Ja det var visst nån som sagt efteråt att "var den bara 4 år jag trodde han var 5!!!" Jag hörde det inte själv men hört det i andra hand, isåfall blir man skrämd!
QUOTE]
Jag har beskrivit lite "längre upp" i denna tråd att det´finns möjlighet för fyraåringar att avlägga slutexamen. Fyraåringar går då bruksprov II, som ridponny hingstar inte har krav på sig att genomföra förrens dom är fem.
Fyraåringar och femåringar går då samma prov, men dom har olika poängkrav för att provet skall vara godkännt.
Går man bruksprov II som fyraåring krävs en "lägre" poäng för att provet skall vara "godkännt", än när femåringarna gör samma prov.
I princip är det därför inte nödvändigt för testryttaren att veta hingstens ålder, hingsten skall trestas för svårighetsgraden av bruksprov II och ålderskorrigering sker vid poänguträkningen.
Skrämmande ??? Nej det är snarare en anpassning efter praxis i de flesta Europeiska länder. Bruksproven som används i Tyskland, Holland osv är
ett bruksprov där olika åldrar startar.
Hingstarna genomför SAMMA prov oavsett ålder och testryttarna tar ingen hänsyn till hingstens ålder utan jämför ALLA och sätter poäng.
Efter poänsättningen så sker en sk ålderskorrektion.
Fyraåriga hingstar erhåller den poängsumma som räknas ut.
Femåriga och åldre hingstar dras en procent AV ifrån slutresultatet och resultatet redovisas som "ålderskorrigerat".
Treåriga hingstar får ingen motsvarande + summa, utan det är frivilligt att försöka sig på bruksprovet ett år tidigare än "normalålder" som är fyra år.
Jag lägger in länken till ett bruksprov .
http://www.westfalenpferde.de/indexd.htm
Leistungsprüfungen
Kleinpferdehengste
Ergebnis Reitponys u. Kleinpferde
peråke