet är kanske inte det bästa (är inte någon mästare av kaffetillverkning men te av bästa sort kan åstadkommas) men både doppet och hästar torde uppfylla dina högtställda krav beträffande temperament m.m. :)
Med vänliga hälsningar
Maria Winberg / 0733-921270 :banana: :banana: :banana:

Om du läser noga ser du att jag skriver att Green River kanske är undantaget, och även om han så är, kan ingen i fullblodsavel insatt person förneka att hans far Diaglyphard är känd för sina skarpa/svåra avkommor,och Diaglyphard's halvbror Lyphazia togs ur aveln på grund av dåligt lynne själv och på avkommor, och att hans farfar räknas som *galen*.
I mitt avelsarbete tittar jag generationer bakåt för att få ett hum om eventuella egenskaper på en hingst, och vad han kan tänkas producera, och om jag då finner hingstar kända för dåligt lynne så säger jag nej tack till en sån hingst för att producera ponnies till barn. OBS detta är min åsikt, och om du har en annan åsikt så respekterar jag den, men jag skulle själv ALDRIG använda en sådan hingst.

Senast ändrad:

Allt är ändrat nu på premierigen dina uträkningar gäller ej längre, helt fel med vad en hingst ska göra

Jag har vid redovisningen läst ur 2005 års hingstreglemte--frågan gällde 2005 års reglemente.

"2005 var det mycket disskution hurvida dom visste att dom satt på 4 åringar eller 5 åringar! Hingstarna fick göra samma bruksprov oavsett hur gamla dom var!".

peråke

Ja det var visst nån som sagt efteråt att "var den bara 4 år jag trodde han var 5!!!" Jag hörde det inte själv men hört det i andra hand, isåfall blir man skrämd!

Det kommer massor av hingstar i år ska bli riktigt kul! Man kan om allt gå bra komma hem med en godkänd hingst men allt är öppet....

Vet du om det möjligtvis kommer att visas några nya fullblod och hur upplägget är under helgen? Jag kan bara åka en av dagarna så då vill man ju se så mycket som möjligt.

Fredagen är det dressyr/gångarter under ryttare, lördag exteriör bedömning samt söndag hoppning.
Jag vet inte när 3 års hingstar visas, inte heller gamlingar som ej ska göra bruksprov.

Rodde skrev:
Ja det var visst nån som sagt efteråt att "var den bara 4 år jag trodde han var 5!!!" Jag hörde det inte själv men hört det i andra hand, isåfall blir man skrämd!
QUOTE]

Jag har beskrivit lite "längre upp" i denna tråd att det´finns möjlighet för fyraåringar att avlägga slutexamen. Fyraåringar går då bruksprov II, som ridponny hingstar inte har krav på sig att genomföra förrens dom är fem.

Fyraåringar och femåringar går då samma prov, men dom har olika poängkrav för att provet skall vara godkännt.
Går man bruksprov II som fyraåring krävs en "lägre" poäng för att provet skall vara "godkännt", än när femåringarna gör samma prov.

I princip är det därför inte nödvändigt för testryttaren att veta hingstens ålder, hingsten skall trestas för svårighetsgraden av bruksprov II och ålderskorrigering sker vid poänguträkningen.

Skrämmande ??? Nej det är snarare en anpassning efter praxis i de flesta Europeiska länder. Bruksproven som används i Tyskland, Holland osv är ett bruksprov där olika åldrar startar.
Hingstarna genomför SAMMA prov oavsett ålder och testryttarna tar ingen hänsyn till hingstens ålder utan jämför ALLA och sätter poäng.

Efter poänsättningen så sker en sk ålderskorrektion.
Fyraåriga hingstar erhåller den poängsumma som räknas ut.
Femåriga och åldre hingstar dras en procent AV ifrån slutresultatet och resultatet redovisas som "ålderskorrigerat".
Treåriga hingstar får ingen motsvarande + summa, utan det är frivilligt att försöka sig på bruksprovet ett år tidigare än "normalålder" som är fyra år.
Jag lägger in länken till ett bruksprov .
http://www.westfalenpferde.de/indexd.htm
Leistungsprüfungen
Kleinpferdehengste
Ergebnis Reitponys u. Kleinpferde

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Maria Winberg skrev:
Maria Winberg skrev:
Tror dock inte att avelsvärdet ökar eller att avkommorna blir bättre för att han tävlas. Han nedärver det han nedärver och det får tiden utvisa. Nästa år är hans avkommor 3 år gammla och någon avkomma från de ca 18 föl som föddes torde visas på treårstest och kunna ge en först vink om vad han ger.

Hej!

Jag har en liten fundering..

Om hingsten tävlades med goda resultat som följd och då fick lite "reklam" och kvitto på att han är en bra tävlingsindivid, skulle han då inte ha större chans att få fler bättre ston?

..och i och med fler bättre ston så ökar väl chansen till bättre avkommor.

Så skulle jag nog resonera OM jag vore hingstägare. Det skulle ju öka "min" hingsts chanser att lyckas i aveln om han blev tillförd många mycket bra ston.

Jag tror ju att en stoägare hellre väljer en bra hingst med resultat från den gren som man avlar mot än en hingst helt utan tävlingsmeriter.

Som stoägare så skulle jag bli misstänksam mot en hingst som inte tävlades när den får i övrigt beskrivs med bara superlativer.
Jag skulle undra vad problemet är och helt säkert välja bort denna hingst till förmån för någon annan med liknande typ men med tävlingsmeriter.

Så jag tror absolut att avelsvärdet ökar i och med tävling av hingsten.

och visst går det att hitta en tävlingsryttare! Det borde ju drälla av duktiga ryttare som skulle jubla över att få bli sponsrade med en riktigt fin tävlingshingt!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 503
Senast: ameo
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Cornelia
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna